Jaarverslag 2019-2020
Op 26 mei 2019 werd het Vlaams Parlement opnieuw rechtstreeks verkozen voor een periode van vijf jaar. Het jaarverslag 2019-2020 bevat een thematisch overzicht van het werk in het parlement in het zittingsjaar 2019 en het zittingsjaar 2019-2020.
Voorwoord
Het eerste parlementaire jaar van de nieuwe zittingsperiode 2019-2024 was door de COVID-19-pandemie een bijzonder jaar. We hebben de parlementaire werking grondig moeten aanpassen, maar er tegelijk ook voor gekozen geen volmachten- maar een volwaardig parlement te blijven.
Het Vlaams Parlement was één van de eerste parlementen dat volledig digitaal stemmen mogelijk maakte, zodat de volksvertegenwoordigers in veilige omstandigheden en vanop afstand hun wetgevende en controlerende functie konden blijven uitoefenen.
De coronacrisis heeft ons helaas ook gedwongen een aantal geplande activiteiten – zoals ons 25 jarig jubileum - uit te stellen en ook de meeste publieksactiviteiten voorlopig stop te zetten. Dat zullen we in de toekomst zeker goed maken.
Mijn eerste jaar als parlementsvoorzitter maakt me – door de omstandigheden weliswaar ingehouden – trots op deze instelling, omdat u in bijgevoegde video en jaarverslag kunt vaststellen dat het Vlaams Parlement in ongeziene tijden bijzonder veel werk heeft verzet.
Ik wil alle parlementsleden, hun medewerkers, maar ook de administratieve medewerkers bedanken voor hun inzet in moeilijke tijden. Iedereen heeft ertoe bijgedragen dat het parlement is blijven functioneren.
Ik wens u alvast veel kijk- en leesplezier. Wees voorzichtig en zorg goed voor elkaar.
Liesbeth Homans, Voorzitter Vlaams Parlement
Vlaams Parlement/Vlaamse Regering
-
Verkiezingen van 26 mei 2019
-
Eedaflegging en installatie van het nieuw verkozen Vlaams Parlement
-
Voorzitterschap en Bureau
-
Opening parlementair jaar 2019-2020
-
Verkiezing en eedaflegging van de Vlaamse Regering
-
Regeringsverklaring 2019-2024 en Septemberverklaring 2020
-
Coronamaatregelen en gevolgen voor de werking van het parlement
Beleidsdomeinen
-
Begroting en Financiën
-
Brussel en de Vlaamse Rand
-
Cultuur
-
Dierenwelzijn
-
Economie
-
Europese Instellingen
-
Gelijke kansen
-
Inburgering en Integratie
-
Mobiliteit
-
Onderwijs en Vorming
-
Onroerend erfgoed
-
Ruimtelijke ordening
-
Wetenschap en Innovatie
Transversale thema’s:
-
Coronapandemie
- Ongeziene budgettaire gevolgen van de coronapandemie
- Coronamaatregelen in Brussel
- De impact van de coronacrisis op het buitenlands beleid, Europese instellingen en internationaal ondernemen
- De coronacrisis en het cultuurbeleid
- Corona en de impact op economie en werk
- De coronacrisis en het jeugdbeleid
- De coronacrisis in de landbouw en visserij
- Lokale besturen en de coronacrisis
- De impact van de coronacrisis op de mobiliteit
- De coronacrisis in het onderwijs
- De coronacrisis en het sportbeleid
- De impact van corona op het toerisme
- Commissie Welzijn en Volksgezondheid overspoeld door coronacrisis
- Aanpak van de coronacrisis in het beleidsveld Wonen
- Commissie ad hoc voor de Evaluatie en Verdere Uitvoering van het Vlaamse Coronabeleid