Iemand die als zijinstromer aan de slag wil in het onderwijs, kan via een online simulator zicht krijgen op zijn toekomstig loon. Maar wat met zijn anciënniteit? Kan hij die makkelijk meenemen? En werkt de simulator correct? Het werd besproken in de Commissie voor Onderwijs.

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

Wie als zijinstromer aan de slag wil in het onderwijs kan vanaf nu een salarissimulator gebruiken om zicht te krijgen op zijn of haar toekomstig loon, zo stelde commissielid Loes Vandromme (cd&v). Ook onderwijspersoneel dat van job verandert, kan gebruikmaken van de simulator. De belangrijkste drijfveer? “We willen iedereen stimuleren om voor het onderwijs te kiezen”, gaf Loes Vandromme aan. En zo wordt met de maatregel meteen ook het lerarentekort aangepakt.

Maar volgens een onderwijsvakbond zou de loonsimulator fouten bevatten. Loes Vandromme wou van minister Ben Weyts weten of dat klopt. Ze legde de minister ook nog volgende vragen voor: “Welke maatregelen zult u nog nemen om zijinstromers te ondersteunen? En welke maatregelen voorziet u om scholen te ondersteunen bij het aantrekken en het begeleiden van zijinstromers?”

Wat met de anciënniteit van zijinstromers?

Commissielid Steve Vandenberghe (Vooruit) vindt de loonsimulator een goed initiatief. Toch blijft volgens hem de erkenning van de anciënniteit van zijinstromers een groot struikelblok. Vaak hebben zijinstromers immers geen zicht op hoeveel jaren anciënniteit ze effectief kunnen meenemen. En dat is net een belangrijke factor in de loonsimulator. “Wie zomaar het aantal gewerkte jaren invult, kan bedrogen uitkomen”, zei Steve Vandenberghe.

Anciënniteit laten erkennen, is volgens hem een administratief huzarenstukje en kan erg lang op zich laten wachten. Dat zorgt voor heel wat onzekerheid, gaf hij aan. “Wat is de gemiddelde wachttijd die een zijinstromer moet doorlopen om zijn anciënniteit enerzijds, en nuttige ervaring anderzijds, erkend te krijgen? Kan het administratieve luik daarvan efficiënter?”, vroeg hij hierover aan de minister.

Er is een lerarentekort, maar onder minister Ben Weyts werden er volgens commissielid Koen Daniëls (N-VA) wel gerichte maatregelen genomen om dat aan te pakken. Ook hij vindt het belangrijk dat zijinstromers weten wat ze zullen verdienen wanneer ze de overstap maken. Daarnaast ijvert hij, vanuit de N-VA-fractie, voor een duidelijke website met alle nodige info voor zijinstromers. “Die is er nu ook, en dat is een goede zaak. Die website kan je nu vinden onder ‘Word leraar’”, zei hij.

Hij polste bij de minister wat hij vindt van de lancering van de loonsimulator. “In welke mate zijn de kritische stemmen al dan niet terecht?” Daarnaast wou hij van de minister weten wat de termijn is voor de berekening van de anciënniteit van een zijinstromer.

Minister is positief over loonsimulator

Minister Ben Weyts verduidelijkte zijn beleid, waarbij gedurende de laatste regeerperiode de anciënniteit voor zijinstromers stapsgewijs werd uitgebreid. De duur werd uitgebreid van acht, naar tien en vervolgens vijftien jaar. Ook de vakken waarop de anciënniteit van toepassing is, werden uitgebreid.

De loonsimulator is volgens hem een ideale tool om de overstap naar het onderwijs zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Hij betreurt het dat sommigen toch negatief over de loonsimulator communiceren of zich focussen op de fouten die er zouden in zitten, ondanks de positieve signalen. De minister benadrukte dat mensen uit het onderwijs de simulator ook kunnen gebruiken. “Soms hebben die meer dan vijftien jaar anciënniteit. Vandaar dat er duidelijk vermeld stond, bij wijze van disclaimer, dat voor zijinstromers maximaal vijftien jaar anciënniteit kan worden meegenomen”, zei hij.

Volgens de minister hangt de duur voor het aanvragen van de anciënniteit samen met de maandelijkse afsluiting van de salarisbetalingen. “Onze dienst, het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI), streeft ernaar om die anciënniteit toe te kennen en natuurlijk zo snel mogelijk uit te betalen”, zei de minister hierover. Voorts gaf hij nog aan dat zijn administratie er alsmaar beter in slaagt om die termijnen te verkorten.

Tal van initiatieven om zijinstromers te ondersteunen

Ben Weyts overliep nog enkele maatregelen toegespitst op startende leerkrachten. Zo is er de aanvangsbegeleiding, waarvoor scholen extra middelen kregen. Verder moet de lerarenbonus de combinatie tussen lesgeven en zelf bijscholing volgen zijinstromers ondersteunen. “We vragen immers nog altijd dat de lerarenopleiding wordt gevolgd en dat het pedagogisch bekwaamheidsbewijs wordt behaald, wat wel een inspanning vergt”, aldus de minister. De lerarenopleiding zorgt bovendien voor een ‘EHBO-pakket’, een pakket met praktische richtlijnen rond bijvoorbeeld klasmanagement op maat van zijinstromers.

Het debat vond plaats op donderdag 14 maart.

Herbekijk het volledige debat

Relevante thema's

Onderwijs en Vorming

Lees verder

Scroll naar boven