Search in Vlaams Parlement

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil het lerarentekort oplossen met een tienpuntenplan. Tijdens het actualiteitsdebat stelde de minister zijn actiepunten voor. “Ik ben niet onder de indruk”, zegt Steve Vandenberghe (Vooruit). “Het zijn losse voorstellen waar een kat haar jongen niet meer in terugvindt.”

Anderhalve maand na de eerste schooldag blijken vele scholen te kampen met een lerarentekort. Momenteel zijn er 1525 openstaande vacatures voor leerkrachten in het secundair onderwijs. Voor het kleuter- en basisonderwijs staat de teller op 817 openstaande vacatures. “Dit komt niet uit de lucht gevallen. De signalen zijn er al veel langer. Als kinderen geen leerkracht meer zien of zelfs naar huis worden gestuurd, dan spreek je van een serieuze crisis in het onderwijsveld”, zegt Vandenberghe.

Volgens Vandenberghe mist minister Weyts een totaalvisie op het lerarentekort. “Deze regering maakt steeds dezelfde keuzes. Liever de boekhouding op orde, dan kinderen van goed onderwijs te voorzien. Liever het probleem verder voor zich uit te schuiven dan werk te maken van extra leerkrachten en goed opgeleide directeurs.”

Koen Daniëls (N-VA) wijst erop dat het lerarentekort niet met een simpele vingerknip verdwijnt. Er moet vooral ingezet worden op drie grote luiken: het aantrekken van leerkrachten, het opleiden van leerkrachten en het houden van leerkrachten. “Er worden allerlei nieuwe pedagogische zaken op leerkrachten uitgestort, die vaak niet haalbaar zijn. We moeten gaan voor L³: Laat Leraren Lesgeven”, zegt Daniëls. Hij benadrukt dat een groot deel van het onderwijsbeleid niet wordt bepaald door het parlement, maar door de koepels.

Relevante themas

Onderwijs en vorming

Onderwijs en Vorming

Scroll to top