Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil door zogenaamde proeftuinen het lerarentekort in Vlaanderen aanpakken. Wat houdt dit precies in? Hoe zal het georganiseerd worden? Journalist Marc Van de Looverbosch praat erover met Vlaams volksvertegenwoordiger Loes Vandromme (CD&V).

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

Het lerarentekort blijft elk jaar toenemen, vele scholen zitten met de handen in het haar. Daarom lanceert Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) vanaf volgend schooljaar zogenaamde ‘proeftuinen’. Dertig scholen zullen vrijer kunnen experimenteren met nieuwe ideeën om het lerarentekort aan te pakken. Deze scholen mogen de bestaande regelgeving even negeren om andere concepten in de praktijk uit te testen. “Er is natuurlijk niet slechts één oplossing voor alle problemen in het onderwijs”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Loes Vandromme (CD&V). “Ons onderwijs is zeer divers en dat is ook vaak het probleem. Zo hebben we regels die overkoepelend zijn en losstaan van de lokale noden.”

Volgens Weyts is het de eerste keer in 15 jaar dat er in het onderwijs zoveel ruimte wordt gemaakt voor experimenten. Maar is dit niet slechts een druppel op een hete plaat? “Wij vragen al lang aan de minister om out-of-the-box te denken. En deze proeftuinen zijn volgens ons een belangrijke stap. Het zijn projecten die van onderuit kunnen groeien, waar schoolbesturen samen met de directeurs en de leerkrachten echt mee aan de slag kunnen gaan”, stelt Vandromme. “De beste voorbeelden moeten nadien worden uitgelicht en als voorbeeld dienen voor de rest van Vlaanderen. Dat moeten we proberen te verankeren. Daarnaast moeten we ook leren uit de goede voorbeelden die er nu al zijn.”

Relevante thema's

Onderwijs en Vorming

Lees verder

Scroll naar boven