Search in Vlaams Parlement

Het gaat niet goed met de kwaliteit van ons onderwijs. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) vindt de resultaten van de recente peilingtoetsen alarmerend. Hoe kan de politiek het probleem oplossen? Journalist Marc Van de Looverbosch praat erover met Vlaams volksvertegenwoordiger Roosmarijn Beckers (Vlaams Belang) in een nieuwe aflevering van ‘Studio Vlaams Parlement’.  

Al jaren kampt het onderwijs met een lerarentekort. Scholen kunnen hierdoor onvoldoende voor de nodige ondersteuning zorgen. Met als gevolg dat de leerprestaties van de leerlingen dalen. Uit de resultaten van peilingtoetsen, die bij meer dan 6.000 leerlingen uit meer dan 300 klassen werden afgenomen, blijkt dat leerlingen uit het zesde leerjaar minder goed scoren op wiskunde dan vijf jaar geleden. “Zo’n peilingtoets peilt naar de minimumdoelen die een leerling moet halen. Als je ziet dat 50 procent van de leerlingen die minimumdoelen niet haalt, dan kan je wel stellen dat ons onderwijs in een crisis zit”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Roosmarijn Beckers (Vlaams Belang).  

Dat de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen daalt, is volgens Beckers in grote mate te wijten aan de ‘pretpedagogie’, leren moet leuk zijn. “De slinger is te hard doorgeslagen. Alles moet leuk zijn. Kinderen mogen geen theorie meer leren, ze moeten vaardigheden hebben. Kinderen moeten zelf ontdekken en lesgeven wordt verdacht gemaakt. Daar moet een einde aan komen. De resultaten van de peilingtoetsen illustreren dit. Het werkt gewoon niet.”

De lat moet hoger

Daarnaast vindt Beckers dat ons onderwijs moet stoppen met de sociaal zwakkeren en de anderstalige leerlingen te bemoederen. “We bewijzen die leerlingen geen dienst door de verwachtingen zo laag te houden. Onderwijs is net een manier om uit die generatiearmoede te geraken.” Volgens Beckers heeft de linkse pedagogie van de afgelopen decennia de gelijke kansen verminderd. “We moeten het beste uit elk kind halen, maar de voorbije decennia heeft men de lat op de grond gelegd. "'Iedereen gelijk’, dat was het motto. Maar we zouden evengoed kunnen zeggen ‘iedereen even dom.'"

Relevante themas

Onderwijs en vorming

Onderwijs en Vorming

Scroll to top