Na de coronacrisis, en de sluiting van de rijexamencentra, liep de wachttijd voor het afleggen van het praktisch rijexamen enorm op. De achterstand was deels weggewerkt, maar nu zijn de wachttijden opnieuw gestegen tot twee à drie maanden. Hoe komt dat? En wat wil minister Lydia Peeters hieraan doen? Ze kreeg er enkele vragen om uitleg over in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken.

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

Volgens de Groepering van Erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs (GOCA) zorgt de verstrenging van de oefenperiode voor een toestroom van kandidaten die hun rijexamen nog snel willen behalen. De verstrengde regelgeving houdt in dat kandidaat-bestuurders een minimale oefenperiode van vijf maanden moeten doorlopen, in plaats van drie maanden. “Welke bijkomende initiatieven wilt u nemen om de wachttijden voor het praktisch rijexamen B weg te werken?”, wou commissielid Rita Moors (N-VA) weten van minister Lydia Peeters.

“Tijdens de coronapandemie in 2020 en 2021 werden de rijexamencentra vier maanden gesloten, waardoor heel wat achterstand ontstond. Die moeilijke periode ligt nu al een hele tijd achter ons en toch blijven we klachten ontvangen over de wachttijden bij de rijexamencentra”, schetste commissielid Sofie Mertens (cd&v) de situatie.

Volgens haar leggen veel kandidaten een examen vast wanneer ze hun voorlopig rijbewijs behalen. Voelen ze zich toch niet klaar om het praktisch rijexamen op die datum af te leggen, dan “laten ze de afspraak schieten uit angst om opnieuw vier maanden te moeten wachten voor een herkansing”. Dat zorgt volgens Sofie Mertens voor de extra drukte en de langere wachttijden. Ze polste bij de minister of er meer personeel werd voorzien om de praktische rijexamens af te leggen. Daarnaast wou ze weten of het aantal herexamens in 2022 en 2023 steeg, ten opzichte van 2019.

Commissielid Marino Keulen (Open Vld) gaf aan dat elk normaal bedrijf een stijging van 7,5 procent aan aanvragen zou aankunnen. “We moeten altijd opletten met het stockholmsyndroom, waarbij we niet te empathisch moeten zijn en eigenlijke dysfuncties als onvermijdelijk aanvaarden”, stelde hij. “Was deze groei ten opzichte van vier jaar geleden op enige wijze voorspelbaar, bijvoorbeeld aan de hand van de toegenomen theoretische examens? En hebt u hierover overleg gehad met de beroepsfederatie GOCA en gaat zij met oplossingen komen?”, wou hij onder meer van de minister weten.

Tal van factoren doen de wachttijden toenemen

“Het klopt dat er wachttijden zijn”, zei minister Lydia Peeters. Ze gaf aan dat haar administratie en GOCA de wachttijden strikt opvolgen en bekijken waar er bijsturingen nodig zijn. Volgens haar bleef de verwachte normalisering van de wachttijden na corona uit. Ze zei dat enerzijds kandidaten hun rijexamen graag een lange tijd op voorhand vastleggen. Anderzijds stijgt het aantal herstelexamens, waarbij een bestuurder zijn praktisch rijexamen opnieuw moet afleggen na een misdrijf. Het aantal herstelexamens steeg met ongeveer 33 procent tegenover 2019.

Verder gaf de minister aan dat er steeds meer kandidaten uit Brussel en Wallonië hun praktisch rijexamen in Vlaanderen willen afleggen. Daarnaast daalt de leeftijd opnieuw waarop kandidaten hun rijbewijs halen. “We zagen een tijdje dat mensen langer wachtten met het behalen van hun rijbewijs, maar dat is nu terug aan het dalen”, stelde de minister. En ook de gewijzigde regelgeving, waarbij de oefenperiode voor het behalen van je praktisch rijexamen wordt opgetrokken van drie naar vijf maanden, is een van de redenen voor de grotere toeloop.

Het slaagpercentage stijgt evenwel niet. Dus ook herkansers zorgen voor extra drukte. “Een heel aantal mensen slagen niet omdat ze zich niet goed hebben voorbereid”, aldus de minister. Ruim 4400 examens konden niet doorgaan, omdat er te weinig voorbereiding was. Ook het ontbreken van administratieve stukken, zoals het voorlopig rijbewijs of de vervoersdocumenten, kan ervoor zorgen dat iemand het examen niet kan afleggen.

Op het vlak van maatregelen gaf de minister aan dat er extra examinatoren worden aangeworven. Ten opzichte van 2020 steeg het aantal examinatoren van 129 naar 150. Daarnaast presteren de examinatoren meer uren. “Natuurlijk, als er een annulering is, wordt er zo snel mogelijk een nieuwe planning ingedeeld, maar als dat op de dag zelf is, kan men daar niet meer ad hoc, heel snel iemand inschakelen”, besloot de minister.

Het debat vond plaats op donderdag 26 oktober.

Herbekijk het volledige debat

Relevante thema's

Mobiliteit en Verkeer

Lees verder

Scroll naar boven