Voor de zoveelste keer is een chauffeur van De Lijn het slachtoffer geworden van geweld. Het personeel legde spontaan het werk neer en de verontwaardiging was groot. Zijn camera’s een oplossing, of bodycams bij het personeel zelf? Of moeten de chauffeurs in een afgesloten bestuurderscabine zitten? Daarover praat journalist Marc Van de Looverbosch met Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Partyka (cd&v).

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

Twee minderjarige jongeren in Tienen hebben een buschauffeur zwaar toegetakeld. Ze deden dat omdat de buschauffeur hun erop aansprak dat ze geen geldig vervoerbewijs hadden. Het slachtoffer moest met zware hoofdwonden naar het ziekenhuis overgebracht worden. Uit solidariteit brak er een spontane staking uit. “Ik heb daar alle begrip voor. Je blijft af van mensen die hun job doen”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Tienen, Katrien Partyka (cd&v). “Het strafwetboek moet worden aangepast, met de verzwarende omstandigheid van agressie tegen personeel van openbare diensten. Dat geldt niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor ambulanciers, politiemensen en iedereen die aan het werk is voor de overheid.”

Partyka vindt dat De Lijn zich burgerlijke partij moet kunnen stellen, zodat ze op de hoogte worden gehouden van de straf. Maar ook om in geval van seponering de dader zelf te vervolgen als overheidsbedrijf. “Veiligheid vergt een gecoördineerde aanpak, een ketenaanpak, van preventie tot bestraffing. Zo denk ik dat er misschien een campagne moet komen in de aard van ‘politie, uw vriend’, maar dan voor het personeel van De Lijn. Daarnaast moet de straffeloosheid aangepakt worden. Minderjarigen worden beschermd, en terecht, maar dat betekent geen vrijgeleide.”

Relevante thema's

Mobiliteit en Verkeer

Lees verder

Scroll naar boven