Optimisme en positivisme. Dat straalt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters uit. Zij blijft overtuigd aan boord van haar partij Open Vld en dat als de ‘leading lady’ van Limburg. Ze praat erover met journalist Marc Van de Looverbosch in ‘Het Gesprek’.

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

De zoveelste stoelendans bij Open Vld zorgt voor onbegrip bij de burger maar ook binnen de partij. De benoeming van Paul Van Tigchelt als nieuwe federale minister van Justitie schoot in het verkeerde keelgat bij Gwendolyn Rutten. In een lang Facebookbericht uitte ze haar ongenoegen en kondigde ze haar afscheid van de nationale politiek aan. Maar deze frustraties schoof ze aan de kant voor een ministerpost binnen de Vlaamse Regering. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) vindt dat er nu vooruit moet gekeken worden. “Stop met ruziemaken, praat met elkaar en verenig elkaar. Het is tijd om de bladzijde om te draaien en bezig te zijn met de maatschappelijke problemen. Realiseren en niet polariseren. Deze boodschap wil ik nog meegeven.”

Uitgepraat

Ann Schoubs, directeur-generaal van openbaarvervoermaatschappij De Lijn, haalde in een interview met de Gazet van Antwerpen fors uit naar minister Peeters. Zo zijn volgens de topvrouw de stakingen bij De Lijn "te vermijden", de verouderde bussen "een kadaver" en de door de politiek opgelegde besparingen "een verrottingsstrategie". Minister Peeters kon de kritiek niet appreciëren. Stop met zagen en klagen, klonk het. “Ze had de problemen niet moeten etaleren in de vitrine. Ze moet kijken naar oplossingen. Ik heb niet bespaard op De Lijn”, reageert Peeters. “Ondertussen hebben mevrouw Schoubs en ik het uitgepraat. Het was geen persoonlijke aanval naar mij toe.”

Ook de vakbonden en reizigersvereniging TreinTramBus waren niet te spreken over de uithaal van minister Peeters naar mevrouw Schoubs. Een minister onwaardig, klinkt het. “TreinTramBus zegt constant dat de reiziger in de kou staat, dat er iets moet veranderen. Maar als we dan willen veranderen, met bijvoorbeeld het decreet basisbereikbaarheid, dan zeggen ze dat we dat niet mogen doen. Wat willen ze dan? Een status quo of veranderen en verbeteren?”, zegt Peeters.

Niet klagen en zagen

Wie in 2024 een nieuwe elektrische wagen koopt, kan een premie van 5000 euro krijgen van de Vlaamse overheid. Om in aanmerking te komen voor de premie mag de elektrische auto maximaal 40.000 euro kosten. Deze maatregel van minister Peeters kon volgens Vlaams minister voor Economie en Werk Jo Brouns (cd&v) op weinig appetijt rekenen tijdens de onderhandelingen over de Septemberverklaring. “De rem die er vandaag is om een elektrische of emissievrije wagen te kopen, is vooral die aankoopprijs. Met de premie willen we de mensen overtuigen om zo’n auto te kopen. Maar dit is slechts een tijdelijke maatregel”, kaart Peeters aan. “De opmerking van Brouns vond ik eigenaardig. De voltallige regering heeft deze maatregel goedgekeurd. Als minister Brouns dat geen goed idee vond, dan had hij dat aan de regeringstafel moeten zeggen. Achteraf moet hij niet klagen en zagen.”

Relevante thema's

Mobiliteit en Verkeer

Openbare werken

Lees verder

Scroll naar boven