Tot verbazing van iedereen kwam er kritiek van regeringspartij cd&v op de plannen van De Lijn. Enerzijds is cd&v bezorgd om de meest kwetsbare groepen die slachtoffer dreigen te worden van die hervormingen maar anderzijds blijft cd&v De Lijn wel steunen. Vlaams volksvertegenwoordiger Karin Brouwers (cd&v) komt in Studio Vlaams Parlement een woordje uitleg geven.

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

Vanaf 6 januari schrapt De Lijn zo'n 3.000 haltes, één op de zes, en veranderen de routes van heel wat bus- en tramlijnen. Dit is de tweede fase van de uitrol van het plan basisbereikbaarheid. En net als de invoering van de eerste fase, afgelopen zomer, botst de hervorming op heel wat kritiek vanuit de oppositie. Maar ook meerderheidspartij cd&v is ongerust. “Het decreet werd op het einde van de vorige legislatuur goedgekeurd, onder toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts. Huidig mobiliteitsminister Lydia Peeters moest het plan deze legislatuur uitrollen. Maar er zijn verschillende problemen opgedoken, waardoor de uitrol veel vertraging heeft opgelopen”, legt Vlaams volksvertegenwoordiger Karin Brouwers (cd&v) uit.

Het doel van het plan basisbereikbaarheid is meer ‘vraaggestuurd aanbod’. Het uitgangspunt daarvan is dat de bus voortaan de hoofdweg neemt om de reiziger sneller van A naar B te vervoeren. Dit betekent dat de bus niet in elke (deel)gemeente zal stoppen. In de plaats daarvan komen er flexhaltes. Daar kan de reiziger rekenen op alternatief vervoer, zoals een flexbus of een taxi. “Dit zal niet uitgebaat worden door De Lijn maar door een privébedrijf”, gaat Brouwers verder. “Maar ik vrees dat er niet genoeg chauffeurs gaan gevonden worden, zowel bij De Lijn als bij die privébedrijven. Daarnaast dachten we dat de haltes die niet meer uitgebaat zouden worden door De Lijn, zouden vervangen worden naar flexhaltes en niet dat ze geschrapt zouden worden. Waarom hebben ze die palen, die haltes, niet gewoon laten staan?”

Gepaste antwoorden

Het decreet 'Basismobiliteit' uit 2001 vertrok van een aanbodgerichte politiek, waarbij elke Vlaming op 750 meter van zijn woning een halte van De Lijn moest hebben, ook al was er geen vraag naar. In 2019 werd het mobiliteitsbeleid grondig hertekend met het decreet ‘Basisbereikbaarheid’. Ook meerderheidspartij cd&v stond achter de plannen. “Wij hebben destijds het decreet mee goedgekeurd en we staan ook achter de principes van dat decreet. Maar de uitvoering ligt in de handen van de minister. Nu komen de hiaten naar boven en minister Peeters moet hier gepaste antwoorden op vinden”, aldus Brouwers.

Relevante thema's

Mobiliteit en Verkeer

Lees verder

Scroll naar boven