Vlaams Belang wil busbouwer Van Hool redden. De partij is ervan overtuigd dat met een gezonde privépartner aan het stuur Van Hool wel degelijk kan doorstarten. Maar dan moeten ze misschien op elektriciteit en op waterstof mikken. Journalist Marc Van de Looverbosch legt het voor aan Vlaams volksvertegenwoordiger Wim Verheyden (Vlaams Belang).

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

De komende vier jaar zullen er meer dan 1100 jobs verdwijnen bij busbouwer Van Hool. Als er voor eind maart geen akkoord over toekomstige financiering komt, volgt het faillissement. “Het plan dat Van Hool heeft aangekondigd is veel harder dan we hadden verwacht”, reageert Vlaams volksvertegenwoordiger Wim Verheyden (Vlaams Belang). “De innovatie gebeurt hier in Vlaanderen. De ingenieurs zitten hier. Het is een enorme braindrain als we al die mensen verliezen.”

De herstructurering bij Van Hool verrast niemand. Het bedrijf maakte foute keuzes en het management was niet in staat om de clangevechten binnen de familie te neutraliseren. Sinds 2012 was de rendabiliteit van het bedrijf onvoldoende en bleven de schulden maar stijgen. “Van Hool heeft de keuze gemaakt om vooral in te zetten op waterstofbussen. Ze hebben die keuze gemaakt toen de elektrificatieverplichting er nog niet was. Daarnaast zijn zij afhankelijk van de levering van batterijen uit China”, kaart Verheyden aan. “Maar qua kwaliteit zijn de elektrische bussen van Van Hool beter dan deze uit China. Je zou bijna durven denken dat de openbare aanbesteding van De Lijn voor de aankoop van elektrische bussen op maat gemaakt was van China. 70 van de 100 punten uit die aanbesteding gingen enkel over de prijs.”

Van Hool redden?

Als het van het Vlaams Belang afhangt, moet de Vlaamse Regering niet langer talmen en Van Hool de nodige steun geven om de vele honderden jobs te redden. “Nee, we zeggen niet dat er moet geïnvesteerd worden in een bodemloze put. Maar het herstructureringsplan dat nu op tafel ligt is stevig. Daarbij is er ook interesse van privé-investeerders. Het is van cruciaal belang dat we de kennis van Van Hool niet verloren laten gaan. We hebben die brains en skills nodig om mee te werken aan de energietransitie”, aldus Verheyden.

Relevante thema's

Economie

Werk

Mobiliteit en Verkeer

Lees verder

Scroll naar boven