"Deze Vlaamse regering kiest ervoor om het openbaar vervoer af te breken, te privatiseren en mensen op kosten te jagen." Dat zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Els Robeyns (Vooruit) in een nieuwe aflevering van Studio Vlaams Parlement. Volgens Robeyns moet de regering vooral investeren in meer en beter openbaar vervoer.

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

Vanaf 1 april 2022 wordt het goedkoopste ticket om een enkele rit te maken met De Lijn 25 procent duurder. Dat kondigde de openbaarvervoermaatschappij deze week aan. Vlaams volksvertegenwoordiger Els Robeyns (Vooruit) begrijpt deze beslissing niet. “Slechts 60 procent van de reizigers vindt hun weg terug naar de trams en bussen van De Lijn sinds de coronacrisis. En net nu voert de maatschappij een tariefsverhoging in. Dat is een onbegrijpelijk signaal.” Robeyns vindt dat de overheid mensen moet verleiden om het openbaar vervoer te nemen. “Het zijn vooral de occasionele gebruikers die die tickets gebruiken. Als je met je gezin een leuke uitstap wilt doen, kost je busrit bijna evenveel als een parkeergarage. Deze gezinnen zullen dan eerder geneigd zijn om met de auto op uitstap te gaan. Dat is jammer.”

Als de Vlaamse overheid klachten krijgt, gaat het vaak over De Lijn. De meeste reizigers klagen over de stiptheid van trams en bussen. Dat weerspiegelt zich ook in een historisch lage klantentevredenheid bij De Lijn. Amper 62 procent van de reizigers geeft De Lijn een algemene score van 7 op 10. "Wat krijgt de reiziger voor het 25 procent duurder ticket? Minder bussen, minder haltes, minder dienstverlening, maar duurdere tickets. Meer betalen voor minder. In plaats van als overheid zelf te investeren in meer en beter openbaar vervoer, schuift deze Vlaamse regering voortdurend de factuur door naar de Vlaming”, aldus Robeyns.

Relevante thema's

Mobiliteit en Verkeer

Lees verder

Scroll naar boven