Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) is een ancien van het Vlaams Parlement. Als liberaal steunt hij voluit het nieuwe plan van De Lijn waardoor we 3 miljoen kilometer meer met de bus kunnen rijden, of 45 keer rond de aarde. Als het maar niet met Chinese bussen is. Hij is te gast in Studio Vlaams Parlement.

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

Eind december kregen we een debat over de nieuwe vervoersplannen van De Lijn met als conclusie: het wordt bang afwachten tot de eerste maandag na de kerstvakantie. En kijk daar gaan we weer. “Het is amper vier dagen oud en er is alweer een debat. Als je een minirevolutie doorvoert, dan zijn er groeipijnen en kinderziektes. Daar zijn we ook niet doof voor. Maar geef dat nieuwe systeem van combimobiliteit nu ook eens de kans om zich te bewijzen”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld).

Keulen vindt de kritiek van de oppositie niet altijd ernstig. Hij benadrukt dat de hervormingsplannen in overleg met alle lokale besturen tot stand zijn gekomen. “Al die criticasters hier in het Vlaams Parlement hebben wel in hun gemeenteraad groen licht gegeven aan die hervormingen. Nu kritiek geven is schijnheilig en politiek ongeloofwaardig.”

Chinese bussen

Onlangs raakte bekend dat openbaarvervoermaatschappij De Lijn 92 elektrische bussen heeft besteld bij de Chinese busbouwer BYD. Keulen beschuldigt de Chinezen ervan vals te spelen. “De Chinezen proberen op alle mogelijke manieren de markt van de productie van elektrische voertuigen naar hun hand te zetten, binnen te halen, Europa in de gracht te rijden. De grond van de zaak is dat de Chinezen het spel niet correct spelen, wel op papier, maar niet in de feiten. Daar ligt nu de uitdaging van Vlaanderen, maar ook van Europa: om dat een halt toe te roepen."

Relevante thema's

Mobiliteit en Verkeer

Lees verder

Scroll naar boven