Verslag plenaire vergadering
Verslag
Dames en heren, aan de orde is de verkiezing van het Bureau van het Vlaams Parlement.
Het scheidend Bureau was als volgt samengesteld:
voorzitter: de heer Jan Peumans
eerste ondervoorzitter: mevrouw Veerle Heeren
tweede ondervoorzitter: mevrouw Marijke Dillen
derde ondervoorzitter: de heer Dirk Van Mechelen
vierde ondervoorzitter: mevrouw Mia De Vits
vijfde ondervoorzitter: de heer Jos De Meyer
zesde ondervoorzitter: de heer Filip Dewinter
secretarissen: de heer Marino Keulen, de heer Bart Martens en de heer Eric Van Rompuy
Vraagt iemand het woord omtrent de verkiezing van het Bureau?
De heer Diependaele heeft het woord.
Voorzitter, ik wil u danken voor het werk dat u de vorige weken hebt gedaan om dit nieuwbakken parlement bij zijn eerste stappen te begeleiden. Zoals artikel 11 uit het reglement voorschrijft, hebben wij gisteren overleg gepleegd met de voorzitters van de verschillende fracties en hebben wij ervoor gekozen om vandaag het nieuwe Bureau aan te duiden. Als voorzitter dragen wij de heer Jan Peumans voor en als tweede ondervoorzitter de heer Wilfried Vandaele. Als secretarissen dragen wij mevrouw Nadia Sminate en mevrouw Annick De Ridder voor.
De heer Van den Heuvel heeft het woord.
Voorzitter, ik wil me graag aansluiten bij de woorden van dank van mijn collega voor u voor het werk van de voorbije weken.
Wij willen graag de heer Jos De Meyer voordragen als eerste ondervoorzitter en mevrouw Kathleen Helsen als secretaris.
De heer Tommelein heeft het woord.
Voorzitter, wij stellen de heer Herman De Croo voor als derde ondervoorzitter.
De heer Van Malderen heeft het woord.
Voorzitter, wij dragen de heer Renaat Landuyt voor als vierde ondervoorzitter.
Ik wil de vergadering er ook attent op maken dat onze fractie een voorstel tot wijziging van het reglement heeft ingediend, met name een wijziging van artikel 12, punt 1. Wij stellen voor om een ondervoorzitter te schrappen zodat het Bureau in de toekomst – als het parlement dit voorstel volgt – zou bestaan uit zeven leden. Meteen zou dit getal dan kunnen dienen om het budget voor dit Bureau te bepalen, waarna we er kunnen naar streven om dit Bureau een betere vertegenwoordiging van de samenstelling van dit parlement te geven. Als u dit volgt, betekent dit een besparing van 12,5 procent op de werkingskosten van het Bureau.
Ik begrijp dat het een voorstel ad futurum is.
Dit voorstel is vandaag ingediend en wij vragen dat dit zou worden behandeld.
Maar vandaag volgen we het reglement dat zegt dat het Bureau acht leden telt. Ik vermoed dat er geen betwisting over was, anders had ik dat al vernomen.
Voorzitter, zoals u daarnet hebt gezegd, bestond het vorige Bureau uit tien leden. Dit was het gevolg van een politieke beslissing van de toenmalige meerderheid om het aantal leden te verhogen.
Het reglement spreekt vandaag over acht leden. Het parlement kan het aantal Bureauleden te allen tijde verminderen of vermeerderen. Dat staat trouwens in het reglement. We stellen echter vast dat bij de berekening en de toewijzing van het aantal Bureauleden per fractie in het Vlaams Parlement het systeem-D’Hondt wordt gehanteerd. Dat systeem wordt ook toegepast bij de verkiezingen. Bij de verdeling van de zetels worden grotere partijen bevoordeeld ten opzichte van kleinere partijen.
Dit systeem wordt doorgetrokken in de gewoonte, want het staat niet in het reglement, en dus wordt het systeem-D’Hondt op het systeem-D’Hondt toegepast. Men komt dan tot een situatie dat in feite het Bureau van het Vlaams Parlement helemaal niet meer de weerspiegeling is van de juiste samenstelling van de fracties in dit parlement. Wij betreuren dit en wij zouden er ten zeerste willen op aandringen dat het Bureau van het Vlaams Parlement zich beraadt over de toekomstige toewijzing van de verschillende mandaten die toekomen aan de fracties zodat het Bureau van het Vlaams Parlement een correctere samenstelling heeft en een correctere weerspiegeling van de verkozenen is, wat de kiezer ook heeft gevraagd. Vandaag zijn sommige fracties niet vertegenwoordigd in het Bureau, niettegenstaande ze toch wel een fractie vormen, en een aantal fracties zijn oververtegenwoordigd in verhouding tot het aantal zetels dat ze behaald hebben.
Wij dringen er dus op aan dat het Bureau zich zou beraden om tot een evenwichtigere weerspiegeling van het parlement te komen, in het belang van de democratie.
De heer Rzoska heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, ik dacht dat wij gisteren eigenlijk de afspraak hadden gemaakt – en ik wil dit toch wel benadrukken – dat dit een tijdelijke aanstelling van het Vast Bureau is. Die tijdelijkheid is wat mij betreft geen enkel probleem. Groen zal ook de door de verschillende fracties voorgestelde kandidaten steunen.
Maar tegelijkertijd dacht ik – blijkbaar zijn er een aantal fracties die sneller willen lopen – dat de discussie die ook door collega Tommelein is aangesneden, gevoerd zou worden bij de definitieve vaststelling van het toekomstig Vast Bureau. Het is ook onze overtuiging dat er op dit moment geen voldoende brede afspiegeling is in het huidige Vast Bureau. Ik zou dit Vast Bureau toch niet willen onderschatten.
Het Vast Bureau is een instrument van het parlement, geen instrument van de meerderheid. In het Vast Bureau worden wel degelijk beslissingen genomen die elke fractie aanbelangen, al is het maar het aansturen van de Vlaamse instellingen zoals het Kinderrechtencommissariaat of het Vlaams Vredesinstituut. Ook personeelsaangelegenheden worden daar besproken.
Ik wil daar de discussie over voeren in de toekomst en ook over een aantal andere dingen, maar ook daarover zal het toekomstig Vast Bureau zich moeten buigen. Ik heb het over een aantal andere dingen die veel breder gaan en die in het huidige reglement kunnen worden aangepast om van dit huis opnieuw een sterk huis, een sterk parlement te maken. En daar valt het Vast Bureau wat ons betreft ook onder.
De heer Janssens heeft het woord.
Voorzitter, volgens het huidige reglement, het reglement dat tot op de dag van vandaag bestaat, worden wij niet geacht om iemand voor het Bureau aan te duiden. Ik wil me in elk geval heel kort aansluiten bij wat de collega’s van Open Vld en Groen hebben gezegd, namelijk dat het Vast Bureau een zo correct mogelijke weergave moet zijn van het voltallige parlement.
We duiden vandaag inderdaad een tijdelijk Bureau aan en wat dat betreft, heb ik geen probleem. Bij één zaak wil ik echter wel een aantal kanttekeningen plaatsen, namelijk bij de mogelijke tijdelijkheid van de functie van de voorzitter van dit parlement. Ik zou het betreuren indien het een tijdelijke functie zou zijn. Uiteraard is die afhankelijk van de regeringsonderhandelingen, maar het democratisch verkozen parlement, dit parlement, is de eerste macht. De Vlaamse Regering wordt trouwens aangesteld en gecontroleerd door dit Vlaams Parlement. Ik vind het dan ook jammer dat de functie van de parlementsvoorzitter – toch de belangrijkste functie in deze assemblee – opnieuw zou worden gekoppeld aan de regeringsonderhandelingen en waarbij degene die net niet minister wordt, wordt “getroost” – tussen aanhalingstekens want ik vind het geen correcte omschrijving, maar het blijkt in de realiteit zo te zijn – met een functie als voorzitter van dit parlement. Dit parlement verdient beter dan een voorzitterschap dat het resultaat is van politiek gemarchandeer.
Als u het mij toestaat, wil ik graag wat lauwerende woorden zeggen over de voorzitter. Ik meen dat dit parlement ervoor moet kiezen om duidelijk zijn eigen weg te gaan. Als de afwijzing van de informateursnota – ik begrijp dat dit een debat is voor later en misschien ook voor een ander parlement –, die zelfs geen nota ‘light’, maar een nota ‘zero’ is, één ding bewijst, dan is het dat het signaal van de Vlaamse kiezer compleet genegeerd wordt. Dit Vlaams Parlement moet dus aan Vlaanderen meer soevereiniteit geven en moet radicale keuzes durven te maken.
Wat de functie van voorzitter betreft, rekenen we er als vermoedelijke oppositiepartij uiteraard op dat de voorzitter van het parlement volledig onafhankelijk zijn taken kan uitoefenen, dat hij over de grenzen van meerderheid en oppositie heen het spreekrecht van alle volksvertegenwoordigers garandeert en dat hij het parlement niet in een ondergeschikte rol dwingt ten aanzien van de aan te stellen regering.
Ik wil dus namens mijn fractie de voorgedragen persoon, voor wie ik veel respect heb, met enig voorbehoud ons vertrouwen geven. Ongeveer de helft van de mensen die hier de eed hebben afgelegd, heeft in de vorige zittingsperiode ervaring opgedaan met de heer Jan Peumans als leider van de plenaire vergaderingen. Als hij met dezelfde integriteit, met evenveel passie en inzet de belangen behartigt van elke individuele volksvertegenwoordiger en van dit parlement als geheel, dan ben ik ervan overtuigd dat we over vijf jaar geen enkele reden tot klagen zullen hebben.
Waarde collega Peumans, goede provinciegenoot, het mag dan misschien wel af en toe met iets minder schoolmeesterachtige berispingen en met iets meer flexibiliteit zijn dan in de voorbije zittingsperiode, maar ik denk dat u de voorbije jaren voldoende krediet hebt opgebouwd om op hetzelfde elan verder te gaan. Ik mag dus hopen voor ons allemaal, voor alle 124 volksvertegenwoordigers – of 123 uzelf niet meegeteld – en voor het parlement als geheel, dat u, indien de huidige regeringsonderhandelingen in de te verwachten plooi vallen, er bewust voor kiest om van uw huidige tijdelijke aanstelling een definitieve te maken en dat u met ons allen samen van dit parlement het meest representatieve parlement van alle Vlamingen maakt. Ik wens u daarbij alvast namens mijn fractie veel succes toe. (Applaus bij het Vlaams Belang en van de heer Wilfried Vandaele)
Mijnheer Janssens, ik heb toch wat ervaring opgedaan in een nabijgelegen parlementair pand wat het voorzitter zijn betreft, en van die tijdelijkheid ben ik vandaag de levende illustratie.
De heer Diependaele heeft het woord.
Mijnheer Janssens, we hebben er specifiek voor gekozen om nu reeds het Bureau aan te duiden, om te onderstrepen wat u zegt. Er is immers nog helemaal geen meerderheid. Net daarom hebben we nu het Bureau aangeduid, zoals het reglement ook voorschrijft, in overleg tussen de fractieleiders. Maar u bent heel erg bedankt omdat u zo inzit met de gevoelens van de heer Peumans.
Verder deel ik de verwondering van de heer Rzoska. We hebben hierover gisteren vergaderd. Toen was er de consensus om vandaag een Bureau van acht leden aan te duiden, en dan zouden we verder wel zien, maar blijkbaar zijn er partijen die nu de vlucht vooruit willen nemen. Ik hoor hier dan pleiten om naar tien te gaan. Er zijn blijkbaar partijen die ervoor kiezen om er nog postjes bij te creëren. (Opmerkingen)
Mijnheer Tommelein, anderen stellen een oververtegenwoordiging vast, maar het valt dan natuurlijk op dat in het verleden die oververtegenwoordiging nooit een reden is geweest om zichzelf die extraatjes te ontzeggen. (Applaus bij de N-VA)
Ik vind het dus heel mooi om hier te zien waar de prioriteiten van de collega’s liggen. Ik zou me aan de afspraak willen houden die we gisteren hebben gemaakt, namelijk dat dit inderdaad een voorlopige samenstelling is en dat we dat de komende weken opnieuw ter discussie brengen in het Bureau.
Ik heb geen concreet tegenvoorstel gehoord met betrekking tot het eventueel gelijk zijn van het aantal kandidaten aan het aantal vacante ambten, met toepassing van ons reglement. Dat dit parlement daar later over discussieert, is uiteraard het recht van dit parlement.
Daar het aantal kandidaten voor elk ambt in het Bureau overeenstemt met het aantal toe te wijzen plaatsen, verklaar ik verkozen:
tot voorzitter: de heer Jan Peumans
tot eerste ondervoorzitter: de heer Jos De Meyer
tot tweede ondervoorzitter: de heer Wilfried Vandaele
tot derde ondervoorzitter: de heer Herman De Croo
tot vierde ondervoorzitter: de heer Renaat Landuyt
tot secretarissen: mevrouw Nadia Sminate, mevrouw Kathleen Helsen en mevrouw Annick De Ridder
Ik wil een applaus vragen voor mevrouw Tine Soens en de heer Francesco Vanderjeugd, die nu, misschien voor de laatste keer, hun plichten met veel charme en doeltreffendheid hebben vervuld. Daarna kunnen ze zich terugtrekken. (Applaus)
Het Bureau van het Vlaams Parlement is aldus samengesteld en ik verzoek nu twee secretarissen, in volgorde van hun aanduiding, mevrouw Nadia Sminate en mevrouw Kathleen Helsen, hier op het gestoelte te komen plaatsnemen. Ik wil echter eerst en vooral iemand op deze plaats verwelkomen die hij heel goed kent, uw voorzitter, de heer Jan Peumans, die ik feliciteer. (Applaus)