Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Ceysens heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, Volvo Gent en de minister-president was gisteren daar snakt naar 200 arbeiders. De eisen liggen blijkbaar niet hoog. Het mogen mensen zijn die nog moeten worden opgeleid. Er is een selectie bezig en de interimkantoren vragen om mensen te laten komen, maar dat gebeurt eigenlijk niet.
Nochtans zullen er bij Opel mensen vertrekken en begrijpt heel Vlaanderen niet dat de overheid er niet in slaagt om beter te laten matchen met de arbeidsmarkt. Er zijn meer werklozen en er zijn vacatures naar aanleiding van het voorval bij Volvo Gent vandaag. U zult het ook gezien hebben: heel wat bedrijven, zoals Colruyt en ziekenhuizen in Halle, maken bekend dat ze geen mensen vinden.
Agoria heeft gelijk dat het dringend is dat u als minister van Werk kordaat op het terrein komt. We hebben de werkgevers gehoord bij monde van Agoria. We horen schoorvoetend wat werknemersorganisaties. Maar u hebben we in dezen niet gehoord. Ik vraag u om als minister van Werk kordaat op het terrein te komen om duidelijk te maken dat werken en voor een job gaan de beste garantie is die we mensen vandaag kunnen aanbieden in Vlaanderen.
Minister Muyters heeft het woord.
Begin deze week hebben we de kennisgeving van Opel gekregen dat de eerste fase is afgerond. Het is dan ook pas nu dat er een akkoord is, dat de mensen weten aan welke prijs ze kunnen opstappen, dat de tewerkstelling kan georganiseerd worden en dat er een informatiesessie kan worden georganiseerd. Uiteraard hebben mensen tot nu gewacht om vacatures in te vullen om wellicht nog te kunnen genieten van de afscheidspremie die bij Opel nog in bespreking was. Het zal wel de menselijke aard zijn om nog enkele weken te wachten om daarop in te gaan. Dat aspect moeten we onder ogen zien.
Als Volvo zijn 200 vacatures aan de VDAB bekendmaakt, wat nog niet is gebeurd desnoods bellen we zelf om te zien wat de profielen zijn dan zullen we die meenemen in de infosessie en ben ik ervan overtuigd dat de mensen die bij Opel opstappen met wellicht een afscheidspremie, de stap naar Volvo zullen zetten.
De acties op het veld gebeuren zoals voorzien en zijn van die aard dat ik goede moed heb dat die plaatsen zullen ingevuld geraken.
Minister, dat is een wat mager antwoord. Soms geven politici de indruk dat de overheid jobs creëert. Dat is natuurlijk helemaal fout. Als er wel een taak is voor de overheid, dan is dat ervoor zorgen dat wanneer de arbeidsmarkt een markt van vraag en aanbod niet goed loopt, vraag en aanbod beter naar elkaar toe worden geleid. Als u zegt dat u wacht, dat u misschien wordt aangesproken, en dat u dan zult zien wat er gebeurt, dan vind ik dat mager. Als minister van Werk moet u proactief zijn. Een van uw grote bekommernissen vandaag, maar ook gisteren en wellicht ook morgen, zou moeten zijn om te zorgen dat die match eindelijk goed komt. Daar knelt in Vlaanderen het schoentje. Mensen begrijpen ook niet dat die match niet beter is wanneer er werklozen zijn en bedrijven publiekelijk bekendmaken dat ze zoeken naar ongeschoolde arbeiders, maar ook naar geschoolde krachten en ingenieurs. Ook bij een terughoudende overheid is dat een opdracht die u ter harte zou moeten nemen.
De heer Van Malderen heeft het woord.
Een aantal uitgangspunten van de vraagsteller gaan nogal kort door de bocht. De minister heeft gewezen op het feit dat Opel nog niet is overgegaan tot ontslagen. De link leggen met de vacatures is dus een beetje gemakkelijk.
Ik vind dat onderbelicht wordt dat het gaat over ploegenarbeid in de Gentse Kanaalzone. Daar stellen zich een aantal problemen. Er is een probleem van kinderopvang in de algemene zin voor wie in ploegenarbeid wil werken en er is in de Gentse Kanaalzone nog altijd een probleem van mobiliteit. Dus gewoon zeggen dat het een taak is van de minister van Werk, is een beetje kort door de bocht. Ik denk dat we in de toekomst nog meer werk zullen moeten maken van investeren in het brede beleid, zowel ten aanzien van de combinatie arbeid-gezin als ten aanzien van de mobiliteit.
Ik heb nog een vraag voor de minister, voortbouwend op zijn antwoord. U zegt te zullen kijken wat u kunt doen op het ogenblik dat Volvo zijn vacatures bekendmaakt. Dat is vreemd, want ik ga ervan uit dat alle vacatures die bij de VDAB openstaan, moeten worden aangemeld. En als dat niet het geval is, dan is dat een probleem. Ik dring er dus op aan dat u Volvo aanspreekt en het bedrijf wijst op de plicht om dat te melden. Het kan immers niet dat men in de pers meldt dat er vacatures zijn maar die dan niet meedeelt.
De heer Diependaele heeft het woord.
Mevrouw Ceysens, u hebt gelijk wanneer u zegt dat de overheid op de arbeidsmarkt een brugfunctie heeft. Ik sluit me wel aan bij wat de heer Van Malderen zegt: u gaat erg kort door de bocht. Uw partij pleit graag voor het vraag- en aanbodprincipe van de vrije markt. Maar in dit geval is er nog geen aanbod, en evenmin een vraag. Het aanbod is er nog niet omdat Opel nog niet tot ontslagen is overgegaan, en de vraag is er nog niet omdat die tweehonderd vacatures nog niet zijn aangemeld.
Aansluitend bij wat de heer Van Malderen zegt, wil ik benadrukken dat bedrijven daarin een zekere verantwoordelijkheid hebben. Volvo moet erop worden gewezen dat het bedrijf de plicht heeft om de vacatures bij de VDAB te melden als het in de pers bekendmaakt dat die er zijn.
De heer Sabbe heeft het woord.
Wat de collegas hier zegden, is toch wel erg kort door de bocht. Minister Muyters grijnsde terwijl mevrouw Ceysens haar betoog hield, en ook dat viel op. Onze instelling is verkeerd. Er wordt gesproken over 200 vacatures, maar ik heb hier al meermaals gezegd dat er bij de VDAB 39.000 openstaande vacatures zijn. Het probleem is dat de motivatie om in dit land en deze regio op een werkaanbod in te gaan veel te klein is. Ik vind dat u, als N-VAer, er werk moet van maken dat het werkgelegenheidsbeleid in Vlaamse handen komt. Het zijn er geen 200, maar 39.200. We moeten die mensen activeren.
Als ik dan verneem dat men vandaag premies wil geven ter aanmoediging van tijdskredietformules en loopbaanonderbrekingen, dan breekt mijn klomp. Want dat gaat de verkeerde kant op. Zo maakt men van een sociaal vangnet en sociale hangmat. We hebben een sociaal vangnet nodig, en pas dan zullen de jobs ingevuld geraken, zal de arbeidsduur in dit land en deze regio verhogen, geraken we uit de economische crisis en zullen we inkomsten verwerven. (Applaus bij Open Vld en LDD)
De heer Watteeuw heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, ik ben altijd blij het genuanceerde discours van de heer Sabbe te horen. Minister, ik ben toch verbaasd wanneer u zegt dat u afwacht. Het gaat niet enkel over Volvo of Opel. Ik denk dat het toch tijd wordt dat er bijkomende maatregelen worden genomen. Er zijn positieve maatregelen nodig. Er zijn mobiliteitsproblemen voor het vervoer van en naar Volvo. Die verhelpen kan werkzoekenden naar het bedrijf brengen. Er moet ook nog meer aan herscholing worden gedaan. Dergelijke positieve matregelen kunnen mensen aan een job helpen.
De heer Yüksel heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, het is toch betreurenswaardig dat Volvo dit verhaal in de media brengt zonder dat het bij de VDAB is gemeld. Zo zegt de minister het toch. De VDAB moet zijn rol kunnen vervullen. Als er vacatures zijn, moet de VDAB vraag en aanbod op elkaar kunnen afstellen zonder dat de minister of de politieke wereld de bedrijven daartoe aanspoort.
Ik betreur het ook dat dit bericht de indruk wekt dat de automobielsector in Vlaanderen geen toekomst heeft. Niets is minder waar. Er werken tienduizenden in de sector. In elk geval moet de VDAB een actieve rol kunnen vervullen, door in de Gentse Kanaalzone te kijken naar randvoorwaarden inzake mobiliteit en kinderopvang en dergelijke. De mensen van Opel moeten de kans krijgen om daar aan de slag te kunnen.
De heer Deckmyn heeft het woord.
Voorzitter, ik heb er toch een beetje een probleem mee dat sommige collegas dit punt aangrijpen om hier een soort van proces te maken van het personeelsbeleid van Volvo. Het is in deze tijden van grote werkloosheid bijzonder frustrerend om te moeten vaststellen dat er zoveel vacatures niet ingevuld zijn, onder meer bij Volvo Gent. Blijkbaar zijn er niet voldoende kandidaten, maar die kandidaten moeten eerlijk gezegd niet enkel bij Opel Antwerpen gezocht worden. Het is toch vreemd dat we dit tegenkomen in tijden waarin we toch worden geconfronteerd met een grote jongerenwerkloosheid. Bovendien, welk signaal geven we bij dezen aan kandidaat-investeerders in bijvoorbeeld Opel Antwerpen?
Minister, op welke manier zult u een antwoord bieden op dergelijke problemen? Zoals ik daarnet ook al zei: welk signaal geven we, niet alleen aan kandidaat-investeerders in Opel Antwerpen, maar ook aan kandidaat-investeerders in de Vlaamse economie in het algemeen?
Laat me beginnen met het meest positieve. Als Volvo vandaag aankondigt dat er jobs zijn, dan zijn we blijkbaar toch bezig met de creatie van een aantal jobs en dat is al minstens positief.
Nu doen alsof er niets gebeurt, ben ik eigenlijk grondig beu. Er wordt een heel specifieke vraag gesteld over Opel en Volvo. Ik leg u uit waarom ik meen dat vanuit Opel de stappen nog niet worden gezet, namelijk omdat de werknemers wachten op een eventuele afscheidspremie van GM, maar doen alsof er niets gebeurt...
Er is een sluitende aanpak bij de VDAB met het screenen van mensen, met opleiding, met vorming, met training, met begeleiding, met specifieke opleidingen voor knelpunten, met samenwerking met bedrijven. Voor langdurige werklozen zijn er de werkateliers, die maken dat er ervaring kan worden opgedaan. Er is voor informatie aan jongeren een samenwerking tussen de VDAB en de centra voor leerlingenbegeleiding om ervoor te zorgen dat jongeren bewuster kiezen voor de juiste richting om in de toekomst meer kans te hebben op een job. Er is de hele sluitende maatpakfilosofie die door mijn voorganger, Frank Vandenbroucke, werd ingegeven en die vandaag duidelijk nog altijd vruchten afwerpt en ervoor zorgt dat we inzake jongerenwerkloosheid, in vergelijking met andere landen, nog altijd veel beter scoren. Elke jongere werkloze is er één te veel, maar er gebeurt al heel wat ter zake. Er is de doelgroepwerking, gericht op bepaalde doelgroepen. Er is zo veel actie die we elke week opnieuw in de commissie bespreken en waarvan we mijns inziens de resultaten opmerken.
Natuurlijk is het zo dat er knelpuntberoepen zijn. Natuurlijk is het zo dat er op federaal vlak, onder meer door uw collegas, het een en het ander had kunnen gebeuren op het gebied van arbeidsrecht, arbeidsvoorwaarden, loonbeleid en uitkeringenbeleid, maar dat zijn dingen die wij vandaag niet in handen hebben. Ik ben verantwoordelijk voor een activeringsbeleid, maar elk goed voorstel is welkom. Ik denk dat we vandaag heel sterk bezig zijn in een activeringsbeleid dat de uitdagingen die er zijn, maximaal probeert in te vullen.
Uiteraard zijn er knelpuntberoepen, en uiteraard is het zo dat niet iedereen op elk uur elke job wil doen, maar wij werken daaraan en we proberen de zaken te doen die we kunnen doen met de wapens die hebben.
Het voorval was exemplarisch. Ik zie geen actie en verbetering in het functioneren van de arbeidsmarkt en ik had heel graag van u als minister van Werk ook wat visie gezien. Het enige dat ik nu hoor, zijn 101 excuses om geen job te aanvaarden. Ik had van u graag gehoord dat u zegt: In Vlaanderen is het niet: excuses om geen job te aanvaarden, maar is het aan iedereen om de kans die een job geeft op zekerheid, op vooruitgang, op vorming, op scholing, met twee handen te grijpen nu het inderdaad nog kan. (Applaus bij Open Vld en bij LDD)
Het incident is gesloten.