Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Eric Van Rompuy tot de heer Jef Tavernier, Vlaams minister van Leefmilieu, Landbouw en Ontwikkelingssamenwerking, over de nieuwe federale aanpassingen inzake de spreiding van de vluchten vanuit Zaventem en het overleg terzake met de gewesten.
Het heeft mij verwonderd dat uw voorgangers in de Vlaamse regering in het dossier van de nachtvluchten bijzonder zwijgzaam waren en geen enkele rol hebben willen spelen in de afgelopen drie jaar. U hebt de kans om de volgende dagen te bewijzen dat een groene minister ook de Vlaamse belangen kan verdedigen in de problematiek rondom de luchthaven. Het Vlaams Parlement heeft unaniem een resolutie goedgekeurd waarin staat dat het spreidingsplan van federaal minister Anciaux Brussel een te gering aandeel in de spreiding toebedeelt, dat er een geluidskadaster moet worden ingevoerd vooraleer een nieuw plan gerealiseerd wordt en dat de Vlaamse en Brusselse geluidsnormen op mekaar moeten worden afgestemd. Minister Anciaux heeft op 27 februari een nieuw plan in werking gezet, waarin hij bijna identiek de beslissing van 3 december 2003 overneemt. Uw voorganger, toenmalig minister Sannen, heeft over die beslissing gezegd dat hij dit onaanvaardbaar vond zolang er geen kadaster was van het geluid, zolang de normen tussen Brussel en Vlaanderen niet geharmoniseerd werden en zolang Brussel geen groter aandeel had in de spreiding.
Hebben we nu eindelijk een Vlaamse regering en een minister van Leefmilieu die de belangen van de Vlaamse inwoners rondom Brussel gaan verdedigen en bij de federale regering aankloppen om de Vlaamse belangen te verdedigen, wat betreft het geluidskadaster, de metingen, de harmonisering en de spreiding waar Brussel een groter aandeel moet in hebben? Heeft de minister daar de laatste dagen overleg over gehad met minister Anciaux? Is er sprake van een kadaster? Wat zal de houding van de Vlaamse regering zijn, wetende dat vrijdag de francofone Brusselse ministers zich tegen het spreidingsplan-Anciaux zullen keren?
We volgen het dossier sterk op en willen een beleid voeren in functie van de resolutie die door dit parlement is goedgekeurd. Dat betekent dat zolang er geen sprake is van een afbouw van nachtvluchten, wij duidelijk de stelling verdedigen dat men moet gaan naar een maximale evenwichtige spreiding, waarbij iedereen een deel van de last van de dag- en nachtvluchten op zich neemt.
We moeten een aantal afspraken nakomen. Een eerste afspraak is dat we naar een afstemming moeten komen tussen de geluidsnormen van het Brussels en het Vlaams Gewest. U heeft gelijk als u stelt dat op dit moment die normen niet gelijklopend zijn. Ik heb minister Anciaux daaraan herinnerd.
Ten tweede zijn wij niet betrokken bij de beslissing. Wij hebben wel op 26 februari een informatievergadering gehad, waarop BIAC ons kaarten heeft getoond van de geluidsmetingen van de jaren 2000, 2002 en 2004. Bij die laatste ging het om simulaties of veronderstellingen. We hebben geen gegevens gekregen van het jaar 2003. Nochtans is dat jaar zeer belangrijk, omdat er toen een vlootvernieuwing is geweest, zonder dat er een spreidingsplan was.
Het spreidingsplan op zich is de federale bevoegdheid van minister Anciaux. Die heeft ons dan ook enkel een mededeling daarover gegeven. Deze technische bundel hebben we doorgegeven aan onze administratie voor advies en duidelijke stellingname.
U beweert dat het huidige spreidingsplan identiek is aan het plan dat op 3 december werd ingediend. Als ik de reacties van een aantal Brusselse politici hoor, heb ik daar ik echter mijn twijfels over.
Bovendien blijven we erbij dat er een gelijkschakeling moet komen tussen de door het Vlaamse en de door het Brusselse Gewest gehanteerde geluidsnormen. Federaal minister Anciaux moet hierbij het voortouw nemen.
Verder moeten we ook kunnen beschikken over de gegevens van 2003. Enkel zo kan de Vlaamse regering, in navolging van de resolutie van het Vlaamse parlement, tot een definitieve standpuntbepaling komen.
Ik ben bijzonder ontgoocheld door het antwoord van de minister. Intussen is spreidingsplan van minister Anciaux doorgevoerd. Hij moet enkel nog het fiat krijgen van de ministerraad van aanstaande vrijdag. Eind maart treedt het in voege voor de nachtvluchten, eind april voor de dagvluchten. Iedereen uit de getroffen regio weet dat de Oostrand de helft van de nachtvluchten en alle weekendvluchten te verwerken krijgt.
De Vlaamse regering zal nu enkel wat uitleg vragen en holt achter de feiten aan. Een kadaster is niet voorhanden en men baseert zich op een simulatie en niet op reële cijfers of reële metingen. De Brusselse politici zijn hun Vlaamse collega's voor en zorgen ervoor dat de lasten meer en meer op Vlaams-Brabant en de Oostrand afgeschoven worden. Dit laatste wordt overigens ook toegegeven door minister Anciaux.
CD&V zal u dan ook volgende week interpelleren. De Vlaamse regering respecteert de resolutie van het Vlaamse parlement immers niet. De bewoners van de Oostrand kunnen geen vertrouwen meer hebben in groene ministers die de belangen van hun regio totaal niet verdedigen. Misschien moet u ter zake maar eens een voorbeeld nemen aan uw Franstalige tegenhangers.
De Vlaamse regering bestudeert de materie. In dit technische dossier wens ik niet te reageren zonder dat ik over het advies van de administratie beschik.
Het Brussels en het Vlaamse Gewest moeten hun geluidsnormen op elkaar afstemmen. De gegevens voor 2003 ontbreken echter vooralsnog. U kan ons echter geen inertie verwijten.
In een persbericht staat dat federaal minister van Mobiliteit Bert Anciaux een aantal maatregelen heeft genomen ter uitvoering van de beslissingen van 16 januari. Als minister Tavernier niet eens weet dat deze beslissingen genomen zijn, word ik wantrouwig. Minister Tavernier bewijst echter op deze manier eens te meer dat hij achter de feiten aanholt.
Het incident is gesloten.