Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Allessia Claes, Vera Jans, Mercedes Van Volcem, Sarah Smeyers, Joke Schauvliege en Katja Verheyen tot wijziging van boek 6, deel 9, titel 2, van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat het gebruik van hernieuwbare energie door sociale huurders betreft, en tot wijziging van artikel 6.16, 6.17 en 6.19 van dezelfde codex, waarvan de commissie het opschrift heeft gewijzigd als volgt: “voorstel van decreet tot wijziging van boek 6, deel 9, titel 2, van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat het gebruik van hernieuwbare energie door sociale huurders betreft, en tot wijziging van artikel 6.3/1, 6.16, 6.17 en 6.19 van dezelfde codex”.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Claes heeft het woord.
Collega’s, met het decreet van 23 maart 2018 houdende wijziging van artikel 97 van de Vlaamse Wooncode wat het stimuleren van hernieuwbare energie betreft, heeft de decreetgeving in de toenmalige Vlaamse Wooncode ervoor gezorgd dat de sociale verhuurder aan de huurder een periodieke vergoeding kan vragen als de verhuurde sociale woning met hernieuwbare energiebronnen is uitgerust. Zo worden investeringen in hernieuwbare energiebronnen door sociale verhuurders gestimuleerd. Tegelijkertijd werd bepaald dat die vergoeding nooit meer mag bedragen dan het werkelijke voordeel dat de huurder in diezelfde periode heeft genoten. Daarmee heeft ook de sociale huurder voordeel bij de investering in hernieuwbare energiebronnen.
Met het arrest van het Grondwettelijk Hof van 14 januari 2021 en de nieuwe tariefmethodologie van 2021-2024 van de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) werd een einde gemaakt aan het principe van de virtuele terugdraaiende teller. Het is dan ook noodzakelijk om zicht te krijgen op hoeveel van de geproduceerde stroom de sociale huurder direct verbruikt. Met dit voorstel van decreet worden bij de berekening van de vergoeding die de sociale huurders betalen ter compensatie van het gebruik van hernieuwbare energie expliciet de werkelijke kosten, de werkelijke verbruiksgegevens naar voren geschoven. De berekening van die vergoeding gebeurt op basis van de werkelijke verbruiksgegevens. Het werkelijke voordeel van de installatie voor hernieuwbare energie voor de sociale huurder van een woning die met een digitale meter is uitgerust, is voortaan gelijk aan de energie die verbruikt wordt op het moment dat die door de installatie wordt geproduceerd. Waar het technisch niet mogelijk is om het werkelijke verbruik te achterhalen, zoals bij een mechanische terugdraaiende teller, of als er geen individuele teller per huishouden is, wordt er gebruikgemaakt van een forfaitaire vergoeding. Dat was een korte toelichting van het voorstel van decreet.
Mevrouw Jans heeft het woord.
Collega Claes heeft al een vrij bondige maar ook volledige toelichting gegeven. Enkele weken geleden stond het voorstel van decreet op de agenda van onze commissie. Het komt erop neer dat we hiermee zorgen dat meer sociale huurders kunnen genieten van de voordelen van hernieuwbare energie. De eerste stappen van deze hervorming dateren al van een hele tijd geleden, van voor de enorme stijgingen van de energieprijzen. Het belang ervan is vandaag des te duidelijker.
Het biedt eigenlijk een oplossing voor de gevolgen van het arrest van het Grondwettelijk Hof. Het belangrijkste is dat we de principes die bij het oorspronkelijke decreet van toepassing waren, behouden. De achterliggende filosofie is dat de lusten terechtkomen bij de huurder, het gaat over sociale huurders. De vergoeding die men betaalt, mag nooit hoger zijn dan de uitgespaarde energiekost en niet meer bedragen dan de investeringskost. Het is de bedoeling om aan de ene kant te zorgen dat opportuniteiten worden benut. We geloven echt dat die er zijn. Onze sociale huisvesting kan heel wat hernieuwbare energie realiseren. De bewoners, de huurders, moeten daar mee van kunnen profiteren. Dat wou ik nog even toevoegen aan de bondige en volledige toelichting van collega Claes.
Mevrouw Blancquaert heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, onze fractie steunt dit voorstel van decreet. Het biedt, zoals collega Jans zegt, een oplossing voor de gevolgen van het arrest van het Grondwettelijk Hof, namelijk de afschaffing van de virtueel terugdraaiende teller. We lezen in de toelichting dat de mogelijkheid voor normatief gebruik behouden moet blijven voor de huishoudens die nog een mechanisch terugdraaiende teller hebben. Het forfait kan alleen worden toegepast in die gevallen waarin het technisch niet mogelijk is om het werkelijke verbruik van huishoudens te achterhalen omdat er geen individuele teller per huishouden is. Er is echter wel een verschil tussen de technische onmogelijkheid voor het installeren van een individuele teller in een bepaalde wooneenheid en de feitelijke toestand.
We bleven wat op onze honger zitten bij de vragen die collega D’haeseleer stelde in de commissie. Het kan technisch perfect mogelijk zijn om individuele tellers te plaatsen, al is dat in feite nog niet gebeurd. Vandaar opnieuw onze vraag aan de collega’s: hoe zal men met zulke situaties omgaan? Want het valt buiten de verantwoordelijkheid van de huurder en die mag daar geen slachtoffer van worden. Kan het forfait dan worden aangepast of niet? Volgens de toelichting zou dat alleen kunnen als het feitelijk onmogelijk is.
Mevrouw Van Volcem heeft het woord.
Mijn collega’s hebben dit hier goed toegelicht. Het is eigenlijk de bedoeling dat wij meer gaan investeren in hernieuwbare energie zodat ook sociale huurders kunnen genieten van energiezuinige woningen met hernieuwbare energie. Die techniciteit wordt hier nu aangepast. In de gevallen waar sprake is van een forfait zal de Vlaamse Regering dit nog in de regelgeving verder finaliseren.
Mevrouw Claes heeft het woord.
Ik wil nog even antwoorden op de vraag van de Vlaams Belangfractie. Het is namelijk zo dat die vraag is gesteld in de commissie. Ik zal er kort een antwoord op formuleren. Het voorstel van decreet geeft namelijk het antwoord: dat het werkelijke verbruik niet te achterhalen valt en dus het verbruik normatief wordt vastgesteld. Ik citeer: “Het is echter zo dat niet in alle gevallen het werkelijke verbruik per huishouden kan worden bepaald. Het gaat dan bijvoorbeeld om de gevallen waarbij woning nog uitgerust is met een terugdraaiende teller of waarbij het gaat om een vorm van gemeenschappelijk wonen zonder individuele meters. In die gevallen is het technisch niet mogelijk om het individuele werkelijke verbruik te achterhalen. De verhuurder moet dan noodzakelijkerwijs blijven werken op basis van het normatieve verbruik en een forfait aanrekenen. De Vlaamse Regering zal de gevallen en de voorwaarden daarvoor bepalen.” Dat heb ik toegelicht in de commissie Wonen. “Het moet duidelijk zijn dat werken met een forfaitaire berekeningswijze om het verbruik te bepalen, een uitzondering is.”
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2021-22, nr. 981/4)
– Artikel 1 tot en met 11 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.