Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Dewinter heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, wat we zelf doen, doen we niet altijd beter. De politieke benoemingscarrousel naar aanleiding van de aanstelling van de gouverneur van Limburg toont aan dat het met de politieke zeden in Vlaanderen soms erg gesteld is.
De provincies worden onder de partijen verdeeld. Daarna duiden de partijen op een haast geprivatiseerde of, in Limburg, zelfs gepersonaliseerde manier hun kandidaat-gouverneurs aan. In Limburg mag de schaduwvoorzitter van de sp.a dit doen. Elders zijn het andere mensen en andere partijen. In ruil voor het mislopen van een gouverneursmandaat kunnen zij dan topmandaten in de Vlaamse openbare instellingen (VOI's) of bij De Lijn opeisen. Ik heb in de kranten gelezen dat de N-VA dit nu ook schaamteloos doet.
Mijnheer de minister-president, ik dacht dat deze regering het op dit vlak anders en beter zou doen. Ik merk daar echter ontzettend weinig van. Mijn vraag is dan ook heel simpel. Hoe rijmt u deze nieuwe politieke benoemingscarrousel met de principes van het Beter Bestuurlijk Beleid, die u altijd zegt te onderschrijven?
Minister-president Peeters heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, de heer Dewinter baseert zich waarschijnlijk op een aantal artikels in de media en misschien ook op een aantal geruchten die hij heeft opgevangen. Ik woon de vergaderingen van de Vlaamse Regering altijd bij. Indien ik sommige berichten in de media lees, vraag ik me af waar men dat haalt.
Het gaat hier natuurlijk om stemmingmakerij. De heer Dewinter maakt hiervan gebruik om dit een politieke benoeming te noemen en om te beweren dat al die dossiers aan elkaar zijn gekoppeld. Ik kan hier in alle duidelijkheid verklaren dat de Vlaamse Regering, na het afhandelen van de begroting, het dossier van de gouverneur van Limburg heeft aangepakt.
De eerste vraag in verband met de heer Reynders is uiteraard of hij geschikt is voor het gouverneurschap. Zijn curriculum vitae is bekend. Sinds 1998 is hij lokaal mandataris en burgemeester van Hasselt, een belangrijke stad. Ik ga er bijgevolg van uit dat hij alle troeven in handen heeft om deze voor de provincie belangrijke functie in te vullen.
Wat u ervan maakt, is één grote pot nat. Mijnheer Penris, u moet niet alles geloven wat in de krant staat. U moet geloven wat ik zeg. Dat is de realiteit. (Gelach bij het Vlaams Belang)
Dat is een gevaarlijk principe. 'Der Führer befehlt, wir folgen nur'.
Nee, mijnheer Dewinter, u vraagt hoe het zit met die benoeming. Ik ben minister-president en ik heb daar samen met mijn collega's over vergaderd. Ik ben uitermate geschikt om te antwoorden op uw vraag. De gouverneur van Limburg is met de nodige deskundigheid en onafhankelijkheid gekozen en aangesteld.
Wat de topbenoemingen betreft, worden er nu interviews afgelegd. Wie door de selectieprocedure komt en het best scoort op de gesprekken, zal worden weerhouden. Politieke interferentie is uitgesloten. We zullen in de volgende weken enkele topambtenaren benoemen en de nodige beslissingen nemen. Al die verdachtmakerijen hebben daar niets mee van doen.
De Vlaams Parlementsleden zijn verkozen om u niet te geloven, mijnheer de minister-president. (Opmerkingen)
Wij zijn verkozen om u kritisch te bevragen. (Rumoer)
Daar heb ik geen probleem mee.
Als wij u altijd op uw woord moeten geloven, schaf dan dit parlement af, en richt er eentje op naar Oost-Duits model. Daar hadden ze ook een parlement waar ze alleen maar hun minister-president moesten geloven, en vooral geen kritische vragen mochten stellen.
Zolang ik hier zit, zal ik u kritisch bevragen en u niet op uw woord geloven. Alhoewel ik ervan uitga dat u een eerlijk man bent en op zijn minst probeert om de waarheid te zeggen. Of moet ik zeggen: om zo weinig mogelijk te liegen. (Gelach)
In dit geval heb ik de indruk dat u de waarheid een beetje geweld aandoet. We weten toch allemaal dat die gouverneurs een politieke benoeming van het allerergste en allerzuiverste soort zijn.
Maar waar haalt u het toch?
Waar ik dat haal? Als dat niet het geval is, mijnheer de minister-president, leg me dan eens de resultaten van de examens en de vergelijkende proeven voor waar al die gouverneurs aan deelgenomen hebben. Laat me dan eens weten welk objectief selectiebureau gouverneurs heeft geselecteerd, en op basis van welke kandidaturen dat allemaal is gebeurd. In dit geval was er maar één examinandus, en dat was de heer Reynders. Er was maar één selectiebureau, en dat is de schaduwvoorzitter van sp.a, de heer Steve Stevaert.
De heer Reekmans heeft het woord.
Mijnheer de minister-president, ik hoor graag uw betoog. Provinciegouverneurs en topambtenaren benoemen is één deel van het verhaal. Ik hoor u graag de factor competentie aanhalen. In het geval van de provinciegouverneur is vooral de politieke kleur van belang, laten we daar eerlijk over zijn.
De provinciegouverneur en topambtenaren hebben een voorbeeldfunctie. Er is een groot onderscheid met gewone ambtenaren. Een VMW-ambtenaar durfde recent een uitstap naar China een snoepreisje noemen. Hij kreeg dadelijk een serieuze sanctie. De directie wou zelfs 10 percent van zijn loon inhouden. Dat is een enorm contrast met de uitspraken van de gewezen Limburgs provinciegouverneur, die te pas en te onpas zijn mening over partijpolitiek gaf en waar niemand tegen optrad.
Een Vlaamse topambtenaar van de Oostendse luchthaven zei in de pers het volgende: "Er zijn hier anderen die in het verleden via politieke druk, zonder te betalen, concessies hebben gekregen. Als ze willen gaan roeren, laat ze dan meteen een grote pollepel pakken." Dat zei hij naar aanleiding van een cumul die toevallig aan het licht is gekomen. (Opmerkingen bij CD&V)
Ik zie de CD&V-voetbalhooligans weer in actie komen; dat gebeurt als er zaken worden verteld die hen niet aanstaan.
Mijnheer Reekmans, stelt u uw vraag.
Ik zal dat doen, als ik tenminste niet wordt onderbroken. Mijn vraag voor de minister-president is de volgende. Politieke benoemingen van provinciegouverneurs zijn van alle tijden, en ik denk dat dit nog wel een tijdje zo zal blijven. U hebt het over competentie; pas dat dan ook toe in de voorbeeldfunctie van die mensen. Vandaag stel ik vast dat dit niet gebeurt.
U hebt geen vraag gesteld. (Opmerkingen van de heer Peter Reekmans)
De heer De Loor heeft het woord.
Mijnheer Dewinter, ik stel vast dat de kwaliteit van uw vragen in dalende lijn gaat. (Opmerkingen bij het Vlaams Belang)
U hebt het over stemmingmakerij. Ik zou u er bijna van verdenken dat u daar zelf verantwoordelijk voor bent. Wat betreft het BBB, nodig ik u uit om daar in de Commissie voor Binnenlands Bestuur werk van te komen maken.
De heer Caron heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, het gaat om een politieke benoeming zoals we die al lang kennen. Dat soort van functies wordt verdeeld onder de politieke families. Het is een uitdrukking van de manier waarop de macht in Vlaanderen en België wordt uitgeoefend. Vandaag wil de N-VA een voet tussen die deur zetten. We mogen al blij zijn dat competentie een van de criteria is geworden: dat is een grote stap vooruit.
Dit dossier roept bij mij wel een andere vraag op: hoe nodig en nuttig is die functie? Een gouverneur wordt als een soort van ambtenaar aangesteld, maar hij of zij zit een politiek college voor. Dat klopt toch niet. Op die manier wordt dat politieke orgaan niet democratisch gelegitimeerd. Zou het niet beter zijn om de gouverneur te verkiezen?
Minister-president Peeters heeft het woord.
Ik begrijp dat er één vraag wordt gesteld: zou het niet beter zijn om de gouverneurs te verkiezen? Het antwoord daarop is dit. De huidige wetgeving schrijft voor dat de Vlaamse Regering de gouverneurs aanduidt na een eensluidend advies van de federale regering. Dat laatste is dus gebeurd. U weet wat er in het regeerakkoord staat: we willen een interne staatshervorming realiseren waarbij de verschillende bestuursniveaus worden geoptimaliseerd. De afschaffing van het gouverneurschap of de verkiezing van gouverneurs hoort daar niet bij.
Het enige selectiecriterium bij de keuze van wie gouverneur wordt, is het bezit van de juiste partijkaart. Dat weet iedereen. Onder deze Vlaamse Regering verandert dat niet. Ik ben een voorstander van de afschaffing van de provincies. Zolang dat niet is gebeurd, zijn er twee mogelijkheden: ofwel komt er een rechtstreekse verkiezing, ofwel zorgt u ervoor dat er een neutraal uitgevoerde selectie gebeurt. Alle andere mogelijkheden zijn niet democratisch en voeden de antipolitiek. Dat is mijn enige conclusie. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Het incident is gesloten.