Verslag plenaire vergadering
Verslag
Collega's, we hebben zonet het overleg gehad, zoals voorzien in artikel 6 van het reglement, over het voorzitterschap. Daarnet had ik het punt geagendeerd van de uitbreiding van het Bureau, conform artikel 12, punt 2 van het Reglement, dat zegt: "Het Parlement kan het aantal ondervoorzitters en het aantal secretarissen vermeerderen of verminderen." De fractieleider van CD&V, de heer Ludwig Caluwé, heeft daarop een concreet voorstel gedaan.
Vraagt iemand het woord over de uitbreiding van het Bureau met twee ondervoorzitters? Dat geldt in principe voor twee maanden. Artikel 12, punt 1 van het reglement voorziet in een duidelijke samenstelling.
De heer Vereeck heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, wij hebben een kopie gekregen van de brief van de heer Caluwé aan u, waarin hij stelt dat voor de goede werking van het parlement het niet raadzaam is dat de meerderheid geen meerderheid heeft in het Uitgebreid Bureau.
Dat Bureau is eigenlijk maar een raad van bestuur die de goede werking van het parlement moet bevorderen. Het Bureau is wat mij betreft niet partijpolitiek en al helemaal niet gebonden aan de regering, maar dient enkel om de parlementaire werking te ondersteunen. Als het er dan toch op aankomt om een goede weerspiegeling te zijn van het parlement, wat op dit moment niet het geval zou zijn, kan misschien zelfs overwogen worden om ook een goede afspiegeling te hebben van alle oppositiepartijen en is het misschien zelfs mogelijk om het Bureau uit te breiden naar elf leden, zodat ook LDD daarin aanwezig kan zijn, of zelfs veertien leden, zodat ook de groene oppositie erin kan zetelen. (Opmerkingen)
Wat die afslanking van de overheid betreft: een democratische legitimiteit kan al eens wat geld kosten. Daarvoor houden we ook verkiezingen.
Ik heb begrepen dat de meerderheid een machtspositie wil innemen in het Bureau. Ik ga niet zo ver om te beweren dat het hier een soort volmachtenregering wordt, maar het is wel duidelijk dat het hier om zelfbediening à la carte gaat, om de parlementaire werking te sturen.
Ik heb een tegenvoorstel, mijnheer de voorzitter. Als het enkel de bedoeling is om ervoor te zorgen dat deze meerderheid een meerderheid heeft in het Bureau en het Uitgebreid Bureau, stel ik, in het kader van de efficiëntie van de overheidswerking, voor om het aantal leden te reduceren tot zes, in de plaats van uit te breiden. Dat levert nog een behoorlijke besparing op ook.
De heer Watteeuw heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, ik vind het normaal dat de meerderheid streeft naar een meerderheid in het Bureau en het Uitgebreid Bureau. Wij kunnen dat ondersteunen, maar anderzijds is wat de heer Vereeck aankaart, ook een belangrijk punt. Het is goed dat er in het Bureau een afspiegeling is van het parlement, dus voor ons is een uitbreiding een interessante piste, zij het op één voorwaarde. Het lijkt ons namelijk logisch dat er dan wordt gestreefd naar budgetneutraliteit. Ook in het voorstel van de heer Caluwé moet er onzes inziens worden gestreefd naar budgetneutraliteit. Dat is perfect mogelijk. Het zal dus afhangen van toezeggingen op dat vlak of wij dit kunnen ondersteunen.
De heer Caluwé heeft het woord.
De heer Vereeck is nieuw in dit parlement. Hij weet nog niet dat het Uitgebreid Bureau wel degelijk de sturende kracht is van de politieke werking. Het bepaalt de agenda van de plenaire vergadering, doet de commissie-indeling, oordeelt over interpellaties en dergelijke meer. De traditie is dat we daar op een zo goed mogelijke manier rekening houden met de rechten van de oppositie. Maar het zou ook niet wijs zijn dat het Uitgebreid Bureau meerderheid tegen minderheid een voorstel doet dat we dan telkens hier in de plenaire vergadering moeten rechtzetten. Dat is geen goede manier van werken.
Ik kan me wel vinden in het voorstel van de heer Watteeuw om erover te waken dat dit budgetneutraal gebeurt. We stellen een regeling voor twee maanden voor. Ik voeg er het voorstel aan toe om het Bureau op te dragen ervoor te zorgen dat de lichte meerkost die hieruit voortvloeit geen weerslag heeft op de begroting van het parlement. Ik denk dat het heel eenvoudig is om die meerkost weg te werken, maar die zorg zou ik aan het Bureau willen overlaten. In september zullen we kunnen nagaan of dat ook effectief is gebeurd.
Misschien moeten we ambitieuzer zijn en verder gaan dan een budgetneutraal voorstel. Ik herhaal dus mijn voorstel om te gaan naar zes leden.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Ik heb twee voorstellen voorliggen op dit ogenblik. Eén, geamendeerd na de tussenkomst van de heer Watteeuw, tot vermeerdering van het aantal Bureauleden naar tien, maar met dien verstande dat de personeelskost en de werkingskosten voor die twee extra Bureauleden zullen gecompenseerd worden door besparingen in zijn totaliteit voor de werking van het Bureau. Het nieuwe Bureau krijgt daartoe een opdracht. Ik leg dit voorstel, dat me eerst is overgemaakt, ter stemming.
Wij stemmen bij zitten en opstaan over het voorstel tot vermeerdering van het aantal ondervoorzitters.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel wensen aan te nemen, wordt verzocht op te staan.
De tegenproef.
Het voorstel tot vermeerdering van het aantal ondervoorzitters is aangenomen.
Vraagt iemand het woord omtrent de voordracht van de kandidaten voor de ambten van het Bureau?
De heer Van Dijck heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, we hebben zoals gevraagd, en conform artikel 6 van het Reglement, even vergaderd met de zeven fractievoorzitters. Hierbij wil ik de heer Jan Peumans voordragen als kandidaat-voorzitter van het Vlaams Parlement.
De heer Dewinter heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, bijna traditiegetrouw verplicht men mij om hier naar aanleiding van de aanduiding van de voorzitter een pleidooi te houden om ervoor te zorgen dat de voorzitter van het parlement volledig onafhankelijk zijn taak kan uitoefenen. Laat dit duidelijk zijn: ik spreek me niet uit over de voorgedragen persoon, want ik heb respect voor de heer Peumans. Maar we hebben de afgelopen dagen in de media vernomen dat het voorzitterschap integraal deel uitmaakt van de regeringsonderhandelingen. We weten dat zeer goed. Het ging zelfs zo ver dat de heer Peumans op tv zei dat hij ontgoocheld is dat hij geen minister wordt, maar 'slechts' parlementsvoorzitter. (Gelach)
Gedurende de komende vijf jaar wil ik me niet de vijandigheid van de voorzitter op de hals halen, maar ik ben toch niet zeker dat dit de goede ingesteldheid is van iemand die het voorzitterschap ambieert en die taak behoorlijk zal waarmaken.
Maar veel belangrijker dan dit fait divers is wel dit: het voorzitterschap van het parlement moet op een neutrale wijze worden waargenomen en de rechten van het parlement moeten worden gerespecteerd. Hoe kan een voorzitter, die uiteindelijk zijn job te danken heeft aan onderhandelingen tussen meerderheidspartijen naar aanleiding van de regeringsvorming, op een onafhankelijke manier handelen?
Is die voorzitter niet schatplichtig aan de meerderheid, aan wie hij zijn job dankt? Is hij niet uit de aard der dingen de marionet van de regering, als hij op die manier wordt benoemd? In het verleden heb ik al herhaaldelijk een lans durven breken om ook in dit parlement baanbrekend te zijn en te durven een voorzitter uit de rangen van de oppositie aan te duiden. In een aantal buitenlandse parlementen is dat het geval.
Ik ga vandaag namens mijn fractie, de grootste oppositiefractie, geen kandidatuur naar voren schuiven omdat ik ook wel weet dat de beslissingen al zijn genomen en dat de stemming straks louter een formaliteit is. Ik wil echter aan de leden van de meerderheid, die met een propere lei van start gaan naar aanleiding van deze legislatuur, vragen om in de toekomst na te denken over de aanduiding en benoeming van de parlementsvoorzitter en die definitief los te koppelen van de regeringsonderhandelingen. Door de aanduiding van de voorzitter weg te halen uit de regeringsonderhandelingen kan in de toekomst elke verdenking of schijn van partijdigheid - en ik beschuldig de heer Peumans nergens van - worden weggenomen. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De heer Van Dijck heeft het woord.
Ik wil de voordracht van de heer Peumans even op een andere manier duiden. Voor de verkiezingen zijn er rapporten gemaakt, onder andere door de vierde macht, over dit parlement. Bijna alle collega's waren het erover eens dat de heer Peumans het beste parlementslid was. Wie vreest dat de toekomstige parlementsvoorzitter een marionet zou worden, kent de heer Peumans wellicht niet goed. Met andere woorden, ook indien de N-VA in de oppositie zou zitten, hadden we de heer Peumans voorgedragen.
De heer Watteeuw heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, het heeft lang geduurd voor we een eigen Vlaams Parlement hadden. Het is belangrijk dat we onze instellingen op de juiste manier behandelen. We moeten er zelf respect voor opbrengen. Het parlement moet in die zin volwassen genoeg zijn om zijn eigen voorzitter te kiezen, los van de regeringsvorming. Dat is fundamenteel voor een verdere uitbouw van de democratie in Vlaanderen. Het is dan ook jammer dat de aanduiding van de voorzitter deel uitmaakte van de regeringsvorming.
Dat neemt niet weg dat mijn fractie een grote waardering heeft voor de heer Peumans. We hebben tijdens de vorige legislatuur gezien waartoe hij in staat is. Ik ben ervan overtuigd dat hij het parlement alle ruimte zal geven. (Applaus bij CD&V, Open Vld, sp.a, N-VA, LDD en Groen!)
De heer Vereeck heeft het woord.
Ik onderschrijf de vraag van de heren Watteeuw en Dewinter om de aanduiding van de parlementsvoorzitter uit de regeringsonderhandelingen te halen.
Mijnheer Van Dijck, het gaat hier niet over de capaciteiten en kwaliteiten van de heer Peumans die bijna buiten kijf staan. Wat wel op ons netvlies gebrand staat, is die toekomstige parlementsvoorzitter die heel ontgoocheld is dat hij maar parlementsvoorzitter wordt en geen minister. En dat is natuurlijk geen goede start. Hij is de eerste burger van Vlaanderen. Dit is geen troostprijs. Precies door dit mee te sleuren in de regeringsonderhandelingen en met al die media-aandacht, krijgen we een negatieve perceptie. Daarom stellen we ook voor om dit uit de regeringsonderhandelingen te halen. (Applaus bij LDD)
Zijn er andere kandidaturen voor het voorzitterschap? (Neen)
Dan gaan we nu over tot de kandidaten voor het ondervoorzitterschap.
De heer Caluwé heeft het woord.
Voor het eerste ondervoorzitterschap wil ik de heer Decaluwe voordragen, voor het vijfde ondervoorzitterschap de heer De Meyer en voor het mandaat van secretaris mevrouw Heeren.
De heer Gatz heeft het woord.
Voor het derde ondervoorzitterschap wil ik de heer Van Mechelen voordragen en voor het ambt van secretaris de heer Keulen.
De heer Dewinter heeft het woord.
Voor het tweede ondervoorzitterschap draag ik mevrouw Dillen voor en voor het vierde ondervoorzitterschap de heer Van Hauthem.
Volgens de volgorde van het evenredig systeem is het tweede en zesde ondervoorzitterschap voor het Vlaams Belang.
Waarvoor dank.
De heer Vanvelthoven heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, namens de sp.a-fractie claim ik het vierde ondervoorzitterschap voor mevrouw Mia De Vits, en als secretaris voor de sp.a-fractie draag ik de heer Bart Martens voor.
Collega's, zijn er nog andere kandidaturen? (Neen)
Ik stel vast dat, ingevolge onze beslissing van daarnet en de kandidaturen die zijn ingekomen, het aantal kandidaten voor elk ambt in het Bureau overeenstemt met het aantal toe te wijzen plaatsen. Ik verklaar hierbij benoemd:
tot voorzitter: de heer Jan Peumans;
tot eerste ondervoorzitter: de heer Carl Decaluwe;
tot tweede ondervoorzitter: mevrouw Marijke Dillen;
tot derde ondervoorzitter: de heer Dirk Van Mechelen;
tot vierde ondervoorzitter: mevrouw Mia De Vits;
tot vijfde ondervoorzitter: de heer Jos De Meyer;
tot zesde ondervoorzitter: de heer Joris Van Hauthem;
tot secretarissen: mevrouw Veerle Heeren, de heer Marino Keulen en de heer Bart Martens.
Het Bureau van het Vlaams Parlement is aldus samengesteld, en ik verzoek de voorzitter en twee secretarissen hier op het gestoelte te komen plaatsnemen. Ik ben ervan overtuigd dat zij dat op een schitterende manier zullen doen. (Applaus)
De heer Jan Peumans treedt als voorzitter op.