Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Van Baelen tot mevrouw Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over het Spartacusplan voor de uitbouw van een regionaal openbaar-vervoersnet in Limburg.
De voorbije decennia is te weinig geïnvesteerd in de ontsluiting van Limburg op alle vlakken, maar zeker ook voor het openbaar vervoer. Nu is er Spartacus, maar dat lijkt mij oude wijn in nieuwe zakken. Al in de jaren tachtig waren er studies en plannen. De Limburgse Reconversiemaatschappij LRM werd belast met een onderzoek naar de haalbaarheid. Ik ben dan ook sceptisch. Het plan is mooi, want de keuze voor bijvoorbeeld de sneltram is zeer goed, maar zal het niet op de lange baan worden geschoven?
Er is om te beginnen een probleem met de timing. Men bestelt voor volgend jaar een studie van 500.000 euro, terwijl er al zo veel, misschien te veel, zijn gemaakt. Bovendien is 2014 politiek oneindig ver. Wij zullen de minister dus niet kunnen afrekenen op de resultaten. Voorts ontbreekt tot nu toe het overleg met de NMBS, die hier toch partner nummer één is.
Hoe denkt de minister dit plan te realiseren? Er is sprake van PPS-financiering. Maar over welke private middelen gaat het? En wie is de publieke partner? Denkt zij aan de LRM of aan een tolheffing?
Het Spartacusplan moet leiden tot een betere ontsluiting van Limburg door het openbaar vervoer. Het Pegasusplan is een soortgelijk plan voor de ontsluiting van de Vlaamse ruit en voor West-Vlaanderen is een vergelijkbaar plan in de maak.
Er is evenwel nog heel wat studiewerk nodig om na te gaan wat de beste tracékeuze is en welke procedures er moeten worden gevolgd. Dat studiewerk is gericht op de concrete uitwerking van het plan. De eerste aanzet daartoe wordt volgend jaar gegeven.
De prioriteiten inzake de financiering van deze plannen zullen worden bepaald in samenhang met de andere plannen voor openbaar vervoer en in samenspraak met de andere leden van de Vlaamse regering. De investeringskosten die vooral te maken hebben met de ontsluiting van sporen en met de aanleg van een stukje nieuw spoor, maar ook met het rollend materieel, werden geraamd op 136 miljoen euro. De exploitatiekosten worden geraamd op 8,7 miljoen euro per jaar.
De NMBS is van in den beginne nauw betrokken bij het Spartacusplan. Een essentieel onderdeel van het Spartacusplan is immers dat er meer en snellere treinen moeten rijden op de bestaande lijnen. De NMBS heeft zich al geëngageerd om een betere treinverbinding te realiseren tussen Hasselt, Genk, Antwerpen en Brussel. Het light rail komt daarbovenop. Daarvoor zullen we gedeeltelijk de nog bestaande maar in onbruik geraakte spoorverbindingen gebruiken.
Gaat de studie van volgend jaar over alle trajecten van het Spartacusplan of over een enkel traject? Gaat het over een lijn of over de drie lijnen?
De minister zegt dat de NMBS een belangrijke partner is. Nochtans heeft de NMBS hiervoor geen middelen uitgetrokken in de begroting van haar meerjarenprogramma. Is er hierover al concreet overleg geweest? De minister zegt dat er al overleg is geweest met de NMBS, maar in de media lezen we dat dit niet het geval was.
Het gaat over alle trajecten en over alle lijnen.
De berichten over de betrokkenheid van de NMBS zal ik nog eens checken. Ik weet niet waar het bericht vandaan komt. De NMBS is zelfs enthousiast over dit plan.
De NMBS werkt aan een nieuwe dienstregeling tegen einde 2006. In dat kader daarvan zullen er al meer verbindingen worden ingelegd op de bestaande sporen. Daarvoor zijn er geen investeringen nodig, al zijn de belangrijke investeringen in de omgeving van Leuven wel belangrijk voor een snelle verbinding tussen Hasselt en Brussel.
Het incident is gesloten.