Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Helsen tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het betalen van tolkosten voor het gebruik van tunnels bij wegomleidingen.
Na een ongeval vorige week waarbij de afrit aan de Scheldelaan in Antwerpen werd afgesloten, nam de provinciale verkeerseenheid contact op met de diensten van de Liefkenshoektunnel om het verkeer tolvrij door de tunnel te laten rijden. De diensten weigerden. Nauwelijks een etmaal later, na een ongeval aan de afrit Borgerhout, stonden de diensten van de Liefkenshoektunnel wel toe dat er tolvrij door de tunnel zou worden gereden. Wie bepaalt wanneer er tolvrij door de tunnel kan worden gereden? Waarom kan het de ene keer niet en de andere wel? Wie compenseert de tolheffing? Worden de kosten achteraf verhaald op wie het ongeval heeft veroorzaakt?
Een ongeval in de buurt van Antwerpen leidt al vlug tot lange files. Het verkeerscentrum van Antwerpen kan daarom beslissen om het verkeer tolvrij langs de Liefkenshoektunnel te leiden. Daarbij moet het zich baseren op een aantal parameters.
De NV die de tunnel beheert heeft recht op een tolheffing. We kunnen rijden door de tunnel dus niet tolvrij maken. Wel kunnen we een schaduwtol invoeren. De Vlaamse overheid betaalt dan een vergoeding aan de exploitant van de tunnel. Deze vergoeding wordt echter niet berekend op basis van het aantal auto's dat tolvrij door de tunnel passeert. De Vlaamse overheid krijgt een gunsttarief. Er wordt 40 miljoen frank uitgetrokken om het verkeer in noodgevallen door de tunnel te leiden.
De criteria die worden gehanteerd om de beslissing te nemen moeten duidelijk zijn. Ik hoop dat het budget niet zal ontsporen door dit soort maatregelen. Het gaat immers om zeer veel voertuigen.
Ik meen dat de financiële middelen zinvol worden besteed. De Vlaamse overheid geniet een gunsttarief.
Het incident is gesloten.