Verslag plenaire vergadering
Verslag
Snelheidsbeperkingen op gewestwegen
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Denys tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de voorstellen inzake snelheidsbeperkingen op de gewestwegen
Ik was verrast toen de minister een beperking van de maximumsnelheid op gewestwegen aankondigde aan de vooravond van de staten-generaal over verkeersveiligheid. Hij houdt blijkbaar geen rekening met het recente debat over verkeersveiligheid in het Vlaams Parlement, het referendum in Peer en andere opiniepeilingen. Om het rijdrag te verbeteren is begrip en medewerking van de chauffeurs nodig. Aangepaste en begrijpelijke snelheidsbeperkingen en betere controle zijn de aangewezen oplossingen. Onze fractie pleit dan ook voor een experiment met variabele snelheden.
Heeft de minister zijn eigen standpunt of het standpunt van de Vlaamse regering verdedigd op de staten-generaal?
Bij het referendum in Peer was de meerderheid inderdaad tegen verlaging van de maximumsnelheid. De burgemeester heeft echter rekening gehouden met het belang van de bevolking en de snelheid op een bepaalde plaats toch verlaagd.
Naar aanleiding van de staten-generaal, vroeg de federale regering de mening van de Vlaamse regering over een verlaging van de maximumsnelheid op gewestwegen. Ik neem dus aan dat het gaat over een standpunt van de volledige federale regering. Wij waren het eens met dit voorstel en hebben het verbeterd. Het komt trouwens tegemoet aan uw vraag naar variabele snelheden.
De federale regering wenst een uniforme regeling voor de gewestwegen, maar de lokale besturen zullen daar, als zij eigenaar zijn van de weg, gemotiveerd kunnen van afwijken. De eigenaar van de weg zal de maximumsnelheid kunnen beperken of verhogen. Nu kan het gewest enkel de maximumsnelheid beperken. Het voorstel heeft een aantal voordelen. De regeling wordt eenvormig, ongeacht wie de eigenaar is van de weg : binnen de bebouwde kom zou de maximumsnelheid 50 kilometer per uur bedragen, buiten de bebouwde kom 70 kilometer per uur. Er zijn minder verkeersborden nodig : enkel afwijkingen van de algemene snelheidsnormen moeten aangegeven worden.
Dat voorstel past in uw vraag naar strenge en duidelijke regels, hoge boetes en een hogere pakkans. Daarvoor zijn trouwens uw federale VLD-collega's bevoegd, niet ik. De redenering van sommige VLD-ers dat men de pakkans niet mag vergroten en de regels niet mag verstrengen omdat te veel mensen zich niet aan de regels houden, gaat echter niet op. (Applaus bij CD&V)
We willen 90 kilometer per uur als maximumsnelheid op gewestwegen behouden, met mogelijkheid van afwijkingen naar beneden. Ik vermoed dat dit voorstel uitgegaan is van minister Durant en dat het geen regeringsstandpunt is. Ik heb begrepen dat de heer Kelchtermans zich niet zal houden aan de uitslag van het referendum dat hij heeft laten uitschrijven. Dat is, binnen CD&V, een bijzonder halfslachtige houding. De heer Jos Ansoms zgt immers dat hij niet op een verlaging van de maximumsnelheid zit te wachten. Vlaanderen is niet bevoegd voor controle en sanctionering, maar draagt wel verantwoordelijkheid op het vlak van snelheid op gewestwegen.
Ik ga er vanuit dat een federale minister het standpunt van de voledige federale regering vertolkt, zoniet wodrt regeren wel heel erg moeilijk.
Als we de mogelijheid niet zouden behouden om af te wijken naar boven, zou de heer Denys wel eens slechter af kunnen zijn. De federale regering zou kunnen kiezen voor een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur, zonder mogelijkheid van afwijking.
Negentig steden en gemeenten hebben al gevraagd om de maximumsnelheid te verlagen. We moeten oppassen voor een inflatie van verkeersborden.
Wij vragen al lang om te snoeien in het bos verkeersborden. Vertolkt u het standpunt van de Vlaamse regering?
Dat klopt. Bij het debat over het mobiliteitsplan hebben verkeersdeskundigen er trouwens op gewezen dat een snelheid van 70 kilometer per uur tot een betere doorstroming zou leiden.
Het incident is gesloten.