Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Andries Gryffroy, Robrecht Bothuyne, Willem-Frederik Schiltz, Inez De Coninck, Tinne Rombouts en Wilfried Vandaele tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Bothuyne heeft het woord.
Collega’s, dit is een bijzonder belangrijk voorstel van decreet, in die zin dat het ons een stap dichter brengt bij het uiteindelijke doel, namelijk een eenheidstarief, waarbij voor een gelijke dienstverlening ook op een gelijke manier een tarief kan worden gehanteerd.
De bedoeling van dit voorstel van decreet is de distributienetbeheerders op te schalen tot een minimum van 200.000 aangesloten afnemers, met een uitzondering voor onze vrienden van Baarle-Hertog. Daarbij gaan we uiteindelijk naar een vereenvoudiging van het landschap van de distributienetbeheerders, en tegelijk gaan we de dienstverlening daarvan stroomlijnen.
Ik denk dat dat een belangrijke stap vooruit is, die ervoor zal zorgen dat een aantal grote verschillen en tarieven al worden weggewerkt met dit voorstel van decreet. Dit wordt op dit moment als zeer onrechtvaardig aangevoeld door vele mensen: in een straat wordt langs de ene kant van de weg bijvoorbeeld een ander tarief gehanteerd dan langs de andere kant van de straat, en dat voor eenzelfde dienstverlening. Dus hier zetten we een belangrijke stap vooruit, in de richting van een eenheidstarief, met dank voor uw kamerbrede steun daarvoor.
De heer Schiltz heeft het woord.
Collega's, ik heb nog een kleine toevoeging. Met dit voorstel van decreet voeren we ook de betrachting en de ambitie uit om voor elke regio dezelfde netbeheerder voor gas en elektriciteit te hanteren, wat voor meer coherentie zorgt in het distributielandschap.
De door collega Bothuyne aangehaalde opschaling naar 200.000 aansluitpunten zorgt ervoor dat de verschillende distributienetbeheerders over voldoende kritische massa zullen beschikken, en daarmee wordt het energielandschap gerationaliseerd, met de ambitie om tot een meer transparant en rechtvaardig tariferingssysteem te kunnen komen.
De heer D’Haese heeft het woord.
Beste collega’s, we zijn uiteraard principieel niet tegen een eengemaakt distributienettarief. De huidige prijsverschillen van verschillende netbeheerders zorgen voor een gevoel en een realiteit van willekeur en van een verschillende behandeling voor dezelfde dienstverlening. Het is niet logisch dat je als inwoner van West-Vlaanderen meer moet betalen voor dezelfde gas- en elektriciteitsdiensten als een inwoner van Limburg, laat staan dat je buur aan de overkant van de straat in een ander netgebied een ander tarief moet betalen dan jij. Het verminderen van de intercommunales is ook absoluut een goede zaak, daar hebben wij uiteraard geen enkel probleem mee.
Maar dit voorstel van decreet staat niet in voor de eenmaking van het tarief, en al zeker niet voor de vermindering van de kosten en dat is voor ons toch het belangrijkste. Dit voorstel van decreet zorgt er enkel voor dat te kleine netbeheerders moeten fuseren met grotere netbeheerders.
Dat voorstel van decreet zal een impact hebben voor een hoop inwoners in Vlaams-Brabant, die nu op de netten van de Provinciale Brabantse Energiemaatschappij (PBE) en Sibelgas zitten, maar de impact zal vooral voelbaar zijn voor de mensen die in het netgebied van Fluvius West wonen. Zij zullen van het op een na goedkoopste tarief worden overgeschakeld naar de netbeheerder met het duurste tarief. Voor een gemiddeld gezin is dat een verschil van 137 euro.
De heer Gryffroy heeft al eerder de opmerking gemaakt dat een hertekening van de kaart grondige gevolgen kan hebben, onder andere voor de gezinnen. Ik vind het dan ook jammer dat, ondanks die bezorgdheid, de verhoging van de factuur toch goedgekeurd zal worden. Wij zien dit voorstel van decreet dan ook als een gemiste kans om naast de vereenvoudiging van de nettarieven ook werk te maken van een algemene prijsverlaging. Wij zullen ons daarom onthouden.
De heer Bothuyne heeft het woord.
Heel kort: als we met dit voorstel van decreet gaan naar minder distributienetbeheerders, naar minder overheid, dan zal dit uiteindelijk ook leiden tot minder kosten die moeten worden doorgerekend naar de eindklant, collega D’Haese. Ik wil dus nog eens beklemtonen dat dit voorstel van decreet niet alleen een vereenvoudiging is, maar globaal ook een kostenverlaging met zich mee zal brengen voor elke klant van ons distributienet in Vlaanderen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2021-22, nr. 1343/1)
– Artikel 1 tot en met 3 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.