Verslag plenaire vergadering
Verslag
Het antwoord wordt gegeven door minister-president Bourgeois.
De heer Janssens heeft het woord.
Minister-president, de top van de VRT blijkt last te hebben van een leeuwenfobie. Zo kopte gisteren een nochtans erg zakelijke krant: ‘VRT wil niet te veel met Vlaamse leeuw zwaaien’. Wat is nu het probleem? Volgens het decreet betreffende de overheidscommunicatie moet de VRT inderdaad het logo van de Vlaamse overheid gebruiken, en dat logo is nu eenmaal een leeuwenkopje. Enfin, een half leeuwenkopje, want het is in de vorige legislatuur al gemoderniseerd, waarbij het een braaf leeuwtje werd, dat al van tanden en klauwen was ontdaan. Dat blijkt echter nog niet genoeg voor de VRT. Ook daar wil ze vanaf, want die Vlaamse Leeuw, nochtans een niet-politiek symbool, dat hier in ons parlement prominent aanwezig is en dat bij decreet is vastgelegd als het symbool van de Vlaamse Gemeenschap, zou voor de VRT te partijdig zijn. Om aan die gruwelijke ongerustheid tegemoet te komen, is er blijkbaar een typisch Belgisch compromis gesloten in uw regering. Uw regering zou op verzoek van de VRT de wetgeving betreffende de overheidscommunicatie gaan aanpassen, zodat de oproepprogramma’s en de nieuwsdienst van de VRT afstand zouden kunnen doen van die leeuw.
Minister-president, de vraag is dus wat de volgende stap is bij de VRT. Gaat ze ook de ‘v’ van Vlaams uit haar naam schrappen? En vooral, hebt u als minister-president van de N-VA werkelijk aan de VRT toegezegd dat ze het labellogo niet meer moet gebruiken en om zelfs de wetgeving daartoe aan te passen?
Minister-president Bourgeois heeft het woord.
Mijnheer Janssens, ik kan u zeggen dat er veel drukte om niets is geweest, ‘much ado about nothing’. De zakelijke krant die u citeert, zit er volkomen naast. U refereert terecht aan het decreet houdende de overheidscommunicatie, het decreet-Peumans. Dat geldt voor alle instellingen van de Vlaamse overheid, met uitzondering van dit zeer gewaardeerde huis en zijn instellingen. De VRT is dus, net als alle Vlaamse overheidsinstellingen, daaraan onderhevig, en moet dat ook toepassen.
Wat is er nu gebeurd? De VRT moet dat toepassen op het moment dat ze wil veranderen van huisstijl, van logo. Met die plannen heeft ze mij gevraagd of ze kon ontsnappen aan de toepassing van dit decreet. Ik heb geantwoord dat ik daar ten eerste niet voor bevoegd ben: het decreet geldt voor iedereen, voor mij, voor de VRT. Ten tweede heb ik gewezen op de bestaande omzendbrief, die zegt dat dat logo en die huisstijl uiteraard niet van toepassing zijn op programma’s, op merken, op submerken, op de nieuwsdienst. De Vlaamse overheid heeft zich daar ook over gebogen, heeft vastgesteld dat we niks moeten veranderen aan het decreet betreffende de overheidscommunicatie. Collega Gatz kijkt wel nog na of het nodig zou zijn om het Mediadecreet te veranderen, omdat bepaalde merken van de VRT toen nog niet bestonden en nu wel worden ontwikkeld, zoals deredactie.be en vrtnieuws.be, maar voor de rest is ter zake dus geen wijziging op til van het decreet betreffende de overheidscommunicatie.
Minister-president, dat is alvast een geruststelling. Ik heb in het artikel ook gelezen dat er binnen uw partij behoorlijk wat ongenoegen was over de brief die u van de VRT-topman hebt gekregen, maar ik neem er nota van dat er geen decreetswijziging aankomt en dat dus ook minister Gatz niet bezig is met een wijziging van het decreet betreffende de overheidscommunicatie of het Mediadecreet. Ik vraag dan aan u dat u er in elk geval op zou toezien dat de VRT zowel nu als in de toekomst, met de nieuwe initiatieven en dergelijke meer, ook het officiële logo van de Vlaamse overheid gebruikt, zonder bang te zijn voor haar eigen schaduw, zonder bang te zijn van de Vlaamse identiteit. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Mevrouw Segers heeft het woord.
Voorzitter, ik denk dat het goed is dat de CEO van de VRT een brief schrijft om verduidelijking te vragen, alvorens bijzonder veel geld te besteden aan campagnes om logo’s en zo te veranderen. Ons lijkt het ook dat de regels zoals die vandaag bestaan, perfect in orde zijn. Wat managementcommunicatie betreft, lijkt het me evident dat het logo en de huisstijl van Vlaanderen worden gebruikt.
Waar het gaat over programma’s en de merkenstrategie, is dat een heel andere zaak. Die vallen ten eerste gewoon niet onder overheidscommunicatie, en ten tweede lijkt het mij ook in strijd te zijn met de beheersovereenkomst. In de beheersovereenkomst met de VRT staat duidelijk dat de VRT autonoom verantwoordelijk is voor haar merkenportfolio. Ik kan er mij dus bij aansluiten, minister-president: much ado about nothing.
Ik heb wel nog een bijkomende vraag: wat met andere semipublieke bedrijven? Wat is de situatie daar? Is dat dezelfde? Zijn er al vragen geweest naar aanpassingen of uitzonderingen?
De heer Caron heeft het woord.
Ik steun ook de minister-president in zijn antwoord. Het is logisch dat het logo van de Vlaamse overheid, van de Vlaamse Gemeenschap, wordt meegenomen waar dat kan, op websites, in communicatie, waar dat past, zoals het ook verplicht is voor alle culturele jeugd- en sportorganisaties die gesubsidieerd worden. Kijk de websites van die organisaties na, mijnheer Janssens. U zult echt een delirium krijgen van plezier: zo veel leeuwtjes op Vlaamse websites. (Gelach)
Aan de andere kunt je er natuurlijk niet omheen dat merken ook hun eigen strategie moeten kunnen voeren. Ook onze Vlaamse culturele instellingen zetten dat logo op hun website, maar die hebben een eigen label. U zult toch bijvoorbeeld het M HKA of het KMSK niet ontnemen dat ze ook hun eigen communicatiestijl ontwikkelen, weliswaar voor de officiële stukken en voor de communicatie geaccordeerd op het logo van de Vlaamse overheid? Ik denk dat dat een billijke regeling is, die ook voor de merken van de VRT geldig moet kunnen blijven.
De heer Vandaele heeft het woord.
Ook voor ons is het bijzonder duidelijk, ook zonder decreetswijzigingen, minister-president. Eén: voor bedrijfscommunicatie, jaarverslagen, contracten, briefwisseling, gebruikt de VRT het logo van de Vlaamse overheid. Twee: voor merken – Canvas, MNM, ... – hoeft dat niet. Dat was ons standpunt, ook lang geleden al, en dat is vandaag nog altijd ons standpunt.
Een argument dat wij absoluut niet aanvaarden, voorzitter, is dat het gebruik van het logo het imago van betrouwbaarheid van de omroep zou schaden. We hebben dat argument gehoord. Ik vind dat larie en apekool, want dat zou dus betekenen dat bijvoorbeeld onze wetenschappelijke instellingen, zoals het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) of de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), onbetrouwbaar zijn omdat zij het logo wel gebruiken, en dat zonder tegenpruttelen.
Ik kan alleen maar herhalen dat de bestaande regels van toepassing blijven. Het gaat inderdaad over de bedrijfscommunicatie, de corporate communicatie. Het gaat niet over de merken en de programma’s. Ik heb niet gezegd, collega Janssens, dat er geen decreetswijziging komt. Er komt er zeker geen wat betreft de bedrijfscommunicatie. Ik heb gezegd dat collega Gatz onderzoekt of het Mediadecreet enige aanpassing moet krijgen. Dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval, maar hij onderzoekt dat nog. Ik heb alleen gezegd dat dit nu in onderzoek is.
Er zijn bij mijn weten, collega Segers, geen andere vragen tot aanpassing of afwijking. Iedereen die onder de Vlaamse instellingen ressorteert, moet die communicatie ook gaan toepassen.
En uiteraard ben ik het eens met collega Vandaele dat het toepassen van de huisstijl van de Vlaamse overheid geen enkele afbreuk zou doen aan kwaliteit of betrouwbaarheid of wat dan ook van de VRT.
Collega Caron, er is wel iets meer nodig dan een foto van een leeuwtje om mij een delirium te bezorgen, voor zover dat überhaupt al mogelijk zou zijn. (Gelach)
Ik ben in elk geval blij dat de collega’s mijn bekommernis steunen dat de VRT het logo van de Vlaamse overheid, ook al is dat een leeuw of een Vlaamse Leeuw, moet omarmen. Ik vraag u dan ook, minister-president, om ook aan uw collega Gatz duidelijk te maken dat de VRT blijvend gebruik moet maken van dat logo. Want een publieke omroep, gefinancierd met het belastinggeld van de Vlaamse Gemeenschap, moet ook het logo van de Vlaamse Gemeenschap gebruiken. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De actuele vraag is afgehandeld.