Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Doomst heeft het woord.
Minister, het dossier van de vliegtuigen rond Zaventem is een ronkend dossier, letterlijk en figuurlijk, dat de ene keer wat wegdeemstert en dan opnieuw sterk naar boven komt. Iedereen wordt daarbij geleid door het ‘not in my backyard’- of in dit geval ‘not in my airyard’-gevoel.
Deze week hebben de negentien burgemeesters van Brussel een motie ingediend waarbij zij zich scharen achter een gemeenschappelijk standpunt. Zij willen geen nachtvluchten, geen kanaalroute en een verlenging van de start- en landingsbaan 25L. Minister, u hebt daar al terecht op gereageerd. Federaal minister van Mobiliteit, Jacqueline Galant, zal hier een initiatief moeten nemen. In hoeverre zult u haar goesting geven om daarin vooruit te gaan? Wanneer zal dat vliegtuig opstijgen?
Minister Weyts heeft het woord.
Zaventem en de hele regio daarrond wordt steeds meer een economische pool waarbij ook niet-luchthavengebonden bedrijven zich daar net vestigen. Het verbaast dan ook dat sommige externe partijen stokken in de wielen willen steken van zulke economische groei.
U verwijst naar de zaak van de Brusselse burgemeesters wier eigen bevolking veelal tewerkgesteld is in de luchthaven van Zaventem. De luchthaven is een van de grootste private werknemers van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
Daarnaast heb je de affaire met Ethiopian Airlines. Dat is knotsgek. Plots resulteert de concurrentiestrijd tussen Luik en Zaventem in een lachende derde: Maastricht. Dat kan rekenen op extra jobs die op korte termijn wegtrekken uit Zaventem en op lange termijn zelfs uit Luik.
Dat is het resultaat van een tweeslachtigheid in dit land ten aanzien van de luchthaven. Ze wordt omarmd als ‘Bruxelles-National’ als het gaat over de lusten; gaat het over de lasten dan is het ineens de Vlaamse regionale luchthaven Zaventem.
Als het gaat over het spreidingsplan in concreto dan is minister Schauvliege betrokken als minister van Ruimtelijke Ordening en Milieu en bevoegd voor geluidsnormen. We werken daaromtrent goed samen. We hebben recent nog, vorige week of zo, op een interkabinettenwerkgroep onze standpunten afgelijnd en bezorgd aan federaal minister van Mobiliteit Galant. We vragen daarbij vanzelfsprekend een structurele oplossing, en verwijzen naar de aangekondigde evaluatie waarvan we de resultaten nog altijd niet gekregen hebben. We stellen vier concrete wijzigingen voor, die zijn nogal technisch van aard: het schrappen van de zoeloe-omleidingsroutes, het schrappen van de keuzemogelijkheid ’s nachts voor vliegtuigen met een bepaalde massa tussen het gebruik van baan 19 en 25R, het meer intensief gebruiken van de kanaalroute ’s nachts voor vliegtuigen met een quota count van 4 of kleiner, en tot slot een grotere spreiding van het gebruik van de 25R-vertrekbaan. In totaliteit – het komt altijd weer – gaat het om een structurele oplossing en een meer billijke spreiding.
Het is belangrijk dat we het initiatief in eigen handen nemen. Dat is voor mijn fractie heel belangrijk. U hebt er terecht al op gewezen: we moeten de economische leefbaarheid garanderen. Voor ons is ook heel belangrijk dat we komaf maken met dat evenwichtig spreidingsplan. Ik denk dat we daar vanuit Vlaanderen een duw zullen moeten geven. Ik vrees dat we anders ‘en cours de route’ ‘gejost’ of in dit geval ‘gegalant’ zullen worden, als we er niet op tijd bij zijn. Ik wil erop aandringen dat we niet wachten tot de vliegtuigen op ons neerkomen, dat we proberen zelf het vluchtschema in handen te krijgen.
Mevrouw Moerenhout heeft het woord.
Minister, ik wil de vraag van de heer Doomst ondersteunen. Ook vanuit Groen volgen wij met redelijk grote bezorgdheid het luchthavendossier. Het spreidingsplan heeft een directe impact op de leefkwaliteit van heel wat mensen, zowel in Brussel als in de Rand. Uw verantwoordelijkheid daarin is dus urgent en belangrijk. Als politici kunnen we niet voorzichtig en correct genoeg zijn in het opstellen van dat spreidingsplan. Met Groen willen wij daar dan ook voor pleiten.
Concreet stellen wij drie dingen voor: een correct en evenwaardig spreidingsplan, het nachtregime verlengen van 10 uur tot 7 uur en werken aan stillere vliegtuigen, voor wat dat waard is.
Mevrouw Maes heeft het woord.
Voorzitter, wij zijn ook voor een eerlijke spreiding en ik ben ook blij dat u uw bekommernis uitspreekt voor de economische waarde van Zaventem. Als inwoner was ik deze week weer zeer terneergeslagen in verband met Ethiopian Airlines dat zou vertrekken. Volgens de berichtgeving komt dat neer op een verlies van vierhonderd banen voor de streek.
Mijn vraag gaat daarover. Is dat kalf al volledig verdronken? Of kan er nog een poging worden ondernomen om daar iets aan te doen?
Mevrouw Segers heeft het woord.
Ook de sp.a-fractie wil de vraag van de heer Doomst ondersteunen, maar ze ook nog iets feller stellen. Ook wij liggen wakker van de toekomst van de luchthaven. De leefbaarheid ervan is van vitaal belang voor de regio en voor heel Vlaanderen. We mogen die niet onder druk brengen als gevolg van communautaire spelletjes.
Economische leefbaarheid is één zaak, maar minstens even belangrijk is de leefbaarheid van de mensen die daar wonen. Werk maken van een faire spreiding is ook onze betrachting. Maar wij vragen eigenlijk aan de Vlaamse Regering heel duidelijke actie. Een motie van de negentien Brusselse gemeenten is te gek voor woorden. Je kunt echt niet vragen dat er geen enkel vliegtuig boven Brussel komt. Het is goed dat u met minister Galant gaat spreken, maar u weet dat het vooral de bedoeling van haar Vliegwet is om de bestaande toestand te betonneren. Die toestand is zeer unfair voor Vlaanderen. Wij vragen dus aan de Vlaamse Regering om een belangenconflict in te roepen. Als de Vlaamse Regering haar verantwoordelijkheid niet neemt, zullen wij vanuit het parlement een motie betreffende een belangenconflict indienen.
Ik deel de bezorgdheid. Soms ben ik wat verbaasd over de wijzigende standpunten. Ik dacht in het programma van Groen gelezen te hebben dat zij voor de afschaffing van de nachtvluchten in hun totaliteit waren. Dan zouden we Zaventem helemaal mogen sluiten. Vervolgens hoor ik dat Groen het discours van de heer Doomst ondersteunt en dat zij voorstander zijn van een verruiming van het nachtvenster tot zeven uur. Dat is net wat de Brusselse burgemeesters vragen. Op dat vlak vormt Groen één front, niet met de heer Doomst, maar met enkele Brusselse burgemeesters.
Wat betreft Ethiopian Airlines is het knotsgek – ‘This must be Belgium!’ – dat de concurrentiestrijd tussen Luik en Zaventem, tussen DHL en TNT, want daar komt het eigenlijk op neer, ertoe zal leiden dat vier- tot zeshonderd jobs verdwijnen uit Zaventem. Richting Maastricht, niet richting Luik. Wie verliest hier? Zaventem verliest vier- tot zeshonderd jobs. Waarschijnlijk zal Luik ook verliezen, want ik ga ervan uit dat als Ethiopian Airlines vertrekt uit Zaventem, het dat ook zal doen uit Luik, waar ze nog een subsidiair steunpunt hebben. Vanzelfsprekend gaan ze dat concentreren in Maastricht en vertrekken ze dus ook uit Luik.
Is dat kalf verdronken? Ik heb daarover recent contact gehad met de federale overheid. Ik vraag heel duidelijk of er niet op korte termijn kan worden gezorgd voor een verlenging van de regeling die bestond in oktober, namelijk twee vluchten per week op Hongkong en Dubai en één vlucht per week op Shanghai. Ik vraag ook een structurele oplossing door een heronderhandeling van het memorandum of understanding (MOU). Die concrete vragen zijn gesteld. Ik denk niet dat het kalf al verdronken is. Er is nog een mogelijkheid. Dat signaal heb ik alleszins gekregen vanuit de Federale Regering. We zullen met zijn allen heel nadrukkelijk moeten stellen dat we absoluut niet willen dat die jobs verdwijnen uit Vlaanderen. Niemand heeft hier baat bij. Twee honden vechten om een been en het is de lachende Nederlandse derde die ermee heen gaat.
Minister, ik kan u alleen maar aanmoedigen om zo alert te blijven en zeker de cockpit niet aan minister Galant alleen over te laten. U moet er zelf mee in stappen. Dat is belangrijk. Misschien kunnen we met de werkgroep Strategisch Actieplan voor Reconversie en Tewerkstelling (START) ook nog wat activeren, om de omgeving van Zaventem in de juiste richting te krijgen. Laat ons vanuit Vlaanderen mee het initiatief nemen in de richting van een situatie die economisch leefbaar is, met een evenwichtig spreidingsplan. Ik denk dat dat moet lukken. Het Klimaatplan heeft al bewezen dat waar er een wil is er altijd ook een weg is om tot een resultaat te komen.
De actuele vraag is afgehandeld.