Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
De heer Gryffroy heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, we weten allemaal dat er een historische schuld is van ongeveer 700 miljoen euro. Op enkele tientallen miljoenen euro na kan ik het exacte bedrag niet geven. De distributienetbeheerders (DNB’s) zijn daarover geïnformeerd en hebben daartoe al de nodige leningen aangegaan. De schuld in de vorm van de certificatenoverschotten bedraagt ongeveer 1,1 miljard euro. Het totaalbedrag is dus ongeveer 1,8 miljard euro. Misschien zit ik er 50 of 100 miljoen euro naast, maar dan zult u dat ongetwijfeld rechtzetten. Wat zijn de exacte bedragen?
Er loopt momenteel een rechtszaak van Infrax tegen de federale regulator, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG), die verantwoordelijk was voor de tarieven tot eind 2014, en ook tegen de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) over de vraag welke regulator bevoegd is om te bepalen wat nu precies de schuld uit het verleden is en wat het certificatenoverschot voor de toekomst is. Voorts moet worden bepaald wat in de toekomst moet worden verrekend voor de installaties die al zijn gebouwd maar waarvoor men groencertificaten kan krijgen die nog doorlopen. Wat dat eventueel betekent voor de tarieven, is geen onbelangrijke kwestie. Daarom wil ik u vragen wat de stand van zaken van het dossier is. Moeten we wachten op een uitspraak van de rechtbank? Of moeten we er bij de regulator op aandringen dat ten minste de saldi worden verrekend? De saldi zijn gekend. Volgens mij is dat een verantwoordelijkheid van de regulator. Wat is uw visie over het aanpakken van het tweede deel van de schuld, de certificatenoverschotten? Moet dat via het nettarief, of via een andere manier? Zijn er andere financieringsmogelijkheden?
Minister Turtelboom heeft het woord.
Voorzitter, collega's, er loopt op dit moment inderdaad een rechtszaak over de vraag welke regulator bevoegd is om over de regulatoire saldi van 2010-2013 te beslissen: de CREG of de VREG. De uitspraak in deze rechtszaak is al enkele keren uitgesteld. Vorige week werd de uitspraak uitgesteld naar vandaag, woensdag 24 juni 2015, 12 uur. Misschien is die uitspraak er nu wel. Het is evenwel ook mogelijk dat de uitspraak opnieuw naar een latere datum wordt verdaagd. De rechtszaak gaat dus over wie bevoegd is voor de vaststelling van de hoogte van de saldi. De doorrekening van de saldi in de distributienettarieven is de bevoegdheid van de VREG. De VREG van zijn kant heeft aangegeven dat hij wil wachten met de doorrekening van de historische saldi tot na de uitspraak in de rechtszaak.
Conform het regeerakkoord moeten de historische saldi en de certificatenoverschotten het best zo snel mogelijk worden afgebouwd. Maar dat is dus eigenlijk ook de bevoegdheid van de VREG.
Hoe langer het duurt eer de saldi en de overschotten kunnen worden doorgerekend, hoe korter de periode is. Het wegwerken van de overschotten zal net zoals de doorrekening van de saldi een belangrijke impact hebben op de factuur. Het lijkt dan ook logisch dat de timing van beide op elkaar wordt afgestemd. Dat moet gecoördineerd gebeuren. Het regeerakkoord bepaalt duidelijk dat de historische saldi doorgerekend worden via de distributienettarieven.
De heer Gryffroy heeft het woord.
Ik dank u voor uw duidelijk antwoord, minister.
In het regeerakkoord staat nog dat de certificatenoverschotten kunnen worden afgebouwd. Ik lees daar: “(…) een focus op de meest kostenefficiënte technologieën; een verlenging van de banking van certificaten; een verhoging van het quotum (…); een afbouw van de ondersteuning voor marktrijpe technologieën (…) op basis van een automatische degressiefactor”. Daar kom ik nog op terug in een volgende vraag. In welke mate houdt u rekening met deze opties? Wat is uw timing?
Ik heb gezegd dat de saldi onder de bevoegdheid van de VREG vallen. We willen daar zo snel mogelijk mee gaan. We wachten nu een beetje. We willen beide op elkaar afstemmen. Dat moet gecoördineerd gebeuren. Ik zou daar het liefst zo snel mogelijk mee doorgaan, het liefst nog voor de zomer, zodat we timing en planning kennen. We moeten om zijn minst kunnen trancheren, maar nogmaals, ik ben afhankelijk. We kunnen niet alleen de onafhankelijkheid van een regulator wensen als het ons goed uitkomt. We moeten de negatieve kanten daarvan erbij nemen. Soms speelt dat in ons voordeel, soms is het een nadeel. Dat hoort nu eenmaal bij die onafhankelijkheid.
Ik onderschrijf ten zeerste de vraag dat de VREG zijn werk doet voor de saldi. Er kan geen sprake zijn van politieke inmenging. Dit is nu puur een taak die zij kunnen en moeten doen. De VREG moet betreffende de saldi asap zijn werk doen. Er moet duidelijkheid komen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.