Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Verslag
Collega Daniëls, vorige week hebben heel wat collega’s hun vraag omgezet in een schriftelijke vraag. We hadden misschien gehoopt dat die week bedenktijd ook u daartoe zou hebben bewogen, maar dat is blijkbaar niet zo.
De heer Daniëls heeft het woord.
Voorzitter, dat klopt. Ik heb dat niet gedaan wegens het belang van deze vraag en de termijn. Dit gaat over de omzetting van voorzieningen van trap 1 naar trap 2. Dat zijn initiatieven die we hebben genomen in het kader van uitbreidingsbeleid. Er is in 33 miljoen euro voorzien, waardoor zo’n drieduizend plaatsen de overstap kunnen maken. We zullen zien hoeveel opvanginitiatieven hierop intekenen. Minister, u kondigde tijdens de plenaire vergadering van 8 maart alvast aan dat de kinderopvanginitiatieven die een IKT-mix (inkomenstarief) aanbieden, absolute prioriteit kunnen krijgen bij deze uitbreidingsronde. Dat ondersteunen we absoluut. Dat is positief, omdat die opvanginitiatieven het momenteel echt financieel moeilijk hebben. Zij moeten immers al hun personeel betalen in trap 2, maar krijgen niet voor alle plaatsen subsidies van trap 2. De verhoogde basissubsidie komt daar onvoldoende aan tegemoet voor die opvanginitiatieven door de grote financiële uitdagingen. Minister, het is zelfs zover gekomen dat ik hoor van opvanginitiatieven die personeel technisch werkloos maken en dus kinderen thuishouden omdat ze het anders financieel niet kunnen uitzingen tot eind juni.
We zijn het dus volledig eens met de voorrang waartoe we hier samen hebben besloten met betrekking tot de IKT-mix, maar er is een groep die onder de radar dreigt te blijven. Voorzitter, het is om die reden dat ik vandaag zeker deze vraag wil stellen. Iedereen moet immers voor eind maart intekenen. Het gaat om de kinderopvanginitiatieven die in de praktijk wel een IKT-mix hebben, maar op papier niet. Ik verklaar mij nader. Een organisator met plaatsen in verschillende trappen die op een homogene manier zijn verspreid over verschillende vestigingen of die per vestiging een andere subsidietrap heeft, maar die door de beheersstructuur wel alle personeelsleden op dezelfde manier moet vergoeden, dreigt blijkbaar, op basis van antwoorden die we hebben gezien, door de administratie over het hoofd te worden gezien. De administratie stelt dat ze niet onder de IKT-mix vallen omdat het niet zo is dat ze in één vestiging kinderen in verschillende trappen hebben, maar in verschillende vestigingen. De opvanginitiatieven in de situatie die ik net beschreef, hebben echter eigenlijk net dezelfde financiële problemen als die in de IKT-mix die we in de vorige commissievergadering bespraken.
Minister, mijn vragen aan u zijn dus vrij eenvoudig en duidelijk. Wordt de groep die ik net omschreef, meegenomen als IKT-mix? De administratie geeft daar immers andere signalen over. Indien niet, welke aanpassingen zult u dan toch nog aanbrengen in de criteria? Of zullen er andere oplossingen worden gezocht voor deze groep? Die heeft immers dezelfde financiële uitdagingen in het kader van de betaling van het personeel.
De oproep loopt tot eind maart. Dat is over drie dagen. Wanneer wordt de beslissing genomen over welke initiatieven doorgroeien naar trap 2, en wanneer wordt er gecommuniceerd naar de opvanginitiatieven zelf?
Minister Crevits heeft het woord.
In locaties met IKT-mix combineert de organisator twee prijssystemen en twee subsidiesystemen. Voor de plaatsen met IKT ontvangt de organisatie de trap 2-subsidie. Voor de vrijeprijsplaatsen kan hij enkel de basissubsidie krijgen.
Op 8 maart bespraken we de problematiek van de IKT-mix al in de plenaire vergadering, en ik gaf toen al aan dat we deze groep in de ronde trap 1 naar trap 2 absoluut voorrang geven. Door de omschakeling van trap 2B naar trap 2A kwam de leefbaarheid van die locaties in gevaar, omdat de organisator, zoals u zelf gezegd hebt, de lonen van trap 2 voor al zijn personeel moet toepassen, maar niet voor alle plaatsen de subsidietrap 2 krijgt. Daarom geven we die groep ook absolute voorrang in deze uitbreidingsronde.
Daarna is er voorrang voor zowel organisatoren die verschillende locaties hebben, waarbij ze in één locatie met de subsidie inkomenstarief en subsidies trap 2 werken, en in de andere locatie met vrije prijs, als voor organisatoren die enkel locaties hebben met vrije prijs. De beide types krijgen gelijke voorrang, omdat we moeilijk kunnen verantwoorden waarom we organisatoren die meer dan één locatie hebben, waarvan al minstens één met subsidies inkomenstarief, voorrang geven ten opzichte organisatoren met enkel locaties met vrije prijs. Ook die organisatoren willen indien mogelijk graag omschakelen naar trap 2, zodat ze ook hun medewerkers hogere lonen kunnen toekennen.
Het is in het belang van organisatoren om een aanvraag in te dienen. We merken bijvoorbeeld nu al dat personeel kiest om aan de slag te gaan bij opvanglocaties met T2-subsidies omdat de lonen daar beter zijn. Heel wat organisatoren hebben dit begrepen.
De beslissing over de toekenning wordt zo snel mogelijk genomen. Als er meer aanvragen zijn dan subsidies, moet dat binnen de regering worden besproken. Iedereen weet dat de uitdagingen urgent genoeg zijn om zoveel mogelijk de aanvragen te honoreren.
De heer Daniëls heeft het woord.
Minister, ik ga nog even terug naar mijn initiële vraag. U zegt dat u voorrang wilt geven aan degenen met één locatie. Eén rechtsvorm met twee locaties, één in trap 2 en één in trap 1, moet nu al zijn personeel op trap 2 betalen. Die zit in dezelfde precaire financiële situatie als de opvang die op één locatie twee trappen heeft. U zou die met twee locaties, de ene met trap 2, de andere met trap 1, gelijk willen behandelen met die met één locatie met trap 1. Als er een aantal van trap 1 naar trap 2 gaan op één locatie, en een andere valt uit die op twee locaties zit, de ene in trap 2 en de andere in trap 1, maar die wel moet blijven betalen, dan zetten we die organisator financieel onder druk. Ik zou dus welwillend de oproep willen doen om de IKT-mix nog eens te bekijken. De definitie van IKT-mix is een organisator die personeel in trap 2 moet betalen maar die plaatsen heeft in verschillende trappen. Want daar zit de financiële problematiek. Ik zou u toch willen vragen om dat nog eens te bekijken, want die zitten in net dezelfde situatie als één locatie met verschillende trappen.
Minister Crevits heeft het woord.
Ik zal dat nog eens bekijken, collega Daniëls. De administratie zegt mij dat een organisator met verschillende locaties verschillende lonen mag betalen als er verschillende vestigingsnummers zijn. We bekijken het.
Sowieso, degenen die plots verplicht worden om naar trap 2 te gaan terwijl ze een mix zijn en daardoor financiële problemen krijgen, dat lossen we op. Als dat niet zo is, als men verschillende lonen mag betalen, zie ik geen reden om een voorrang te geven. We moeten die voorrang kunnen objectiveren. Ik zal bekijken of er effectief zulke voorzieningen zijn als u zegt. Met diverse ondernemingsnummers is er immers geen probleem, dan mag men diverse lonen betalen. Als er nog zijn die tussen de plooien vallen omdat ze door hun mix hogere lonen moeten betalen, zal ik dat absoluut oplossen. Dat is mijn engagement. Mijn hoofdargument is een oplossing voor iedereen die een aanvraag indient. Ik denk dat er in dit parlement een grote eensgezindheid bestaat om zoveel mogelijk die grote verschillen op te heffen voor degenen die dat willen.
De heer Daniëls heeft het woord.
Vanuit de N-VA pleiten wij altijd voor een gelijk speelveld, zowel voor gezinsgroepsopvang, als voor de verschillende trappen, als voor de financiële leefbaarheid. Laat daar geen misverstand over bestaan. Ik denk dat u niet enkel moet kijken naar locaties maar ook naar organisatiestructuur. Er zijn wel degelijk organisaties met twee locaties waar het personeel wel flexibel wordt ingezet. Dat mag. Dat moet worden opgelost. Men kan die mensen niet uitleggen dat ze in verschillende trappen zitten en verschillende lonen krijgen. Dat krijg je niet uitgelegd, dan ben je je personeel kwijt of dan komt de financiële leefbaarheid in het gedrang. Dat moeten we te allen tijde vermijden. Dat is een gezamenlijke bekommernis.
De vraag om uitleg is afgehandeld.