Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Coenegrachts heeft het woord.
Minister, ik informeer vandaag naar het actieplan Gaming, dat werd opgestart in 2018. Vlaanderen wil daarmee een antwoord bieden op de noden van de lokale gamesector en de beleidsaanbevelingen die door onderzoekers van imec werden geformuleerd.
De algemene doelstelling en ambitie van het actieplan Gaming is om de Vlaamse gamesector op korte of middellange termijn te laten uitgroeien tot een volwassen sector binnen de creatieve industrie en vooral om aansluiting te vinden bij de Europese en internationale gamesindustrie. Er werd gefocust op investeringen in een specifiek ondersteunings- en begeleidingsaanbod, op internationalisering, op coördinatie van het beleid en op sensibilisering inzake het thema gaming.
Eind 2021 loopt dit actieplan Gaming af. Het zou elk najaar geëvalueerd worden, zo ook in 2020. Tenzij ik iets gemist heb, heb ik echter geen evaluatie zien passeren, wat in coronatijden niet abnormaal is. Ik informeer er op deze manier naar, omdat 2021 het laatste jaar van het plan is. Er is een evaluatie nodig om zicht te krijgen op de invulling in het laatste jaar en waar we nog een tandje bij moeten steken.
Kunt u aangeven hoe het staat met de jaarlijkse evaluatie van het actieplan Gaming voor het jaar 2020?
U gaf in uw beleidsbrief aan dat u de federale bevoegdheid voor een uitbreiding van het taxshelterstelsel voor games zou opvolgen en de implementatie hiervan zou voorbereiden. Dit dossier werd ook aangemeld bij de Europese instanties. Kunt u een stand van zaken van dit dossier geven, indien mogelijk met een indicatie van timing?
U gaf in uw beleidsnota 2019-2024 aan dat u samen met de betrokken stakeholders zou kijken of er nieuwe beleidsinitiatieven genomen kunnen worden om deze bloeiende en boeiende sector verder te ondersteunen. Hebt u hierrond al specifieke ideeën of concrete acties uitgewerkt?
Hoe ziet u de toekomst van de Vlaamse gamesector na afloop van het huidige actieplan 2020-2021?
Minister Dalle heeft het woord.
Mijnheer Coenegrachts, ik neem uw derde en vierde vraag samen.
In het actieplan Gaming werd opgenomen dat er in het najaar 2019 en najaar 2020 gerapporteerd zou worden over de uitvoering van het actieplan en dat de evaluatie pas plaatsvindt eind 2021. Wat de rapportering betreft, heb ik als coördinerende minister op 14 februari 2020 via een mededeling aan de Vlaamse Regering een eerste tussentijdse rapportering gegeven over de uitvoering van het actieplan. De algemene vaststelling was dat de uitvoering van de verschillende acties vrij goed verliep.
U hebt inderdaad iets gemist, mijnheer Coenegrachts. Mevrouw Coudyser stelde op 20 februari een vraag hierover; ik heb als antwoord gedetailleerde informatie gegeven. Ik wijs ook graag op het feit dat de rapportering over de horizontale en transversale beleidsplannen sinds de start van deze legislatuur gebeurt via de beleids- en begrotingstoelichting (BBT) van de betrokken vakministers. In de BBT’s bij de begroting 2021 kunt u dan ook een aantal verwijzingen naar het actieplan terugvinden. We hebben het daar in februari ook even over gehad.
De evaluatie van het actieplan vindt plaats tegen het einde van 2021 en zal gebeuren in het verlengde van de bredere doorlichting van het Vlaams audiovisueel en gamebeleid waar ik mee bezig ben.
Het is een onderzoeksopdracht die wordt uitgevoerd door de VUB en de UA.
De aanbevelingen die de onderzoekers zullen formuleren, zullen in ieder geval een goede basis zijn om met de betrokkenen en de nieuwe stakeholders van het actieplan Gaming rond te tafel te zitten en te bekijken hoe we de Vlaamse gamesector verder kunnen ondersteunen en internationaal op de kaart kunnen zetten.
Ik heb in mijn eerste jaar als minister kunnen vaststellen dat dit een bijzonder innovatieve sector is. Het is in Vlaanderen een relatief kleine maar groeiende sector, met heel veel creatieve bedrijven en bedrijfjes. Het is mijn overtuiging dat de gamesector in Vlaanderen nog een zeer belangrijke toekomst heeft en dat we die inderdaad moeten versterken.
Het is alvast mijn intentie om ook vanaf 2022 vanuit de Vlaamse overheid mijn schouders te blijven zetten onder de sterke en bloeiende lokale gamesector en hier blijvend in te investeren.
Naast de steun via het VAF/Gamefonds – waarvoor we in het kader van het Vlaams relancebeleid in extra middelen voorzien, dat was overigens ook voorzien in het coronanoodfonds – zal ik samen met mijn collega-ministers ook andere mogelijkheden bekijken om steun te bieden aan deze sector. Ik wil daarbij de ervaringen uit het actieplan Gaming ten volle benutten en wil dan ook de resultaten van de evaluatie meenemen bij het uitstippelen van het verdere beleid vanaf 2022.
De taxshelter is een federaal dossier dat uiterst belangrijk is voor deze sector. De Vlaamse overheid ijvert ervoor om de taxshelter naar de gamesector uit te breiden. Ik heb daarover uiteraard al contacten gehad met mijn federale collega’s, onder meer met de collega die bevoegd is voor de financiën, Vincent Van Peteghem, over de laatste stand van zaken.
Er is gewerkt aan een legistieke aanpassing om tegemoet te komen aan de voorwaarden van de Europese Commissie om het taxshelterregime voor videogames te erkennen als een staatssteun die verenigbaar is met de interne markt en het EU-recht. Het wetsvoorstel is momenteel in de Kamercommissie Financiën in behandeling. Het stond gisteren, geloof ik, op de agenda van de Kamercommissie. Ik denk dat het volgende week zal worden behandeld.
Eenmaal dat is gebeurd, hangt de inwerkingtreding nog af van twee zaken: het akkoord van de Europese Commissie, dat formeel kan worden aangevraagd na goedkeuring door de Kamercommissie, en het sluiten van een samenwerkingsprotocol tussen de federale overheid en de drie gemeenschappen. Collega Van Peteghem zal hiervoor het initiatief nemen, om dat zo snel mogelijk te kunnen doen.
Gelet op die elementen kan ik geen duidelijke timing vooropstellen. Ik kan en wil me wel engageren om mijn steun te geven aan het zo snel mogelijk werk maken van een protocol, want we weten dat de sector hiervoor al enige tijd vragende partij is. Het is inderdaad een zeer relevant element voor het ondersteunen van deze zo belangrijke sector in Vlaanderen.
De heer Coenegrachts heeft het woord.
Minister, dank u voor het antwoord. Inderdaad, mijn excuses voor het feit dat ik de vraag van collega Coudyser heb gemist. Dan had ik andere en specifiekere vragen gesteld.
Ik onthoud vooral dat er heel veel beweegt, ook op het federale niveau. Er is een duidelijke wil om in die sector te investeren, om daar maatregelen voor te voorzien. Ik onthoud dat de Vlaamse Regering heeft gekozen voor een transversale aanpak. Dat lijkt mij ook de meest efficiënte en beste aanpak. Ik ben zeer blij dat uw doorlichting deel uitmaakt van een bredere doorlichting van de sector. Het gaat niet alleen specifiek over gamen. Het is goed om te zoeken naar de linken met andere sectoren. Daar kan heel veel meerwaarde in gevonden worden. Ik zal dit in de toekomst opvolgen, samen met de andere collega’s. Ik zal dan opduiken voor de vragen van collega Coudyser.
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Het is een interessante vraag, maar het zou jammer zijn dat we zo'n belangrijk thema en de hele evaluatie van het actieplan Gaming in het korte bestek van een vraag om uitleg moeten bespreken. In 2008 hebben mijn voorgangers uit de fractie samen met enkele anderen een resolutie over gamebeleid opgesteld, die unaniem is goedgekeurd. Wat is daaruit gekomen? Het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid, incubatoren voor de gamesector en nadien het VAF/Gamefonds.
Dat de gamesector in al die jaren aan belang heeft gewonnen, is duidelijk. Denk maar aan de economische waarde, de subsidies enzovoort. Dit jaar moet er een nieuwe beheersovereenkomst met het VAF worden gesloten en dus ook met het Gamefonds. Het huidige actieplan loopt af. Als ik het goed heb begrepen, komt er een doorlichting die de minister heeft besteld bij de VUB en de Universiteit Antwerpen van de hele Vlaamse audiovisuele sector. Wanneer kan die verwacht worden? Nadien heb je dan nog de volledige evaluatie.
Het is voor onze commissie misschien wel interessant om daarover een hoorzitting te houden met experten, bijvoorbeeld van Howest, die in Kortrijk een opleiding op wereldtopniveau heeft. Ondertussen is er ook de federatie, de Flemish Games Association (FLEGA), het VAF/Gamefonds. Het VAF heeft recent ook een nieuwe baas. Er is Flanders DC, dat de sector begeleidde. Het zou interessant zijn om het daar eens verder over te hebben, maar dan moeten we wel weten wanneer de documenten beschikbaar zijn, onder andere de doorlichting door de universiteiten. Kunt u meer duidelijkheid geven over de timing?
Mevrouw Segers heeft het woord.
Mijnheer Coenegrachts, excuses omdat deze vraag nog maar net gesteld is, zijn niet nodig. Mevrouw Coudyser volgt dit actief op, en u geeft ook aan dat het belangrijk is. De gamesector is een heel belangrijke economische sector. Dat dit blijvend onder de aandacht wordt gebracht in het Vlaams Parlement, is zeker en vast een goede zaak. Meer nog, het is zelfs nodig.
Mevrouw Brouwers, ik wou opnieuw hetzelfde zeggen als u. Gegeven het actieplan, de doorlichting, de nieuwe beheersovereenkomst, is het goed om te kijken of we een hoorzitting en dan een gedachtewisseling kunnen organiseren. Onze fractie staat daar zeker voor open, want de gamesector is een zeer belangrijke economische en cultureel-maatschappelijke sector.
Ik ben bij de bespreking van uw beleidsnota ook op dit onderwerp tussengekomen. Het is een stokpaardje van mij, en u weet dus waarschijnlijk al wat ik zal zeggen: ook in het onderwijs kunnen games een heel belangrijke rol spelen. We moeten daar in de toekomst naar kijken, zeker in de huidige context waarin afstandsonderwijs aan belang wint. De voordelen van games in onderwijs zijn groot. Het sluit aan bij de leefwereld van kinderen. Je kunt ervoor zorgen dat je op maat werkt en differentieert, dat naarmate kinderen opdrachten vervullen, ze hoger gaan. Maatwerk is echt mogelijk. Er kan met verschillende competenties tegelijk worden gewerkt, zowel wiskunde als taal kunnen in een game worden gestopt. Er zijn dus heel veel voordelen aan. Wilt u het gesprek aangaan met minister Weyts om te zien wat daar de mogelijkheden zijn? Het is mijn overtuiging dat we daarop moeten inzetten.
Minister Dalle heeft het woord.
Collega Meuleman, ik vind serious games heel erg relevant. Dit behoort trouwens ook tot het expertisedomein van de gamesector in Vlaanderen. Evenals u hecht ik hier heel veel belang aan.
Collega Brouwers, u had een bemerking bij die studie. We hopen dat die algemene studie in april opgeleverd kan worden. Dan kunnen we daarop voortbouwen.
De heer Coenegrachts heeft het woord.
Ik wil de collega’s bedanken voor de interessante bijkomende beschouwingen, waarop ik niet veel dieper zal ingaan. Ik schaar me achter het voorstel van collega Brouwers en collega Segers om hierover in deze commissie een hoorzitting of gedachtewisseling te houden.
De vraag om uitleg is afgehandeld.