Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
De heer Beenders heeft het woord.
Minister, mijn vraag gaat over de consultatieronde die voor de eerste keer verplicht is ingevoerd om de drinkwatermaatschappijen een tariefplan te laten indienen bij de regulator, om de volgende zes jaar duidelijkheid te hebben over de richting die de tarieven uitgaan. De deadline was 1 augustus 2016. Daarvoor had elke drinkwatermaatschappij die consultatieronde moeten afronden. Op dit moment liggen die dossiers bij de regulator. We verwachten dat daarover op een bepaald moment zal worden gecommuniceerd, zodat duidelijk is hoe de waterfactuur de komende zes jaar zal evolueren.
Minister, heeft elke drinkwatermaatschappij wel een tariefplan ingediend en zijn al die plannen ontvankelijk verklaard? Indien dat niet zo is, welke drinkwatermaatschappij heeft vandaag nog geen ontvankelijk verklaard tariefplan? Zijn er daadwerkelijk opmerkingen ingediend? De bedoeling van deze nieuwe regel was immers ook dat er meer transparantie met betrekking tot de tarieven zou worden gegarandeerd. Het was de bedoeling om de abonnees opmerkingen te laten indienen, als een soort openbaar onderzoek. Op zich is dat geen slecht plan. Ik ben vooral benieuwd of daar ook wel gebruik van is gemaakt. Is al duidelijk wanneer de nieuwe tarieven beschikbaar zijn? Op welke manier zullen de abonnees worden geïnformeerd over de nieuwe tarieven?
Minister Schauvliege heeft het woord.
Mijnheer Beenders, elke watermaatschappij die in Vlaanderen instaat voor de publieke drinkwatervoorziening, heeft een ontvankelijk tariefplan ingediend bij de WaterRegulator. Er is één uitzondering: het Nederlandse Brabant Water. Brabant Water levert aan een zeer beperkt aantal Vlaamse abonnees drinkwater in Baarle-Hertog. Het gaat over 1000 abonnees, dus minder dan 0,05 procent van het totale aantal abonnees. Het bedrijf heeft gevraagd om gebruik te kunnen maken van de in de regelgeving voorziene uitzonderingsmaatregel voor exploitanten die aan minder dan 1 procent van de Vlaamse bevolking drinkwater leveren. Die vraag wordt op dit moment behandeld.
Er werden tien reacties ontvangen. Rekening houdend met de beslissingstermijn waarin in de regelgeving wordt voorzien voor de WaterRegulator, zullen de maximumtarieven voor de periode 2017-2022 beschikbaar zijn op 24 december 2016. Is er een beroepsprocedure, dan kan die termijn met maximaal zestig dagen worden verlengd. Uiterlijk op 31 december van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de nieuwe tarieven van toepassing worden, is de watermaatschappij verplicht om zowel de definitieve tarieven als het bijhorende plan en de maximumtarieven op haar website ter beschikking te stellen.
De heer Beenders heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik vind tien misschien nog veel als ik zie op welke manier er is gecommuniceerd over het feit dat er een consultatieronde was. Ik denk dat dat een les moet zijn voor de toekomst: men moet de abonnees er nog duidelijker over informeren dat ze opmerkingen kunnen bezorgen. Ik stel me echter dan ook wel de vraag op welke manier ze dat zouden doen, omdat de communicatie daarover nogal ingewikkeld was. Maar oké, het zijn er tien, dat is alleszins beter dan niets. Ik vind het wel jammer dat er zo laat wordt gecommuniceerd over de nieuwe tarieven. Als dat 24 december is, dan zal het heel moeilijk zijn om aan diverse doelgroepen uit te leggen hoe hun factuur verandert, zeker omdat men bij een aantal tariefplannen toch wel exuberante stijgingen voor ogen had.
Bij de vorige tariefwijziging is er gedurende een periode een simulator op de website van de VMM gepubliceerd, zodat mensen op basis van de wijzigingen hun nieuwe factuur konden berekenen. Op zich was dat heel goed: niet alleen werd het veel gebruikt, het gaf aan de mensen ook aan dat ze misschien toch nog wat zuiniger moesten omspringen met water, zodat ze minder zouden verbruiken. Het lijkt me niet slecht om, in het licht van die nieuwe tarieven die er nu gaan komen, opnieuw een simulator online te zetten, om op basis van de nieuwe tarieven er de mensen opnieuw over te informeren hoe, met gelijkwaardig verbruik, hun factuur al dan niet zal toenemen. Op basis van die simulator kan men hen misschien nog eens aan het denken zetten, zodat ze rationeler omspringen met water.
Maar als je de tarieven pas op 24 december communiceert en ze vanaf 1 januari in werking treden, is er natuurlijk maar zeer weinig tijd om de abonnees degelijk te informeren. Op zich vind ik het jammer dat er geen periode is vastgelegd waarin de drinkwatermaatschappij haar abonnees informeert over nieuwe tarieven.
Als de stijging wordt toegepast zoals de tariefplannen zijn ingediend, zullen in maart 2017 weer heel wat mensen facturen krijgen die serieus hoger zijn. En als ze daar dan eventueel niet over geïnformeerd zijn, krijgen we misschien terug een tsunami aan klachten.
Minister, ik wil u vragen om een periode in te lassen en aan de VMM te vragen om sneller te beslissen hoe de tarieven er zullen uitzien. Dan kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van de maand december om de drinkwatermaatschappijen te vragen hun abonnees duidelijk te infomeren hoe hun factuur er vanaf 2017 zal uitzien.
Minister Schauvliege heeft het woord.
Mijnheer Beenders, ik vind tien reacties ook weinig. Als er suggesties zijn hoe we dat meer bekend kunnen maken, gaan we daar graag op in. We denken daar zelf ook over na. Je kunt de mensen natuurlijk niet verplichten om te reageren.
Uiteraard zullen wij de simulator op de website zo snel mogelijk aanpassen. Als die tarieven vroeger goedgekeurd zouden zijn, zullen we dat ook vroeger aanpassen. Zo kan iedereen daar perfect op maat berekenen wat eventueel de gevolgen zijn mochten de tariefplannen in die zin worden aanvaard.
De vraag om uitleg is afgehandeld.