Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Verslag
Mevrouw Sleurs heeft het woord.
Vaccinnet kennen we allemaal. Dat is het systeem om vaccinaties te registreren en om vaccins te bestellen. Sinds de COVID-19-pandemie is dat ook uitgerold in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en het Waalse Gewest, maar van Nederlandstalige huisartsen in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest krijgen we bezorgde e-mails, want zij ondervinden tegenwoordig tal van problemen bij het invoeren van de toegediende vaccinaties in Vaccinnet. Klaarblijkelijk kunnen zij de vaccins die elektronisch via het Brussels Gezondheidsnetwerk Abrumet worden ingebracht, niet meer registreren, controleren of bestellen in Vaccinnet. De gegevens worden ook niet meer doorgegeven van het ene platform naar het andere, wat ten koste gaat van de gezondheid van de patiënten en opvolging van vaccinaties. De huisartsen ervaren dit als een pestmaatregel vanwege het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
Hebt u kennis van deze problemen? Hoe wijdverspreid zijn ze onder de Nederlandstalige huisartsen?
Gaat het hier over softwareproblemen of andere problemen?
In welke mate kunt u in dezen remediëren? Zult u contact opnemen met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest om deze problematiek aan te pakken?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Sleurs, dank u wel voor uw vraag. Het betreft een zeer technische problematiek, dus ik zal me aan mijn tekst houden. Het is wel een relevante vraag, omdat het over gegevensuitwisseling gaat.
Het agentschap Zorg en Gezondheid kreeg op 16 mei 2023 via Huis voor Gezondheid in Brussel een e-mail waarin gemeld werd dat een aantal Brusselse artsen recent problemen zouden ondervinden om vaccins te bestellen en vaccinaties te registreren in Vaccinnet via Abrumet. Vaccinnet is het Vlaamse bestel-, distributie- en registratiesysteem, Abrumet is een platform vanuit het werkveld ten dienste van e-health en deling van elektronische gezondheidsgegevens in Brussel. Datakluizen zoals Vitalink en Abrumet kunnen geen gegevens doorgeven aan Vaccinnet. Het is net andersom: Vaccinnet is in Vlaanderen dé authentieke bron voor vaccinaties die Vitalink dagelijks voedt. Dit betreft dus eenrichtingsverkeer.
Wat de registratie van vaccinaties betreft: in Vlaanderen zijn de meeste elektronische medische dossiers (EMD’s) van de huisartsen via webservices rechtstreeks verbonden met Vaccinnet via hun gebruikersprofiel, en dus via een unieke code. Op die manier worden de door de zorgverstrekker geregistreerde vaccinaties via webservices automatisch doorgegeven aan Vaccinnet. Vitalink komt hier niet in tussen.
Volgens uw vraagstelling zouden er gegevens via Abrumet naar Vaccinnet moeten gaan, wat in de praktijk nooit mogelijk is geweest. Er zijn slechts twee mogelijkheden om vaccinaties in Vaccinnet te registreren, ook vanuit Brussel: ofwel gaat het om een automatische communicatie tussen het EMD en Vaccinnet, via de digitale webservices van het EMD, ofwel gaat het om een rechtstreekse invoering in Vaccinnet, via de website www.vaccinnet.be.
Artsen in Brussel kunnen al vanaf het begin gebruikmaken van Vaccinnet, zowel voor het bestellen van vaccins als voor de registratie van de toegediende vaccinaties. Volgens het agentschap Zorg en Gezondheid is er de laatste jaren niets veranderd aan deze werkwijze. Voor Vaccinnet wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de artsen in Brussel qua taal, Nederlands- of Franstalig. De interface in Vaccinnet is in principe in het Nederlands, maar werd in het kader van Vaccinnet+ voor de registraties van COVID-19-vaccinaties, ook voorzien van een tijdelijke Franstalige interface. Misschien is de verwarring daar ontstaan. In het kader van de COVID-19-pandemie is beslist om Vaccinnet in heel België te gebruiken voor de registratie van toegediende covidvaccins en de opvolging van eventuele bijwerkingen. De applicatie wordt in dit kader echter niet gebruikt om covidvaccins te bestellen. Voor alle andere vaccins bleef de werking van Vaccinnet ongewijzigd. Het agentschap geeft aan dat er geen technische wijzigingen zijn aangebracht in Vaccinnet.
Ik kom tot uw derde vraag. Heldere communicatie over de werking van beide systemen kan misschien verhelderend werken. Brusselse artsen hebben sowieso toegang tot Vaccinnet en kunnen hun vaccinaties op de daarnet vermelde manier registreren en consulteren en tevens vaccins bestellen.
Ik heb het agentschap Zorg en Gezondheid opdracht gegeven met Huis voor Gezondheid in Brussel contact op te nemen. Dat is ondertussen gebeurd, omdat de probleemstelling nog niet volledig duidelijk was op basis van die ene e-mail. Zorg en Gezondheid heeft nog meerdere technische detailvragen gesteld om het probleem ten gronde en gerichter te kunnen onderzoeken. Zo is het belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen het bestellen van vaccins, het registreren van vaccinaties en het nadien consulteren van geregistreerde vaccinaties. Softwaretechnisch zijn dit verschillende handelingen en blijft dit technisch complex. Ik ga ervan uit dat het wederzijds overleg eventuele softwaretechnische euvels of hindernissen kan uitklaren. Huis voor Gezondheid zal met deze bijvragen aan de slag moeten gaan om het mogelijke probleem beter te kunnen duiden.
Meer informatie kan ik nog niet geven, omdat we zelf nog wat zoekende zijn.
Mevrouw Sleurs heeft het woord.
Dank u wel, minister. Het is belangrijk om kort op de bal te spelen en te zoeken naar de problemen die in de praktijk wel duidelijk blijken. Misschien is er inderdaad sprake van verwarring, maar huisartsen hebben het al niet gemakkelijk, dus we moeten vermijden dat technische problemen, zeker IT-gerelateerde problemen, tot nog meer frustratie zouden leiden. De dienstverlening is van groot belang, alsook onze digitale ondersteuning ervan. Het is noodzakelijk dat Zorg en Gezondheid de Nederlandstalige huisartsen in Brussel begeleidt. Aangezien er een melding is gemaakt, moet er toch ergens een probleem zijn. Het is goed dat u de opdracht hebt gegeven om dat verder na te kijken en het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.