Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Hendrickx heeft het woord.
Minister-president, een tiental dagen geleden werden onze partnerlanden Malawi en Mozambique getroffen door zware overstromingen, met honderden doden tot gevolg, honderdduizenden daklozen en heel veel schade aan de publieke infrastructuur. Dat was niet voor de eerste keer. De vorige keer was in 2013, amper twee jaar geleden.
In 2010 heb ik hier al eens geopperd of we misschien aan de slag konden in onze partnerlanden met de toen in ontwikkeling zijnde tool van de Vlaamse Milieumaatschappij, namelijk de overstromingsvoorspellers. Daarop is toen geen afdoende antwoord gekomen, maar ik heb er natuurlijk aan teruggedacht toen ik die berichten las in de pers.
Minister, welke mogelijke maatregelen denkt de Vlaamse Regering te nemen als hulp aan die problematiek in onze partnerlanden?
Minister-president Bourgeois heeft het woord.
Mijnheer Hendrickx, u benadrukt terecht dat het gaat om een zware catastrofe, om een enorme humanitaire ramp met tientallen doden in Malawi, maar ook in Mozambique. Er zijn enorm veel ontheemden, honderdduizenden mensen zijn hun huis kwijt. Er is een verschrikkelijk grote materiële schade aan akkers, aan huizen, aan infrastructuur.
Dit zijn toevallig twee partnerlanden van ons. We hebben er een heel bijzonder band mee. In Vlaanderen zorgen we al een tijdje structureel voor een noodfonds voor Malawi. We hebben zelf mee de duw gegeven aan de oprichting van een fonds, het Malawi Emergency Humanitarian Response Fund. We hebben er ook andere landen bij gekregen. We dragen er structureel aan bij. De laatste jaren, van 2012 tot 2014 hebben we er samen 850.000 euro aan bijgedragen. Het fonds kan onmiddellijk optreden wanneer zich zulke rampen, zulke catastrofes voordoen. Dat is nu ook gebeurd.
Ik heb ook beslist om zowel in Malawi als in Mozambique noodhulp te verlenen. Het dossier dat Malawi betreft, de eerste ramp, is al een tijdje bij de Inspectie van Financiën (IF). Ook het tweede dossier is bij de IF. De inspecteur is ziek, ik heb nog geen toelating om de besluiten te ondertekenen. Zodra de adviezen van de IF er zijn en positief zijn, zal ik de besluiten ondertekenen.
Wat uw suggestie betreft: ik heb dat nog niet kunnen opnemen met de collega, maar het is een goede suggestie om te bekijken of we eventueel structureel mee kunnen bijdragen aan het voorkomen. Men vertelt me wel dat het heel onvoorspelbaar is, dat er extreme droogte is en dat het overstromingen zijn die massaal optreden. Ze hebben natuurlijk ook te maken met andere omstandigheden. Maar we zullen het nakijken. Nu is het belangrijk dat er in eerste instantie noodhulp komt.
Minister-president, het verheugt me uiteraard dat er noodhulp zal worden toegekend. Ik hoop ook dat de inspecteur van Financiën niet terminaal ziek is, maar vrij snel terugkeert om zijn handtekening te plaatsen.
Ik hoop natuurlijk ook dat de hulp snel ter plaatste komt, want ook de weginfrastructuur blijkt te zijn aangetast. Er is nood aan medicijnen, aan voedsel en aan drinkwater. Ik hoop echt dat de hulp snel ter plaatse komt, want het is een echte ramp daar. Dat blijkt toch uit de artikels die ik erover lees.
Mevrouw Soens heeft het woord.
Voorzitter, minister-president, ik zou me willen aansluiten bij de vraagsteller. Het is belangrijk dat we de expertise die we in Vlaanderen hebben, ook inzetten in het buitenland. Ik denk daarbij ook aan onderwijs.
De overstromingsvoorspellers van de VMM konden, als ik me niet vergis, niet worden ingezet omdat de Britse software niet mocht worden gecommercialiseerd. Is dat veranderd? Werd daarover overleg gepleegd om ze eventueel toch te kunnen inzetten?
De heer Kennes heeft het woord.
Voorzitter, minister-president, ik ben blij met de initiatieven die u neemt. Hopelijk zal de vertraging snel weggewerkt worden. De situatie is zo dat er ook oogsten mislukt zijn, dat er voedselvoorraden zijn weggespoeld en dat er cholera dreigt.
Juist in onze twee partnerlanden focussen wij op voedselveiligheid en medische zorgen. Als we de noden bekijken, is de nood dus net het hoogst in de domeinen waarop Vlaanderen reeds samenwerkt.
Het is zoals de heer Hendrickx zegt. We zijn dan wel Nederland niet, maar we hebben toch ook heel wat ervaringen met dijken en met waterwerken. We moeten misschien eens bekijken of we onze expertise kunnen delen met onze partnerlanden ginder. Een structurele aanpak tegen overstromingen is natuurlijk altijd beter, het is beter om te voorkomen. Een cycloon zoals Bansi, die nu heeft toegeslagen, is niet voorspelbaar, maar preventief kunnen we zeker structureel ingrijpen.
Mevrouw Soens, ik zal dat nakijken. Hetzelfde geldt natuurlijk ook een beetje als antwoord op de vraag van de heer Kennes. Ik zal het nakijken, ik zal bekijken of we de expertise kunnen inzetten.
Het toeval wil dat ik in Davos een heel goed gesprek had met Helen Clark, het hoofd van United Nations Development Programme (UNDP). We hebben het ook daarover gehad. De noodhulp die we zullen storten – ik heb haar dat aangekondigd – gaat naar een VN-fonds of althans een fonds dat ter plekke administratief begeleid wordt door de Verenigde Naties. Ze heeft gevraagd of we kunnen bekijken of we structureel kunnen samenwerken met expertise, kennis en kunde. We zullen dat doen. Er zijn blijkbaar obstakels geweest, maar dit moet ook worden opgenomen in operaties, in samenwerkingsverbanden, dat weet u, mijnheer Kennes en mijnheer Hendrickx. We zullen dat zeker opnemen, we hebben daarover een vorige keer al gesproken.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we snel een antwoord zullen krijgen op de mogelijke inzet van overstromingsvoorspellers. Ik zie dat samen met enkele collega’s tegemoet.
De actuele vraag is afgehandeld.