Verslag plenaire vergadering
Verslag
Tweede lezing
Dames en heren, aan de orde is de tweede lezing van de amendementen tot toevoeging van artikelen X.26/1 tot en met X.26/4 in het ontwerp van decreet.
Bij de tweede lezing wordt alleen beraadslaagd en gestemd over de aangenomen amendementen en over de nieuwe amendementen die uit de aanneming voortvloeien en die tot doel hebben de tekst qua vorm en onderlinge samenhang van de artikelen te verbeteren. Over alle andere nieuwe amendementen kan niet worden beraadslaagd of gestemd.
De tweede lezing is geopend.
Mevrouw Van Steenberge heeft het woord.
Voorzitter, ik wil voor de collegas die hier aanwezig zijn en vooral voor het verslag even toelichten waarom wij een tweede lezing hebben gevraagd. Het was zeker niet de bedoeling om de schooldirecteurs te gijzelen, wat hier en daar geopperd werd.
Er is in de plenaire vergadering inderdaad een resolutie goedgekeurd waarin wij vroegen om decreten in verband met onderwijs die moeten worden toegepast vanaf 1 september voor 25 juli bekend te maken aan de schooldirecteurs. De minister heeft zijn best gedaan om dit ontwerp van decreet tijdig in te dienen, maar er waren op de duur meer amendementen dan artikelen. Wij hebben in de commissie altijd gevraagd om zeker rekening te houden met de oppositie. Wij hebben de reflectietermijn mee helpen wegstemmen om zeker geen oponthoud te blijven hebben. Maar toen wij vorige week tijdens de plenaire vergadering vaststelden dat er nog eens vier amendementen op de banken lagen, vonden wij dat dit van weinig respect voor de oppositie getuigde. Daarom hebben wij de tweede lezing gevraagd.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De stemmingen over de amendementen worden aangehouden.
De tweede lezing is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.