Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Schryvers heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, twee jaar geleden werd hier een decreet goedgekeurd, dat voorzag in een inhaalbeweging in sportinfrastructuur via een pps-project. Gemeenten werden opgeroepen zich kandidaat te stellen, en ondertussen is er een selectie gebeurd in de verschillende segmenten zoals zwembaden, sporthallen, multifunctionele sportcentra en kunstgrasvelden. Dan is het lang stil geweest. Gemeenten en steden zijn echt op hun honger blijven zitten tot ze begin december werden uitgenodigd voor een informatievergadering. Ze kregen enkele mededelingen, ze mochten vragen stellen, maar ze bleven toch wat op hun honger zitten.
Op 19 januari werd naar een aantal gemeenten een e-mail verstuurd over de sporthallen. Er werd gevraagd om uiterlijk vandaag, 27 januari, nauwelijks een week later dus, een projectfiche in te dienen, om aan te geven of men kiest voor een kleine, middelgrote of grote sporthal.
Voor 15 maart moet er een mandaatovereenkomst worden ondertekend. Die moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Ik begrijp dat die timing voor al die steden en gemeenten, met één gemeenteraadszitting per maand, heel krap is. Wat me nog meer zorgen baart dan de timing, is het feit dat men daarmee een onherroepelijk mandaat geeft om een sporthal te bouwen en daarvoor een bedrag te bepalen in de begroting. Het gaat over een maximumbedrag dat gaat van 235.000 euro per jaar tot 335.000 euro per jaar. Pas als het mandaatbedrag nadien hoger blijkt, kan men uitstappen. Zolang het lager is, kan men niet uitstappen.
Wat zijn nu de problemen? Men moet een mandaatovereenkomst goedkeuren zonder dat men enige inspraak heeft in de selectie van hoe die sporthal er zal uitzien. Men heeft ook niet de tijd om terug te koppelen naar een sportraad of de sportsector, wat vanzelfsprekend heel belangrijk is. Op die manier is een werkwijze op maat van elke gemeente niet mogelijk.
Wat met die mandaatprijs? De steden en gemeenten gaan toch enorme engagementen aan gedurende dertig jaar. Steden en gemeenten hebben de gewoonte om een dossier pas goed te keuren als ze een duidelijk zicht hebben op wat ze moeten goedkeuren, als ze tevreden zijn over de inhoud en over het financiële plaatje.
Minister, er is altijd gesteld dat Vlaanderen met maximum 63.300 euro per jaar zou bijdragen. We hebben vernomen dat u dat bedrag wilt optrekken tot 75.000 euro. Is daar al duidelijkheid over? Zijn er al beslissingen genomen?
Minister Muyters heeft het woord.
Mevrouw Schryvers, uw vraag verbaast me enigszins, ook omdat het hier om een toepassing gaat van wat twee jaar geleden via het decreet is goedgekeurd en door mijn voorganger naar vorm in de praktijk is omgezet. Ik voer verder uit wat daar voorligt. De basisfilosofie is ook heel duidelijk. Er moet meer sportinfrastructuur komen. De Vlaamse Regering wil daartoe een steentje bijdragen via een subsidie. Door een groepering willen we ook komen tot een schaalvoordeel. Voor een schaalvoordeel moet natuurlijk een prijs worden betaald. De keuze van wat men bouwt, is dan niet onbeperkt. Men kan moeilijk zeggen dat elke sporthal heel specifiek en verschillend kan zijn.
Na overleg, na gesprekken zijn we uiteindelijk gekomen tot drie groottes van sporthallen, maar ook tot twee soorten van sportlokalen die daarbij horen. Dat wil zeggen dat er zes keuzes zijn, waarbij elke gemeente kan zeggen of ze daarin mee wil stappen of niet. Een gemeente kan zeggen dat ze een van die zes keuzes wel ziet zitten. Dat is een vrije keuze. Eens ze daarin mee stapt, geldt de filosofie van een mandaatovereenkomst en wordt een mandaat gegeven aan de sportfacilitator om hiermee verder te doen en te zorgen dat, dankzij het schaalvoordeel, de beste prijs wordt verkregen. Dat is een filosofie die gevolgd wordt door heel wat gemeenten. Het gaat dan om de vier projecten: kunstgrassporthallen, zwembaden en complexe sporthallen.
U hebt wel gelijk als u het hebt over het maximumbedrag. De kans is nogal groot dat de filosofie van 30 percent voor de kleine sporthal eigenlijk te weinig is. Die moet naar 75/1000 of naar een ander bedrag gaan. Om binnen de enveloppe te blijven, moet ik eerst zien welke budgetten in de andere projecten nodig zijn. Ik heb dat van januari. Deze vrijdag leg ik een voorstel van beslissing voor aan de Vlaamse Regering. Daarna kan het ook aan de gemeente worden overgemaakt. Ik zal ervoor zorgen dat men soepel is ten aanzien van de gemeenten als het gaat om wijzigingen binnen die zes mogelijke sporthallen. De datum daarvoor is 15 maart.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. U geeft eigenlijk geen antwoord op de opmerking dat de gemeenten een definitief mandaat moeten goedkeuren tot een bepaald bedrag, zonder dat ze zicht hebben of de gekozen sporthal beantwoordt aan de noden in die gemeenten. Ook op het vlak van de timing blijf ik op mijn honger. Voor die gemeenten is er geen gelegenheid om terug te koppelen naar hun sportsector en om een uitvoering op maat te creëren.
Minister, u stelt dat u vrijdag naar de regering stapt met een nota om het bedrag op te trekken. Vanzelfsprekend is dat een element dat belangrijk zal zijn bij de beoordeling door de gemeenten. Heeft de sportraad daarvoor een advies gegeven? Hoe zult u kunnen bewerkstelligen dat de uiteindelijke timing voor de bouw van die sporthal of van die andere segmenten wordt gehaald? Uiteindelijk zijn we ondertussen heel wat achterop geraakt.
De heer Callens heeft het woord.
Minister, het is een interessant idee om een aantal sportinfrastructuren te ondersteunen, te financieren, te subsidiëren. Ik heb er wel een wrang gevoel bij als men gemeenten aan de kant laat staan die eigenlijk in het verleden zware inspanningen hebben gedaan en zonder subsidies sporthallen hebben gebouwd. Nu zullen we opnieuw de gemeenten steunen die het vertikt hebben om hun mensen een goede sportinfrastructuur aan te bieden.
Ik zou de minister dan ook willen vragen even na te kijken of hij die gemeenten die zelf, uit hun eigen kas, tot investeringen zijn overgegaan een toelage kan geven of op een andere manier kan compenseren. Aangezien ze zelf voor een goede infrastructuur hebben gezorgd, verdienen die mensen een vergoeding.
De heer de Kort heeft het woord.
Voorzitter, tijdens de vorige legislatuur hebben we met veel belangstelling de totstandkoming van dit decreet opgevolgd. We hebben toen al gewaarschuwd voor de problemen waar we nu mee worden geconfronteerd. De heer Sauwens heeft dit punt toen meermaals in de commissie aangekaart.
Ten gevolge van de logge aanpak die mevrouw Schryvers net heeft geschetst, komen we nu in de problemen terecht. De minister heeft deze aanpak geërfd. Een grondige evaluatie zou moeten verduidelijken waar we dit kunnen bijsturen. De financiering van de sportinfrastructuur moet in de toekomst meer op maat van de lokale besturen gebeuren.
De heer Wienen heeft het woord.
Voorzitter, dit punt is hier al vaak aan bod gekomen. De stelling dat er met betrekking tot de sportinfrastructuur een inhaalbeweging moet komen, is als een open deur intrappen. We hebben twee of drie jaar geleden allemaal de verslagen van BLOSO over het enorme tekort aan sportinfrastructuur gelezen.
Ik stel vast dat heel wat gemeenten de plannen die in het licht van deze inhaalbeweging voor de sportinfrastructuur zijn opgesteld, vanwege de logge werkwijze naar een latere datum verschuiven. Slechts een zeer beperkt aantal projecten wordt uitgevoerd.
Ik vraag me af of het niet nuttig zou zijn bepaalde zaken eens te evalueren en bij te sturen. Hoe langer bepaalde inhaalbewegingen worden uitgesteld, hoe meer de bestaande sportinfrastructuur, die nu nog aan de normen voldoet, binnen enkele jaren niet meer aan de normen zal voldoen. Op die manier blijven we natuurlijk in een vicieuze cirkel draaien.
Ik heb daarnet verklaard dat we tegen 15 maart tot een mandaatovereenkomst zouden moeten komen. Die datum wordt naar voren geschoven om de timing in stand te kunnen houden. Het komt erop neer dat in die mandaatovereenkomst voldoende duidelijkheid moet worden verschaft. Het is net om die duidelijkheid te creëren, dat we nog tijd nodig hebben.
Als elke gemeente zeer specifieke voorstellen en eisen naar voren schuift, kunnen we niet langer over een schaalvoordeel spreken. Ik begrijp de wens van de gemeenten. We moeten echter de bluts met de buil of het voordeel met het nadeel nemen.
Over een grondige evaluatie heb ik in de commissie al een discussie gevoerd. Ik wil hier nog twee opmerkingen over maken.
Wat de kunstgrasvelden betreft, staan we ondertussen al heel wat verder. Op basis daarvan wil ik nagaan wat voor het overige nog moet wijzigen. Op die manier wil ik tot een betere procedure komen. Ik heb de bestaande procedure zo volledig mogelijk gebruikt. Om zo weinig mogelijk vertraging op te lopen, heb ik ze gebruikt zoals ze nu is.
Ik krijg vaak te horen dat er problemen zijn. Ik heb echter vastgesteld dat de gemeenten die met betrekking tot een van de vier mogelijkheden hebben afgehaakt dat, voor zover ik weet, haast uitsluitend hebben gedaan vanwege ruimtelijkeordeningsaspecten en het al dan niet bezitten van bepaalde gronden. Het gaat zelden om de stand van zaken.
Ik kan begrijpen dat elke gemeente graag die laatste aanbesteding zou zien. Indien de veertig, twintig of zeventig betrokken gemeenten nadien individueel willen beslissen wat er moet gebeuren en hoe dit moet gebeuren, kunnen we niet met een mandaatovereenkomst werken. Dat is net het concept.
Ik zal zo soepel mogelijk voortwerken. Tot nu toe hebben eigenlijk niet veel gemeenten met betrekking tot die sporthallen problemen gesignaleerd. Ik zal een maximale soepelheid aan de dag leggen. Ik zal naar 15 maart 2010 toewerken. Indien ik, naast de dossiers die tot op heden zijn ingediend, nog een andere keuze krijg, zal ik die honoreren. Op die manier zal ik de nodige soepelheid hanteren.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. We staan allemaal achter dezelfde doelstelling. Er is nood aan meer sportinfrastructuur. Het zou spijtig zijn, mochten er vanwege bepaalde procedureproblemen gemeenten afhaken. Zij betalen toch meer dan 70 percent van het geheel. Ik roep u dan ook om te bewaken dat die betrokkenheid er kan zijn. (Applaus bij CD&V)
Het incident is gesloten.