Verslag plenaire vergadering
Verslag
Minister Keulen zal antwoorden in naam van minister Moerman.
De heer Peumans heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, heren ministers, collega's, het verhaal begint in de tijd toen mevrouw Ceysens minister van Economie was. Ik citeer uit een persbericht van 6 november 2003 over de opleidingssteun bij Ford Genk.
Mevrouw Ceysens deelde toen mee: 'Bovenop de expansiesteun voorziet het departement Economie ook in een bedrag aan opleidingssteun. Die steun is bedoeld voor de bestaande opleiding van Ford-werknemers evenals voor de omscholing van de werknemers voor het werken met de nieuwe modellen die in Genk zullen gemaakt worden. Het bedrag van de opleidingssteun is afhankelijk van de investering die Ford doet in zijn werknemers. De Vlaamse Regering kan tot ongeveer 40 percent van het geïnvesteerde bedrag in opleiding bijdragen.'
Sindsdien werd beslist dat de economische expansiesteun zou worden verstrekt. Toen de heer Gabriels nog minister was, ging hij uit van 50 miljoen. Dat bedrag was al gezakt tot 25 miljoen. Het betreft dus een investering van 750 miljoen of 4,4 percent.
Vandaag konden we kennis nemen van een persmededeling van mevrouw Kroes, de Europese commissaris die belast is met concurrentie. Ik citeer: 'De Commissie onderzoekt de voorgenomen subsidie aan Ford Genk in België. De Europese Commissie heeft een grondig onderzoek ingesteld naar het voornemen van de Vlaamse Regering om 12,28 miljoen euro opleidingssteun te verlenen aan Ford-werken te Genk en wil daarbij nagaan of die subsidie verenigbaar is met de staatssteunregels van het EEG-verdrag. De Commissie vreest dat de subsidie zou kunnen leiden tot een verstoring van de concurrentie tussen de lidstaten die strijdig is met het gemeenschappelijk belang, ook al kan opleiding van strategische betekenis zijn voor de industrie in de regio. Doordat de formele onderzoeksprocedure wordt ingeleid, kunnen belanghebbenden opmerkingen over de steunregeling formuleren. Met de beslissing een grondig onderzoek in te stellen, loopt de Commissie niet vooruit op haar eindbeschikking.'
Wie goed tussen de regels kan lezen, kan afleiden dat een deel van de centen die op 6 november 2003 werden toegekend, anno 2006 niet bij Ford Genk zullen terechtkomen.
Mijnheer de minister, meer dan 2 jaar geleden werd aan Ford Genk het bedrag ten bedrage van 12,28 miljoen euro of bijna een half miljard oude Belgische frank beloofd. Voor Ford Genk zijn de opleidingen van belang om meer flexibel te kunnen omgaan met de assemblage van een aantal modellen op hun lijn. Het is toch wel heel merkwaardig dat 2 jaar na de toewijzing van de middelen blijkt dat er formeel nog niets werd geregeld. In persberichten werd toentertijd gedaan alsof alles in orde was, maar nu deelt mevrouw Kroes aan de Vlaamse Regering mee dat de zaak onderzocht dient te worden omdat de subsidie zou kunnen leiden tot een verstoring van de concurrentie.
Het is een goede zaak dat af en toe Limburgse dossiers worden verdedigen. Ik wil die verdediging zeker op mij nemen inzake dit dossier over Ford Genk. Dit is een vreemde zaak. Er werd nog geen cent uitgekeerd en bovendien bestaat het risico dat dat nooit zal gebeuren.
Klopt het dat deze week formeel overleg werd gepleegd tussen de Vlaamse Regering en de Europese Commissie? Welke punten zal de Vlaamse Regering ter verdediging aanbrengen? Klopt het dat de Vlaamse Regering tot op vandaag 0,0 frank van het subsidiebedrag heeft uitgekeerd?
Geef toe, mijnheer de minister, dit komt bij de Limburgse Fordarbeiders weinig geloofwaardig over. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt zodat we weten of de Vlaamse Regering die 12,28 miljoen euro opleidingsgeld ter beschikking zal stellen van Ford Genk.
Minister Keulen heeft het woord.
Mijnheer Peumans, ik wil eerst zeggen dat het positief is dat Ford na een moeilijke periode vandaag weer volop mensen aanwerft, honderden extra banen creëert en honderden personen en gezinnen opnieuw een toekomst geeft. Wie had dat twee, drie jaar geleden durven denken? We zien weer een toekomst aan de horizon.
Ik zal u het schriftelijke antwoord van minister Moerman laten bezorgen.
De Vlaamse overheid is niet ter verantwoording geroepen door de Europese Commissie in verband met de opleidingssteun. Het kabinet-Moerman heeft mij verteld dat de procedure die de EC in deze volgt, een heel logische procedure is. Het is de geijkte procedure zoals ze in dit soort dossiers altijd wordt gevolgd. In die zin is dit niet alarmerend, niet uitzonderlijk en moeten we niet bijzonder bezorgd zijn.
Vlaanderen heeft in dit dossier dezelfde werkwijze gevolgd zoals dat voordien is gebeurd voor Opel in Antwerpen. Een ander voorbeeld is de ecologiesteun aan EPDC Flanders.
Ford weet waarom er nog geen bedragen zijn uitgekeerd. De EC doet dit onderzoek om aan de andere lidstaten de kans te geven om eventueel opmerkingen te maken. Als die procedure achter de rug is, kunnen we overgaan tot het uitbetalen van de beloofde opleidingssteun. Dat gebeurt in schijven, ook dat is de normale procedure voor opleidingssteun. De timing is dat in de tweede helft van 2006 de eerste schijven worden uitbetaald.
Zoals ik het begrepen heb, is Ford Genk op de hoogte van deze werkwijze en procedure. Zoals men mij meedeelt heeft Ford hier niet direct grote problemen mee of bezwaren bij. Aan de Europese procedure valt niet te ontsnappen en niet te tornen.
De heer Peumans heeft het woord.
Ik dank u voor uw antwoord, mijnheer de minister. Het is spijtig dat de minister van Economie niet aanwezig is. Ik vind dat u er iets te gemakkelijk overheen fietst, mijnheer de minister. Ik vind het vervelend dat ik u hiermee moet confronteren.
Ik hoop dat het kabinet van Economie kennis heeft genomen van de persmededeling van vandaag van mevrouw Kroes. U moet me eens uitleggen hoe het kan dat een minister op 6 november 2003 goedkeuring geeft aan een opleidingstoelage aan een bedrijf in nood, en het dossier pas indient in maart-april 2005. De minister van Werk heeft wel zijn werk gedaan in verband met het outplacement. Europa heeft wel bijkomende vragen gesteld, maar in elk geval heeft het twee jaar geduurd om het dossier in te dienen. U moet toegeven dat dit veel te lang is.
Ik heb het persbericht van mevrouw Kroes niet helemaal voorgelezen, daarvoor is het te uitgebreid, maar u moet het eens lezen. De commissie maakt zich ernstige zorgen over de uitbetaling van de toelage.
De omscholing van de arbeiders is intussen natuurlijk al lang bezig. Het zou logisch zijn dat het bedrijf zijn geld krijgt als de opleiding start. Dit dossier bevordert de geloofwaardigheid van de overheid niet. Ik heb vanmiddag contact gehad met Ford Genk. Daar was op dat moment niemand op de hoogte van het persbericht van de EC.
Mijnheer Peumans, ik hoop samen met u dat Ford zo snel mogelijk zijn geld krijgt. Ook de niet-Limburgers in dit parlement hopen dat. Op dat vlak zitten we op dezelfde golflengte. In de tekst staat dat dit de standaardprocedure is. De klassieke procedure is dat 'wij het advies van de Europese Commissie in deze aangelegenheden steeds dienen af te wachten alvorens enig commitment aan het bedrijf te kunnen doen. Ford Genk was op de hoogte van het feit dat dit dossier diende te worden aangemeld bij Europa en is ook vertrouwd met de procedure. Op basis van de procedure verwachten wij, als het advies van de Europese Commissie positief is, de eerste uitkering van de opleidingssteun te kunnen doen in de tweede helft van 2006. De steun wordt nooit in één keer uitbetaald maar in schijven.' Dat is blijkbaar de standaardprocedure.
Het incident is gesloten.