Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over het arrest van het Hof van Beroep van Brussel inzake de spreiding van de vluchten vanuit Zaventem
Actuele vraag over het arrest van het Hof van Beroep van Brussel inzake de spreiding van de vluchten vanuit Zaventem
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van mevrouw Becq en de heren Glorieux en Van Dijck tot de heer Ludo Sannen, Vlaams minister van Leefmilieu, Landbouw en Ontwikkelingssamenwerking, over het arrest van het Hof van Beroep van Brussel inzake de spreiding van de vluchten vanuit Zaventem.
Het Hof van Beroep heeft, in tegenstelling tot de Vlaamse regering, weerwerk geleverd tegen de concentratie van de nachtvluchten boven de noordrand van Brussel. Het arrest stelt duidelijk dat die beslissing discriminerend en onzorgvuldig is. Volgens het hof moeten alle beschikbare banen en routes gebruikt worden en moeten de vluchten zo veel mogelijk gespreid worden. Daarenboven moeten de vliegtuigen zo snel mogelijk hoogte nemen. Die maatregelen moeten niet enkel 's nachts maar ook overdag gelden.
Volgens de formateur zijn er nog nooit zoveel gelijkenissen geweest tussen een uitspraak van een Hof van Beroep en de daad van een regering. Hij verwijst naar de beslissing van 24 januari. Daarin staat echter dat voornamelijk één startbaan gebruikt zal worden en dat alle zware vliegtuigen over de noordrand vliegen. Daarenboven wordt niet gerept van spreiding van de dagvluchten.
Zal de minister zich distantiëren van de uitlatingen van de formateur? Zal hij ijveren voor een federaal regeerakkoord waarin een maximale spreiding 's nachts en overdag, gebruik van alle banen en routes en een snelle stijging van de vliegtuigen opgenomen zijn?
Gisteren heeft het Hof van Beroep een belangrijke uitspraak geveld. Het Hof stelde dat de concentratie van de nachtvluchten boven de Noordrand niet in overeenstemming was met de Grondwet en het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Beide bevatten immers een anti-discriminatieclausule. Verder stellen ze dat het algemeen belang niet mag gelijk gesteld worden met het belang van de meerderheid. In één zin samengevat kan men stellen dat lasten en lusten gelijkmatig verdeeld moeten worden.
Het akkoord van 24 januari 2003 was, in functie van de bestemming van de vliegtuigen, de aanzet tot meer gelijkmatige spreiding van de vluchten. De federale premier heeft het dus bij het rechte eind wanneer hij poneert dat een regering nog nooit zo snel een rechterlijke uitspraak heeft gevolgd.
Het akkoord van 24 januari is slechts een eerste stap om te komen tot een gelijkmatigere spreiding. Over de onderhandelingen met DHL om te komen tot geluidsarme weekends en over een billijke spreiding van de dagvluchten wordt er met geen woord gerept.
De Vlaamse regering moet echter ook haar verantwoordelijkheid opnemen en mag niet alles naar het federale vlak doorschuiven. Via geluidsnormen waarbij men zich baseert op een model van concentrische cirkels kan men op Vlaams niveau tot billijkere oplossing komen.
Het Vlaams parlement heeft daarenboven een aantal resoluties goedgekeurd die richtinggevend kunnen zijn voor de Vlaamse regering.
Wat was het antwoord van de federale premier op de verzoeken van minister Dua om tot een snelle uitvoering te komen van akkoord van 24 januari?
Wanneer mogen we de uitwerking van de Vlaamse geluidsnormen verwachten?
De uitspraak van het Hof van Beroep van Brussel leert ons dat de aanhouder nog steeds wint en dat de oplossingen uit het verleden naar de prullenmand mogen verwezen worden. In Vlaanderen en in Brussel zijn er andere geluidsnormen van kracht. De Grondwet stipuleert echter dat men niet mag discrimineren. Hoe zal de Vlaamse regering dit probleem oplossen?
Ik zal mijn persoonlijk standpunt hier weergeven. Dit standpunt zal ik echter ook binnen de Vlaamse regering verdedigen.
Het akkoord van 24 januari 2003 bevatte niet alleen afspraken rond een deconcentratie van de nachtvluchten. Het bevatte nog tal van andere zaken zoals de aanstelling van een Vlaamse ombudsman, het geluidsarm maken van de weekends en het op elkaar afstemmen van Vlaamse en Brusselse geluidsnormen. De brieven die mijn voorgangster, mevrouw Dua, hieromtrent schreef naar premier Verhofstadt bleven tot nu toe echter onbeantwoord.
Door de uitspraak van het Hof van Beroep komt de bundeling van de nachtvluchten van de zware vliegtuigen boven de Noordrand in het gedrang. Verder moet de nieuwe federale minister van mobiliteit het akkoord van 24 januari bespreken en verder aanpassen.
De Vlaamse regering zal geluidsnormen uitwerken die gebaseerd zijn op een systeem van concentrische cirkels. Bovendien moeten de Vlaamse en Brusselse geluidsnormen op elkaar afgestemd worden. De Vlaamse regering heeft dus nog heel wat werk voor de boeg.
De federale regering zal ook rekening moeten houden met de uitspraak van het Hof van Beroep. Het uiteindelijke doel is immers dat iedereen in Vlaanderen kan rekenen op een gegarandeerde nachtrust. Men moet over dit alles kunnen debatteren zonder te moeten vrezen voor een sociaal bloedbad.
Ik had van de regering een krachtig signaal verwacht. Ik kreeg echter enkel te horen dat er nog niets van het akkoord van 24 januari 2003 werd uitgevoerd. Met haar uitspraak stelt het Hof van Beroep dan ook dat dit akkoord niet langer gehandhaafd kan worden.
Ik ben verheugd dat minister Sannen de stellingen van zijn voorgangster verder onderschrijft. Binnen afzienbare tijd moet men het debat over de afstemming van de geluidsnormen met het Brussels gewest aangaan.
We leven in een rechtsstaat waarin de politici het voorbeeld moeten geven. Het is dus onze plicht om ervoor te zorgen dat de uitspraak van het Hof van Beroep zo snel mogelijk uitgevoerd wordt.
De uitspraak van het Hof van Beroep veegt het compromis van 24 januari van tafel. Bovendien zorgt het ervoor dat het spreidingsplan afgedwongen kan worden.
Het Hof van Beroep velde inderdaad een belangrijke uitspraak. In de Vlaamse regering zal ik deze uitspraak dan ook verdedigen.
Het incident is gesloten.