Verslag plenaire vergadering
Verslag
- De vergadering wordt hervat om 16.06 uur.
VOORSTEL VAN RESOLUTIE
Straffen van een burgemeester
Voorstel tot spoedbehandeling
De voorzitter : De heer Van Hauthem heeft daarstraks bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan voor het voorstel van resolutie van de heren Van Nieuwenhuyse en Van Hauthem betreffende het bestraffen van een burgemeester.
Sinds oktober 2001 zegt minister Van Grembergen dat hij niet duldt dat er in Vlaanderen twee soorten burgemeesters bestaan : zij die de regels moeten volgen en zij die ze aan hun laars kunnen lappen. En ik ben van mening dat die laatste groep zich meer kan veroorloven omwille van de communautaire vrede.
De burgemeester van Wezembeek-Oppem heeft duidelijk een onwettelijkheid begaan : een gemeentelijke belastingbrief werd niet verstuurd door de gemeentelijke ontvanger. Hij werd op de vingers getikt door minister Van Grembergen, maar kwam niet in actie. Hij deed wel een tegenvoorstel, waarvan minister Anciaux hier daarstraks terecht zei dat het in elk geval onaanvaardbaar is voor de Vlaamse regering.
Het gaat hier duidelijk om wangedrag volgens artikel 82 van de Gemeentewet. Het tuchtdossier werd overgemaakt aan de federale minister van Binnenlandse Zaken Duquesne, die heeft besloten dat hij niet zal optreden. Minister Van Grembergen blijft intussen verdedigen dat hij dit probleem niet op de agenda van het Overlegcomité zal plaatsen. Met dit voorstel van resolutie willen wij ervoor zorgen dat de minister dit alsnog doet op vraag van het Vlaams Parlement.
Een snelle reactie is geboden. De Vlaamse overheid moet alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat ook lokale gezagsdragers de wetten naleven. (Applaus bij het VB)
Volgens de Lambermontakkoorden is de federale overheid bevoegd voor het bestraffen van burgemeesters die onwettelijkheden begaan. Het zoveelste bewijs is geleverd dat het een fabel is dat de Lambermontakkoorden de volledige voogdij over de randgemeenten naar Vlaanderen overhevelen. De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden heeft in dit dossier geen enkel verhaal.
Toch zullen wij ons bij de stemming over dit voorstel van resolutie onthouden. De Franstalige politici vragen ons met drang om geen regeringscommissarissen naar Wezembeek-Oppem te sturen en bemoeien zich daardoor duidelijk met een duidelijk Vlaamse bevoegdheid. Minister Anciaux heeft hier in naam van minister Van Grembergen trouwens bevestigd dat er tijdens de volgende dagen effectief twee regeringscommissarissen zullen worden gestuurd om het schepencollege en de gemeentelijke ontvanger te vervangen. Wij staan daar volledig achter.
Het zou fout zijn deze twee zaken met mekaar te vermengen. Wij willen de Franstaligen niet het alibi bezorgen dat zij het hele probleem op het Overlegcomité kunnen aankaarten. Onze bevoegdheden in de randgemeenten zullen zo nog verder worden uitgehold.
Wij vragen de meerderheidspartijen wel om in de federale Kamer minister Duquesne te interpelleren over het feit dat burgemeester Van Hoobrouck de wet kan overtreden zonder op de vingers te worden getikt. Wij vragen de Vlaamse meerderheidspartijen ook om ministers Anciaux en Van Grembergen te steunen in hun voornemen om regeringscommissarissen naar deze faciliteitengemeente te zenden.
De burgemeester overtreedt hier trouwens duidelijk de circulaire-Peeters, een circulaire die door de vorige regering werd onderschreven. Deze inbreuk moet worden bestraft. De heer Peeters heeft zich tot nu op de achtergrond gehouden, maar ik roep hem op zich te laten horen. De Franstalige partijvoorzitters kwamen gisteren samen in Brussel en zij dreigen met een oorlog. Zullen de meerderheidspartijen de moed hebben om deze confrontatie aan te gaan? (Applaus bij CD&V)
Het betreft een Vlaams dossier, waarbij een Vlaamse ambtenaar, de burgemeester, zich onterecht een bevoegdheid toe-eigent. Zoals bij iedere andere ambtenaar moet zoiets bestraft worden. Het is een administratieve aangelegenheid en er is geen reden om in overleg te treden met de federale overheid. We zullen het voorstel tot spoedbehandeling goedkeuren, maar verwerpen de grond van het voorstel van resolutie.
- Het voorstel van spoedbehandeling wordt bij door de voorzitter geconstateerde eenparigheid aangenomen.
Dan stel ik voor om het voorstel van resolutie onmiddellijk te behandelen. (Instemming)
Bespreking
Aan de orde is het voorstel van resolutie van de heren Luk Van Nieuwenhuysen en Joris Van Hauthem betreffende het sanctioneren van een burgemeester.
De bespreking is geopend.
De Vlaamse minister is bevoegd voor het zenden van regeringscommissarissen en de federale overheid voor de tuchtprocedure. In het Lambermontakkoord staat enkel dat Vlaanderen niet bevoegd is voor straffen bij zware overtredingen. Uit deze kwestie blijkt echter dat moet nagedacht worden over een Vlaams tuchtstrafrecht voor minder zware feiten.
We willen vermijden dat een doorverwijzing naar het Overlegcomité uitstel of een schijnoplossing brengt. De Vlaamse minister moet eerst optreden. We willen wel dat men er in het federale parlement op aandringt dat minister Duquesne zijn verantwoordelijkheid neemt. We zullen ons onthouden bij de stemming over dit voorstel van resolutie.
Het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering zijn niet bevoegd over tuchtsancties. Blijkbaar heeft de heer Loones minder vertrouwen in het Overlegcomité dan in minster Duquesne. De heer Van Rompuy wil niet naar het Overlegcomité stappen omdat de Franstaligen dan ook andere zaken, zoals het sturen van regeringscommissarissen zullen bespreken.
De Franstaligen hebben echter het Overlegcomité niet nodig om ons te chanteren. Zij hebben trouwens nog al dossiers , waarvoor zij niet bevoegd zijn, op het Overlegcomité besproken.
Het heeft geen zin minister Duquesne op te roepen zijn verantwoordelijkheid te nemen, want hij heeft al beslist niet op te treden. Het Overlegcomié is onze enige mogelijkheid. Het is duidelijk dat het Vlaams Parlement terugdeinst voor een communautaire breuk.
Wij hebben geen vertrouwen in de minister van Binnenlandse Zaken en geen schrik voor communautaire problemen. Als de Vlaamse minister regeringscommissarissen stuurt, zullen de Franstaligen reageren. We willen echter niet dat de kwestie verzandt in het Overlegcomité.
Het enige dat voor het Vlaams Parlement van belang is, is dat de Vlaamse regering twee regeringscommissarissen zal sturen omdat de wet niet wordt toegepast. Minister Anciaux verwerpt duidelijk het compromisvoorstel van de heer Van Hoobrouck. Ook in het federale parlement moeten de meerderheidspartijen hun verantwoordelijkheid nemen en de heer Duquesne afwijzen. Ik heb geen vertrouwen in de houding die de Vlaamse ministers in het Overlegcomité zullen aannemen. Als er niet wordt opgetreden tegen de burgemeester van Wezembeek-Oppem, worden de principes van de staatshervorming ontkracht.
Het gaat niet om een administratieve aangelegenheid, maar om een politieke zaak. De Franstaligen vragen immers dat de Vlaamse regering niet optreedt tegen de burgemeester van Wezembeek-Oppem en dat ze dus afziet van haar bevoegdheid. We zullen de Vlaamse ministers beoordelen op hun daden. Hebben de twee boegbeelden van Spirit de moed om twee regeringscommissarissen te sturen?
Ik wijs erop dat minister Anciaux gesproken heeft namens de hele Vlaamse regering.
Het voorstel van resolutie gaat niet over het sturen van een regeringscommissaris, maar wel over het feit dat dit parlement aan de regering vraagt om in het Overlegcomité te spreken over vraag van de federale ministers om de burgemeester van Wezembeek-Oppem niet te straffen.
De bespreking is gesloten.
Ik stel voor dat wij onmiddellijk de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden. (Instemming)
Hoofdelijke stemming
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie van de heren Van Nieuwenhuysen en Van Hauthem betreffende het sanctioneren van een burgemeester.
- Het voorstel van resolutie wordt met 20 stemmen tegen 59 bij 29 onthoudingen niet aangenomen.
Ik heb een stemafspraak met de heer De Loor.
Ik heb een stemafspraak met de heer Malcorps.