Verslag plenaire vergadering
Verslag
Verslag
Dames en heren, aan de orde is het verslag namens de Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën, Begroting en Justitie over het verzoekschrift over de naleving van de privacywetgeving, door het Vlaams Parlement en de ministeriële kabinetten, bij de behandeling van de verzoekschriften.
De heer Coel, verslaggever, heeft het woord.
Het betreft een verzoekschrift waarbij de verzoeker zich vragen stelt bij hoe het parlement omgaat met verzoekschriften, meer in het bijzonder of daarbij de privacyregels voldoende gerespecteerd worden. Het heeft een lange voorgeschiedenis, maar ik zal het zo beknopt mogelijk proberen te schetsen.
Het verzoek is bijna een jaar geleden ingediend, op 12 april 2023. Het is drie keer ter bespreking geweest in de commissie. Een eerste keer was op 20 juni 2023, waarbij de directeur Decreetgeving, de heer Gerit Vermeylen, aan de commissie heeft voorgesteld een nota op te stellen die in kaart zou brengen hoe de huidige interne procedures in het Vlaams Parlement zijn opgesteld om bij een verzoekschrift de privacywetgeving zo goed mogelijk te respecteren. De commissie is daarmee akkoord gegaan. We hebben dan gewacht op die nota, die er is gekomen na het zomerreces. Op 10 oktober hebben we die besproken en heeft de heer Gerit Vermeylen die toegelicht. Hij heeft omstandig uitgelegd hoe de procedures werken en hoe daarbij de privacyregels worden gerespecteerd.
Collega's, er is iemand verslag aan het uitbrengen over een verzoekschrift. Mag ik u verzoeken om te zwijgen en stil te zijn. Dank u.
Ter voorbereiding van de nota had de heer Vermeylen ook het initiatief genomen om een informeel overleg te plannen met het secretariaat van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (VTC). Zij hebben in een informeel advies een aantal richtlijnen vooropgesteld. Als algemene regel wordt vooreerst gesteld dat de verzoekschriften geanonimiseerd moeten worden en dat alleen de geanonimiseerde versies verspreid kunnen worden binnen het parlement. Als de naam of de identificerende gegevens noodzakelijk zijn voor een goed begrip of een correcte behandeling van het verzoekschrift, als die gegevens dus kenbaar moeten zijn, dan moet de toestemming van de verzoeker gevraagd worden vooraleer deze niet-geanonimiseerd gedeeld worden met de commissieleden. Tot slot wordt bepaald dat via het intranet geen niet-geanonimiseerde versies meer mogen worden verspreid.
De heer Vermeylen stelt aan de commissie voor om onze werking te enten op dat informeel advies. Mocht de commissie daarvan willen afwijken, zou een formeel advies gevraagd moeten worden.
De commissie kan zich grotendeels vinden in die nota, maar heeft voor de zekerheid een formeel advies gevraagd. Dat is binnengekomen en besproken op de vergadering van 30 januari 2024.
In het formele advies van de Vlaamse Toezichtcommissie heeft ze uiteraard haar eerdere standpunt bevestigd, maar ook nog lichtjes verstrengd. Dat heeft ertoe geleid dat er een debat is ontstaan over de vraag of het nog wel haalbaar is om verzoekschriften ten gronde te behandelen. Want als de privacyregels zeer strikt worden gerespecteerd, zal het voor sommige verzoekschriften vrijwel onmogelijk zijn om nog ten gronde te kunnen ingaan op de problematiek die wordt geschetst. En je zit ook met het probleem van derden die worden vermeld in een verzoekschrift, die dus buiten hun wil om voorkomen in een verzoekschrift, en aan wie dan geen toelating kan worden gevraagd.
Alleszins heeft de commissie geoordeeld dat het raadzaam zou zijn om onze interne procedures zo veel mogelijk af te stemmen op het advies van de Vlaamse Toezichtcommissie. Als conclusie van dit verzoekschrift stelt ze voor dat de plenaire vergadering zich daarbij aansluit en dat we aan de parlementsvoorzitter vragen om de nodige voorbereidingen te treffen om de interne procedures aan te passen, conform dit advies.
Is het parlement het eens met de conclusies van de commissie? (Instemming)
Ik zal de verzoeker hiervan in kennis stellen.