Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot actualisering en opheffing van bepalingen uit de Codex Hoger Onderwijs.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Daniëls heeft het woord.
Collega’s, we hebben dit ontwerp van decreet uitvoerig besproken in de commissie Onderwijs. Het is voor onze partij een belangrijk decreet, zoals ook andere collega’s hebben aangegeven, door het personeelsbeleid. Na lang en intens overleg met alle geledingen zijn we tot een nieuw statuut gekomen, een duidelijkere indeling, maar ook meer duidelijkheid op het vlak van hr-beleid. Het is in het hoger onderwijs echt belangrijk dat mensen niet zomaar verder kabbelen in hun carrière en dat er structureel aandacht is voor hr-beleid, zowel voor de assistenten, gastdocenten als alle andere actoren die daar zijn.
Als mensen hun taak niet vervullen, waarrond we in het hoger onderwijs helaas een aantal casussen hebben gehad, soms over grensoverschrijdend gedrag, kan een hogeronderwijsinstelling sneller ingrijpen en stappen zetten. Ik denk dat dat de kern van dit ontwerp van decreet is, en het is vanwege die modernisering van het evaluatiesysteem en het personeelsstatuut dat wij voor dit ontwerp van decreet gaan stemmen.
De heer Slagmulder heeft het woord.
De wijzigingen en nieuwigheden in dit ontwerp van decreet zijn een stap in de goede richting. Wij steunen zeker en vast een moderner personeelsbeleid. Nu, er is wel wat bezorgdheid rond de inwerkingtreding van dit decreet. 1 april zou voor verschillende instellingen te vroeg komen, en daar wordt vanuit het veld voor gewaarschuwd. Ik heb daar onlangs in de commissie nog op gewezen. Het antwoord van de minister was eigenlijk niet echt overtuigend en daarom dient onze fractie opnieuw een amendement in waarin we vragen dat de inwerkingtreding ingaat op 1 april, maar dat de instellingen tot 1 september de tijd krijgen om hun reglementen aan te passen en andere noodzakelijke wijzigingen door te voeren. Zo krijgen de hogeronderwijsinstellingen iets meer zekerheid en het sluit bovendien iets meer aan bij de vaste cyclus van een academiejaar.
De heer Danen heeft het woord.
Vandaag is er in de pers wat te doen over de planlast. Het gaat weliswaar over het leerplichtonderwijs, maar ook in het hoger onderwijs is er heel wat planlast. Dit ontwerp van decreet wil een stukje de planlast verminderen of zaken uit de regelgeving halen. Wij steunen die elementen, bijvoorbeeld als het gaat over de aanpassing van de evaluatiesystematiek. We denken dat het een goede zaak is.
Vroeger werd iedereen regelmatig geëvalueerd, ook de mensen die heel goed bezig waren werden systematisch mee geëvalueerd. Het probleem was: als je iedereen een beetje evalueert, dan doe je het bij niemand goed. Het ontwerp van decreet schroeft die verplichte evaluatie een beetje terug, maar laat toe dat je gaat evalueren bij die mensen waar het nodig is, op basis van klachten of problemen. Nu, we hebben de minister wel gevraagd om de regeringscommissaris erop te laten toezien dat de evaluatie van de nieuwe systematiek op een goede manier zou gebeuren. We hopen dat het inderdaad zal gebeuren. We hebben er alleszins vertrouwen in dat de hogescholen daarmee aan de slag zullen gaan.
Daarnaast zijn er ook verbeteringen aan de statuten van gastdocenten. Dat is ook een goede zaak want zeker in het hoger onderwijs heb je vaak specifieke profielen nodig wegens hun perspectieven en elders verworven expertise, die niet altijd voltijds in het onderwijs willen stappen, maar wel een stukje. We denken dat dat een goede zaak is.
Het is ook zo dat de eenmalige werving door één poort gebeurt. Ik ga dat heel even toelichten. Wat was vroeger het geval? Mensen werden voorlopig geworven voor een of twee jaar in een tijdelijk statuut. Dat was een goede zaak, ze waren goed bezig en men was er tevreden over. Maar daarna kwamen de uren vacant en dan moest er opnieuw een vacature of een werving worden uitgeschreven. Vaak solliciteerden daar tientallen mensen voor terwijl men eigenlijk al wist wie het zou moeten worden, namelijk de persoon die de job al jaren deed. Wel, dit ontwerp van decreet laat dat kafkaiaans gebeuren achterwege en zorgt ervoor dat de eenmalige werving door één poort kan gebeuren.
Nu, dat waren de goede elementen, en toch gaan we ons onthouden op dit ontwerp van decreet. U zult zich afvragen waarom, want ik zei net dat er goede elementen in het ontwerp van decreet zitten. Ik zal dat heel kort toelichten, nu al.
Wel, omdat bijvoorbeeld het ontwerp van decreet al in werking treedt op 1 april, dat is binnen een dikke week. Dat lijkt ons moeilijk haalbaar. De minister heeft weliswaar in de commissie gezegd dat hij de regeringscommissaris zal vragen om daar mild op toe te zien, om hun de kans te geven om binnen een aantal maanden de regels uit te voeren. Maar toch, in plaats van dat te vragen aan de regeringscommissaris had men de datum ook op 1 september kunnen zetten bijvoorbeeld. Dat is een manco.
Er zijn ook een aantal elementen rond praktijkassistenten ingevoerd. Dat zijn drempels waar we niet helemaal achter kunnen staan. Het werkveld vroeg om dat plafond uit te breiden, dat is niet gebeurd. Dat vinden we ook een jammere zaak. Om die redenen zullen we ons onthouden, wat niet wil zeggen dat we de goede elementen die erin staan, niet toejuichten. Dat doen we wel. Maar wegens het feit dat de inwerkingtreding te snel gebeurt en het plafond van de praktijkassistenten niet wordt opgetrokken, zullen we ons onthouden. (Applaus bij Groen)
De heer Warnez heeft het woord.
We zijn heel tevreden met dit ontwerp van decreet om twee grote redenen. Eerst en vooral zijn we inhoudelijk tevreden omdat het ontwerp van decreet zorgt voor betere statuten en een modern hr-beleid. Het zorgt er ook voor dat we opnieuw een noodzakelijke stap kunnen zetten in de strijd tegen grensoverschrijdend gedrag. Er is vooral ook minder planlast en er zijn minder regels voor onze hogescholen en universiteiten. Dat is een niet onbelangrijke doelstelling in de realisatie van dit ontwerp van decreet.
De tweede grote reden is de manier waarop dit ontwerp van decreet tot stand is gekomen. Ik denk dat dit de manier van werken is die we als overheid moeten aannemen. Het is gebeurd in samenspraak met het veld. Alle partners zijn tevreden over dit ontwerp van decreet. Er is applaus op alle banken. Dat is een belangrijk punt om aan te stippen.
Er waren inderdaad wat zorgen als het gaat over de inwerkingtreding. We hebben een brief ontvangen van de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA). De minister heeft in de commissie heel duidelijk geantwoord dat hij aan de regeringscommissarissen zal vragen om coulant op te treden, als het gaat over de controle op de implementatie. Het is eerder een inspanningsverbintenis dan een resultaatsverbintenis.
Met dat antwoord zijn we ook heel tevreden. Ik heb ook een aantal hogescholen gehoord over dat antwoord. Ze waren daar ook tevreden mee. Ik denk dus dat iedereen tevreden is. Als iedereen tevreden is, keuren we dat ook graag goed.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2023-24, nr. 1991/1)
– Artikel 1 tot en met 60 worden zonder opmerkingen aangenomen.
Er is een amendement op artikel 61. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2023-24, nr. 1991/4)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.