Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de nieuwe tarieven van De Lijn
Actuele vraag over de prijsstijging voor tickets bij De Lijn
Verslag
De heer Verheyden heeft het woord.
Minister, ik moest me deze week toch even in de wang knijpen toen ik las dat de Vlaamse Regering heeft beslist dat de goedkoopste tickets voor een enkele rit met De Lijn vanaf 1 april 25 procent duurder worden. Nu, het leek wel een vervroegde 1 aprilgrap. Helaas, voor heel veel mensen met een beperkt budget is het dat helaas niet. U kreeg dan ook meteen reactie van het Vlaams Netwerk tegen Armoede, dat stelt dat hogere tarieven de reizigers met een beperkt tarief ontmoedigen om occasioneel het openbaar vervoer te nemen.
Deze beslissing kan ook allesbehalve een logische beslissing genoemd worden, nu De Lijn toch wel wordt geconfronteerd, naar aanleiding van de coronacrisis, met een leegloop van haar trams en bussen. En in vergelijking met de periode voor de coronacrisis is De Lijn meer dan 40 procent van haar reizigers verloren. Mevrouw Schoubs, de topvrouw van De Lijn, vreest zelfs dat meer dan 10 procent van die mensen nooit zal terugkomen. Ook voor dit jaar wordt er nog eens een vermindering met 20 procent van de reizigersaantallen verwacht.
Nu, de tevredenheid en het vertrouwen van de mensen in De Lijn zijn intussen ook nog eens in vrije val, want amper 4 procent van de mensen maakt nog gebruik van het openbaar vervoer om naar het werk te pendelen. In plaats van verhogingen door te voeren zou men van de minister dan ook wel verwachten dat men juist maatregelen neemt die net die aantrekkelijkheid van dat openbaar vervoer verhogen, want ik herinner mij toch nog dat mevrouw Schoubs recent aankondigde dat ze automobilisten uit de wagen wilde halen, en hen naar De Lijn wilde halen om de cijfers van De Lijn op te krikken. Wel, ik denk dan dat u met dergelijke maatregelen niet al te veel mensen naar De Lijn zult kunnen lokken.
Minister, hoe zult u mij, maar vooral al die potentiële reizigers waar mevrouw Schoubs het over heeft, en ook die reizigers die binnenkort al geconfronteerd worden met die prijsverhogingen, nog kunnen overhalen om naar De Lijn te komen, ondanks die duurdere tickets? (Applaus bij het Vlaams Belang)
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, voor veel mensen is de reis naar kantoor door corona beperkt tot enkele passen naar de keukentafel. En veel mensen voelen zich ook comfortabeler om in plaats van de bus de wagen te nemen. En dat heeft gevolgen. Drie weken geleden stonden we hier nog omdat het aantal reizigers bij De Lijn inderdaad nog altijd 40 procent lager is dan voor corona.
En ondertussen zijn we op een moment dat het telewerk niet langer verplicht zal worden, en zal worden afgeschaft. En onze wegen zijn nu al overvol. Het openbaar vervoer is er niet voor niets, en we moeten absoluut vermijden dat we binnenkort allemaal stilstaan op de wegen in Vlaanderen. En De Lijn heeft een actieplan: minister Somers heeft hier vorige keer gezegd dat er zal worden ingezet op betere dienstverlening en aantrekkelijkere tariefformules. Dat zijn allemaal mooie woorden, maar wat blijkt? De eerste daad van deze Vlaamse Regering is inderdaad de tarieven verhogen met maar liefst 25 procent – een vreemd charmeoffensief bij Valentijn.
Als u denkt, minister, dat gezinnen hierdoor hun wagen zullen laten staan, dan ga je totaal voorbij aan de realiteit van hoe moeilijk mensen het vandaag hebben om de rekeningen te betalen. Iedere euro telt. En dit zal er enkel voor zorgen dat mensen opnieuw in de wagen stappen en in de file terechtkomen. En in plaats van mensen te charmeren en opnieuw het openbaar vervoer te laten gebruiken, jaagt u hen uit de bus en in de wagen, in de file. En de mensen voor wie er geen alternatief is met de bus en de tram, blijven gewoon in de kou achter. Wat krijgt de reiziger in de plaats? Minder bussen, minder haltes, minder dienstverlening, maar duurdere etiketten. Meer betalen voor minder. En in plaats van als overheid zelf te investeren in meer en beter openbaar vervoer, schuift u voortdurend de factuur door naar de Vlaming.
Mijn vraag aan u is: waarom hebt u beslist om dat goedkoopste tarief van De Lijn met 25 procent te verhogen?
De heer D’Haese heeft het woord.
Minister, kent u hem nog? (Jos D’Haese toont een afbeelding van Juul, het Stressmannetje.)
Toen wilde De Lijn mensen verleiden om de auto te laten staan voor een ticketje van 1,20 euro. U besliste deze week om het goedkoopste ticket 2,50 euro te laten kosten. Dat is in één klap een kwart erbij. Op tien jaar tijd is de prijs gestegen van 1,20 euro tot 2,50 euro. Ik vraag me oprecht af of jullie nog wel reizigers op het openbaar vervoer willen. Het is altijd hetzelfde. Eerst werd het papieren ticket duurder. Toen zeiden jullie dat het sms-ticket veel goedkoper is en dat de mensen dat maar moeten kopen. Dan werd het sms-ticket duurder. Toen zeiden jullie dat er het nieuwe m-ticket van De Lijn is. De mensen moeten dat maar kopen.
Wat doen jullie nu? Jullie verhogen ook het m-ticket en de mensen hebben geen keuze meer, behalve altijd maar meer betalen. De vraag is inderdaad wat je ervoor terugkrijgt. De prijzen gaan altijd maar omhoog, alsof we dat niet doorhebben, maar je krijgt er steeds minder voor terug. De afgelopen tien jaar is er op De Lijn zwaar bespaard geweest. De dienstverlening is achteruitgegaan en er zijn nu plannen om een op de vijf bushaltes te schrappen. Dan is er nog corona gekomen, waardoor er 40 procent reizigers minder zijn bij De Lijn. Het risico bestaat dat 10 procent nooit meer terugkomt.
Wat doet deze regering om reizigers terug te brengen naar De Lijn en om die aantrekkelijker te maken? Ze verhoogt de prijzen en lanceert ondertussen belachelijke plannen, zoals vorige week met het tramplan in Antwerpen. Ik heb een heel duidelijke vraag voor u, minister: vindt u nu echt dat dit een goed moment is om de prijzen te verhogen?
Minister Peeters heeft het woord.
Collega’s, ik dank jullie voor jullie vragen, maar ik wil eerst een en ander corrigeren. Ik hoor jullie allemaal zeggen dat de tarieven van De Lijn stijgen met 25 procent. Ik nodig jullie uit om de beslissing van de Vlaamse Regering van afgelopen vrijdag na te lezen. Het is niet zo dat alle tarieven met 25 procent stijgen. Laat me dat eerst heel duidelijk stellen. Het is ook niet zo dat we zonder meer de indexering volledig toepassen op alle tarieven. Dat hebben we ook niet gedaan.
Sta me toe om even te verduidelijken wat we wel hebben gedaan. Ik heb in september vorig jaar een voorstel tot tariefaanpassing van het management van De Lijn gekregen. Het voorstel was om de tarieven te verhogen vanwege de kostendekkingsgraad en de indexaanpassingen. We hebben toen gezegd dat we dat niet zouden doen omdat het toen niet het moment was om de tarieven te verhogen. Jullie weten dat we de indexaanpassingen en sowieso de tariefaanpassingen de voorbije jaren jaar na jaar altijd hebben gedaan, maar nooit over een globale lijn. We hebben dat altijd vermeden.
Wat hebben we nu wel aangepast? We hebben op de hele tariefstructuur gezorgd voor uniformiteit en voor eenvoud. Dat betekent dat we het m-ticket op het niveau hebben gebracht van het sms-ticket en het biljet dat je kunt kopen via de automaten. Al die tickets kosten 2,5 euro, en daarom hebben we nu het m-ticket verhoogd tot 2,5 euro, zodat dat uniform is. Een tienrittenkaart is met 1 euro verhoogd. Dat is 1,7 euro per rit. Dat hebben we gedaan. De abonnementen van drie maanden en een jaar zijn met respectievelijk 2 en 3 euro verhoogd op jaarbasis. Dat is de verhoging. Dat is zeker geen 25 procent over alle tarieven. Het gaat om een uniformiteit om ervoor te zorgen dat er een uniforme prijs van 2,5 euro is voor een ticket van een enkele rit. Dat is nog altijd veel lager dan omliggende regio’s en landen. Dat blijkt ook uit de benchmark.
Ik verwijs ook naar het advies van het Netwerk tegen Armoede. Dat is tevreden met wat we niet hebben gedaan. De organisatie juicht toe dat het sociale tarief niet wordt aangepast en bevroren blijft.
Dat juichen zij enorm toe. Zeker de sociale abonnementen, de verhoogde tegemoetkoming en de vervoersgarantie behouden allemaal dezelfde prijs. Daar hebben we de tarieven dus niet verhoogd. Ik had wel de vraag – dat zeg ik jullie er ook bij – van onder andere de Inspectie van Financiën om de inflatie die er nu eenmaal is, toe te passen op alle tarieven, een inflatie die een stuk hoger ligt dan gewoon de aanpassing aan de gezinsindex van 1,9. We zijn er niet op ingegaan. De Vlaamse Regering heeft afgelopen vrijdag beslist om alleen die vier elementen op eenzelfde lijn te brengen, om te zorgen voor uniformiteit, om er gewoon voor te zorgen dat een enkel ticket, op welke manier men het ook aankoopt, het sms-ticket, het ticket dat men via de automaat koopt, overal 2,5 euro kost. Koopt men een tienrittenkaart, dan betaalt men 1,7 euro. Dat is wat er gebeurd is. Dat is zeker geen globale prijsstijging van 25 procent, zoals ik dat hier een aantal mensen hoor zeggen.
De heer Verheyden heeft het woord.
Minister, dank u wel voor uw uitvoerig technisch antwoord. U bent er toch niet in geslaagd om mij te overtuigen. Ook heel veel potentiële reizigers zijn niet overtuigd. Ik ben ervan overtuigd dat ik dadelijk een aantal collega’s zal horen pleiten voor meer geld. Ja, er moet meer geïnvesteerd worden. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar ik denk dat De Lijn zelf ook een belangrijke duit in het zakje kan doen. Hoe? Onlangs bleek dat in landelijke gebieden 10 tot 15 procent van de reizigers zou zwartrijden. In onze stedelijke gebieden zou dat zelfs oplopen tot 40 tot 50 procent. De financiële impact van dat alles is niet gering. De Lijn loopt tot 20 tot 30 miljoen euro mis op een totale opbrengst van 200 miljoen euro. De Lijn zou dus in principe veel meer geld kunnen binnenhalen wanneer we op een adequate manier dat zwartrijden zouden aanpakken.
Minister, zou u niet beter inzetten op het aanpakken van de zwartrijder die De Lijn 20 tot 30 miljoen euro kost, in de plaats van de reiziger die een eerlijk ticketje koopt, te gaan bestraffen met prijsverhogingen die amper – luister goed – 2,9 miljoen euro zullen opbrengen? (Applaus bij het Vlaams Belang)
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, tarieven verhogen op een moment dat de bezetting nog nauwelijks 60 procent is en als de klantentevredenheid historisch laag is, is een foute en onbegrijpelijke keuze. Wij verwachten dat u uw verantwoordelijkheid neemt. In dit geval betekent dat geen enkele verhoging, integendeel een bevriezing van de prijzen minstens tot de reiziger de weg heeft teruggevonden naar het openbaar vervoer en dat de kwaliteit van het openbaar vervoer ook aanzienlijk weer is toegenomen. Ik hoor u praten over kostendekking. Dat is natuurlijk het stokpaardje. Maar wat is de reden waarom de kostendekking zo laag is? Door jarenlang besparen is de dienstverlening kwalitatief achteruitgegaan. De reiziger is de weg naar het openbaar vervoer kwijtgeraakt en daarom is de kostendekking zo laag. Hoe los je dat op? Door te investeren in openbaar vervoer, door ervoor te zorgen dat de bussen en trams echt een alternatief zijn, dat mensen er bewust voor kiezen, dan trek je de gebruikscijfers omhoog en heb je inkomsten, maar niet door de mensen die nu wel nog de bussen gebruiken, op kosten te jagen.
Minister, hoe verantwoordt u deze tariefverhoging in deze context? Zou u een bevriezing van deze prijzen toch willen overwegen?
De heer D’Haese heeft het woord.
Minister, we moeten toch een klein beetje serieus blijven: ‘uniformiteit en eenheid’. Ik wil gerust met u eens de bus pakken in Antwerpen, Leuven of Gent en aan een paar reizigers vragen of ze nu ‘keicontent’ zijn dat er nu meer uniformiteit en eenheid in de prijzen is. Ik denk dat die mensen u vooral zullen zeggen dat ze vreselijk kwaad zijn dat de prijzen omhooggaan. Laat ons een beetje eerlijk zijn: de prijzen worden niet opgeslagen voor de uniformiteit of de eenheid, of ik heb nog een woordvoerder ‘transparantie’ horen zeggen. De prijzen zijn opgeslagen omdat jullie in de afgelopen tien jaar een vijfde van het budget van De Lijn hebben weggeknipt, en nu weet men niet meer van welk hout pijlen te maken. Daarom gaan vandaag de tarieven omhoog.
Dat zou men dus in vraag moeten stellen, en kijken hoe we gaan investeren in De Lijn, meer reizigers aantrekken, in plaats van gewoon nog eens de tarieven te verhogen. Ik heb dus dezelfde vraag voor u als mevrouw Robeyns: vindt u ook niet dat het tijd wordt voor het bevriezen van de ticketprijzen van De Lijn, tot er een serieuze verbetering is van de dienstverlening?
De heer Brouns heeft het woord.
Collega’s, minister, De Lijn wordt vandaag onmiskenbaar uitgedaagd op vele fronten. Er zijn minder reizigers, er was corona, er is de lage kostendekkingsgraad, de stijgende energieprijzen, stijgende loonkosten. We vinden het dus belangrijk dat De Lijn ook wat meer ruimte krijgt voor een meer flexibel en gedifferentieerd tarievenbeleid. Dat beleid moet ook sociaal zijn. Ik verwijs daarbij graag nog eens naar de resolutie die we hier in juli vorig jaar hebben aangenomen. Daarbij werd heel duidelijk gesteld dat De Lijn flexibel, gebruiksvriendelijk en betaalbaar moet zijn.
Minister, ik heb daarbij de volgende vraag, over iets waarop we nu toch allang aan het wachten zijn: hoever staat het nu met het openbaredienstcontract? Dat is een nagel waar collega Brouwers al heel vaak op geklopt heeft. Is er ruimte voor een meer flexibel en een meer gedifferentieerd tarievenbeleid?
De heer Bex heeft het woord.
Minister, ook vanuit de Groenfractie vinden wij het compleet onbegrijpelijk dat u net op dit moment een prijsverhoging van 25 procent aankondigt voor de goedkoopste tickets. De reizigersaantallen moeten na corona nog altijd opgekrikt worden. De hervorming, waar u al jaren aan werkt, zit compleet in het slop, en dat leidt tot een heel lage tevredenheid bij de reizigers. Kijk eens over de gewestgrens, naar wat er in het Brusselse Gewest gebeurt. Daar wordt er nu al jarenlang intensief geïnvesteerd in openbaar vervoer. Daar zijn de prijzen redelijk, en daar zie je dat het openbaar vervoer succesvol is.
Mijn vraag aan u is: hoe gaat u er eindelijk eens voor zorgen dat u reizigers beloont en aantrekt bij De Lijn, in plaats van hen af te stoten? Dat doet u met deze prijsverhoging, die wij onbegrijpelijk vinden.
De heer Keulen heeft het woord.
Minister, goede collega’s, als men een overdrijving gebruikt om een punt te maken, dan wordt zelden het punt gemaakt, maar blijft de overdrijving.
Minister, u hebt die prijzen schematisch heel goed in beeld gebracht. Het blijkt dat, vooral bij de sociale abonnementen, de tarieven status quo blijven, op één uitzondering na: het m-ticket, dat hier en daar wordt geïndexeerd. Een personeelsgedreven organisatie zoals De Lijn wordt geconfronteerd met een gierende inflatie, waardoor de personeelskosten de pan uit swingen, en energiekosten die nauwelijks bij te houden zijn. In dat klimaat uw tarieven ongeveer op hetzelfde niveau houden: dat is een prestatie van formaat! Dat m-ticket wordt trouwens meestal door de middenklasse gebruikt, want sociaal zwakkere mensen zitten bij de sociale abonnementen, en daar verandert niets. Daar komt zelfs geen indexering bij.
De enige vraag die ik heb: als je dat m-ticket op het niveau brengt van het sms-ticket, dan zou men eigenlijk de rit moeten kunnen uitrijden, ook als die langer duurt dan één uur. Dat is op dit ogenblik niet het geval.
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel, collega’s. Het laatste klopt in elk geval. Op het moment dat de inflatie enorm stijgt, zijn wij zeker de tarieven niet lineair aan het verhogen. Neen, daar passen wij voor. Voor de sociale tarieven, voor de mensen die het meest hulpbehoevend zijn, laten wij de tarieven zoals ze in het verleden waren. Ik kan daar nog eens verwijzen naar het armoedeadviescomité, dat ook duidelijk stelt dat het dit initiatief alleen maar toejuicht.
Wat het m-ticket betreft: ik denk dat het niet meer dan logisch is om dat op hetzelfde tarief te brengen als het sms-ticket en het ticket dat via een automaat wordt verkocht. Die uniformiteit, dezelfde prijs voor één enkele rit: dat is niet meer dan logisch. Als men dat goedkoper wil, dan moet men een tienrittenkaart kopen, en dan is de prijs 1,7 euro. Ik denk dat er heel weinig landen zijn waar men tegen dat tarief een ticket kan kopen, ook niet in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, mijnheer Bex. U maakt telkens de vergelijking met Brussel, maar u weet ook heel goed dat het openbaar vervoer in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest enkel het regelen is van openbaar vervoer in een stedelijke context. Dat is iets heel anders dan het regelen van openbaar vervoer van de kust tot aan de Maas, in heel Vlaanderen, met enerzijds heel veel stedelijke gebieden, en anderzijds ook heel veel perifere uitgestrekte gebieden. Dat is een verschil van dag en nacht. Dat kan men totaal niet met elkaar vergelijken.
En dan, collega's, die reiziger moet centraal staan. Dat is iets waar we keer op keer op hameren. Die reiziger moet centraal staan. De klantentevredenheid moet omhoog en daar wordt er binnen De Lijn, binnen heel het departement, dag na dag enorm op ingezet.
We zijn volop bezig, mijnheer Brouns, met dat openbaar dienstencontract. Gisteren hebben we daar nog heel intensief over vergaderd om op dat vlak de laatste punten af te kloppen. Het hangt uiteraard ook samen met het hele verhaal van basisbereikbaarheid en de stappen die daarin nog gezet moeten worden. Ik hoop alleszins dat we daar zo snel mogelijk kunnen landen.
Jullie weten ook allemaal dat in navolging van de benchmark, de vergelijkende studie die we voor De Lijn gedaan hebben met soortgelijke openbare vervoersmaatschappijen in andere regio’s in omliggende landen, er sowieso een en ander moet worden bijgestuurd, zowel in tarieven maar ook inzake klantentevredenheid, de inzet van ons materiaal en van ons personeel. En daar wordt volop aan gewerkt. We zijn daaraan de laatste hand aan het leggen. Daar zal zeker ook gewerkt worden op het gedifferentieerd tarievenbeleid. Vandaar dat we dan ook heel bewust gekozen hebben om nu nog geen drastische wijziging van het tarievenbeleid te doen. Dat zal straks, in navolging van het openbare dienstencontract, eventueel wel kunnen. We zijn daarom niet ingegaan op het eerste voorstel dat op tafel werd gelegd. We hebben gezegd: “Kijk, we willen maar een heel beperkte aanpassing doen.” Die beperkte zich dan louter tot die gelijkschakeling van de tarieven.
Mijnheer Verheyden, iedereen kan beamen dat het zwartrijden gewoon enorm asociaal gedrag is. Dat het zwartrijden is toegenomen nu we door de covidpandemie iedereen aan de achterdeuren laten opstappen en zodoende minder sociale controle hebben omdat men niet meer opstapt waar de buschauffeur of de tramconducteur veilig afgesloten zit van de reiziger vanwege de covidpandemie, klopt. Dat kunnen we alleen maar bevestigen. Maar daar wordt ook op ingezet. Ook daar is De Lijn aan het schakelen. De controleurs hebben allemaal de duidelijke opdracht om daar volop op te controleren en om in te zetten op het asociaal gedrag van de zwartrijders en ervoor te zorgen dat dit niet meer kan gebeuren.
Dan is er het verhaal van immer. Het wordt vermoeiend om telkens opnieuw te herhalen wat we moeten herhalen. Het is maar telkens opnieuw de zinsnede ‘er wordt bespaard’, ‘er wordt veel te veel bespaard inzake exploitatie, inzake investeringen’. Ik blijf dan ook immer herhalen wat ik telkens opnieuw hier in dit parlement gezegd heb en ook in de commissies: sinds deze legislatuur is er niet bespaard, noch op exploitatiemiddelen, noch op investeringsmiddelen. Jullie weten dat het reguliere budget inzake investeringen voor De Lijn schommelt rond de 145 miljoen euro. Wel, wat was dat bedrag bij de begrotingsaanpassing van 2021? Dat was een bedrag van 269 miljoen euro. Dat was dus bijna het dubbele van wat initieel voorzien was. Ook voor de begrotingsopmaak 2022 – en ook dat is hier in het parlement goedgekeurd – hebben wij een investeringsbudget van 264 miljoen euro op tafel gelegd. Dit om aan te tonen dat we meer inzetten op de investeringen. Maar ook de dotatie van de exploitatie zit op een bedrag van niet minder dan 845 miljoen euro. Dat betekent dat wij op jaarbasis 1,1 miljard euro aan De Lijn geven.
Stop dus alstublieft met te zeggen dat wij kapot besparen bij De Lijn. Dat klopt niet. Er is, sinds deze legislatuur, niet bespaard en het bedrag dat vandaag naar De Lijn gaat is een bedrag 1,1 miljard euro. De Lijn zet volop in op enerzijds die transformatie om die flexibiliteit, die verbetering ten behoeve van de reiziger, door te voeren. Daar wordt volop op ingezet om zodoende te komen tot een optimale dienstverlening en tot een efficiënte overheidsinstelling. Dat is waar we met zijn allen op werken, niet op tariefverhogingen, niet door extreem te focussen op de kostendekkingsgraad. Die kostendekkingsgraad die in het verleden, voor de covidpandemie, 20 procent bedroeg en die vandaag de dag amper 12 procent is. Dat heeft met covid te maken, maar daar houden we op dit ogenblik niet aan vast. Vandaar dat er geen globale tariefaanpassing komt, enkel een gelijkschakeling van die tarieven die op dit ogenblik niet hetzelfde zijn: een sms-ticket en een ticket via een automaat zullen straks dezelfde tarieven hebben als het m-ticket.
Het goedkoopste ticket is nog altijd een tienbeurtenkaart: 1,7 euro per rit.
De heer Verheyden heeft het woord.
Minister, er wordt inderdaad meer gecontroleerd op zwartrijden. Dat klopt. De opbrengst is enkele duizenden euro's, want de controleurs moesten zich bezighouden met het opvolgen van de mondmaskerplicht. Dat was blijkbaar belangrijker dan zwartrijders van de bus halen. Ik noem dat allebei belangrijk. Men kan dat evengoed tegelijkertijd uitvoeren.
Wat de kosten betreft: men gaat het geld liever uit de zakken van de reizigers halen. Nochtans heeft deze Vlaamse Regering geld genoeg, om de multikul te sponsoren of wanneer het gaat over diversiteit. Zo kreeg het Hannah Arendt Instituut in december nog 805.000 euro extra bijkomende subsidies. Het nieuwe minderhedenforum krijgt een subsidie van 700.000 euro. Als het daarom gaat, moeten die mannen maar met hun vingers knippen en het geld zit in hun zak. Maar als het gaat om mensen die dagdagelijks niet anders kunnen dan de bus te nemen, gaat u die mensen nog eens extra financieel bestraffen. Laat het duidelijk zijn: wij van het Vlaams Belang staan aan de kant van die mensen. En we zullen aan de kant van die mensen blijven staan. Wees daar maar zeker van. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, in een warm Vlaanderen zorgt een slimme Vlaamse Regering ervoor dat iedereen toegang heeft tot mobiliteit en kan deelnemen aan onze samenleving. In een warm Vlaanderen kiest een slimme Vlaamse Regering ervoor om volop te investeren in voldoende, betaalbaar en kwaliteitsvol openbaar vervoer. Dat is goed voor de mensen. Dat is goed voor de economie. Dat is goed voor ons milieu. Dat is goed voor ons klimaat.
Helaas kiest deze Vlaamse Regering ervoor om ons openbaar vervoer af te breken, te privatiseren waar mogelijk en ons allemaal op kosten te jagen, net zoals deze Vlaamse Regering ervoor kiest om mensen die zich een Tesla kunnen permitteren, wel te soigneren. Het zegt veel over deze regering. De gewone, hardwerkende man wordt steeds vergeten. Het is niet uit te leggen. Maar het is wel wat u en deze regering steeds opnieuw doen. (Applaus bij Vooruit)
De heer D’Haese heeft het woord.
Minister, het klopt natuurlijk dat er deze legislatuur niet zwaar bespaard wordt bij De Lijn, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de zware besparingen van de afgelopen tien jaar verteerd zijn. Ik herhaal dat 20 procent of een vijfde van het budget in die tijd verdwenen is. En dat merken we vandaag nog altijd.
Ik moet zeggen dat ik een beetje verbaasd bent dat de liberalen hier, bij monde van de heer Keulen en u, pleiten voor uniformisering en hogere ticketprijzen. Want ik heb eens een paar gemeenten bekeken waar liberalen aan de macht zijn. In Lanaken, van de heer Keulen, is er gratis openbaar vervoer, dames en heren, op dinsdag, als het markt is. Hoeilaart, met een liberale burgemeester, heeft een gratis gemeentekaart: gratis openbaar vervoer, het hele jaar door, voor 10 euro.
Wel, ik ben ervoor dat we in die richting gaan, de richting van tientallen Europese steden waar openbaar vervoer gratis is, de richting van het Lanaken van de heer Keulen op dinsdag, de richting van Hoeilaart, met de hele week door gratis openbaar vervoer, in de plaats van altijd maar weer die prijzen op te trekken. (Applaus van Lise Vandecasteele)
De actuele vragen zijn afgehandeld.