Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Ceyssens heeft het woord.
Voorzitter, minister, het is nog maar pas geleden dat de Vlaamse Regering een conceptnota goedkeurde om de rijopleiding categorie B te hervormen. Voor alle duidelijkheid: wij vinden dat een goede conceptnota, ook omdat ze uitgaat van het principe dat een rijopleiding allesbehalve dient om mensen heel snel aan een rijbewijs te helpen, maar om onze jongeren te leren zich zo veilig mogelijk met een personenwagen in het verkeer te begeven. Daarom vinden we dat die conceptnota heel goede elementen bevat. Er zijn een achttal bouwstenen gebruikt om die conceptnota op te bouwen, onder andere, de fasering, een langere termijn voor de rijopleiding, aandacht voor de begeleider, en zo zijn er een aantal bouwstenen die er inderdaad voor moeten zorgen dat de jonge chauffeur veilig in het verkeer gaat. Dat bleek jammer genoeg deze week nog eens uit de cijfers van het BIVV een uitgangspunt te zijn dat meer dan nodig is. We moeten jammer genoeg vaststellen dat de voornaamste doodsoorzaak bij jongeren tussen 20 en 24 nog altijd verkeersongevallen zijn, niet minder dan één op drie.
Bij velen van ons rezen de haren ons dan ook ten berge toen we het verhaal vernamen over 150 attesten die zomaar door een rijschool waren afgeleverd om jongeren zelfstandig in het verkeer te laten bewegen. 150 mensen die een attest krijgen om alleen het verkeer in te gaan, zonder zelfs enige rijopleiding vooraf te hebben gehad: daarmee worden de levens van die 150 mensen in gevaar gebracht, maar ook van alle andere chauffeurs op de weg.
Minister, daarom mijn vraag: welke initiatieven wilt u nemen om dergelijke toestanden in de toekomst te vermijden?
Minister Weyts heeft het woord.
Ik wil eerst voor alle duidelijkheid opmerken dat het gaat om fraude in het kader van voorlopige rijbewijzen, niet van permanente rijbewijzen. Diegenen die zo dom geweest zijn om een attest te kopen, zonder de rijlessen gevolgd te hebben, zijn natuurlijk tegen de lamp gelopen. Ze zijn niet alleen hun geld, maar ook nog eens hun voorlopig rijbewijs kwijt.
We zijn het erover eens dat de fraudeurs eruit moeten. Ik ben dankbaar dat ik daar in de sector zelf, namelijk Federdrive, de belangrijkste bondgenoot in heb. Hoe willen we dat doen? Ten eerste willen we de mazen in het net verkleinen. Dat wil zeggen dat we een eigen controledienst hebben die ook meer ter plaatse gaat afstappen, dus minder papieren controle doet van de rijscholen, maar meer ter plaatse gaat. Ten tweede is Federdrive sinds eind vorig jaar zelf gestart met een charter en met een controledienst. Zij vertegenwoordigen iets meer dan 85 procent of meer dan 500 van de rijscholen in Vlaanderen. Al hun leden hebben dat charter ondertekend. Ook alle nieuwe leden die toetreden, ondertekenen dat. Daarin staan enkele ethische bepalingen en natuurlijk ook antifraudebepalingen. Er wordt ook een ombudsman aangeduid. Zodoende kunnen wij in eerste instantie focussen op die 15 procent anderen, maar natuurlijk ook nog die andere 85 procent steekproefsgewijs controleren. We bundelen de krachten met de sector zelf, met één ambitie: de rotte appelen eruit halen.
Sinds de bevoegdheidsoverdracht – getuige Federdrive en de rijscholen zelf – zijn we ook consequenter en kordater in de sanctionering. Vroeger bestond er enigszins een gedoogbeleid en ging men iets losser om met het sanctioneren. Die tijd is nu voorbij. Er wordt vandaag, na vaststelling van een overtreding, heel kordaat opgetreden.
Minister, bedankt voor uw antwoord. Ik ben blij dat u onmiddellijk wenst op te treden. Ik ben er ook van overtuigd dat de inspanningen van Federdrive ter zake meer dan goed zijn. Ze zijn ook meer dan welkom, want uiteraard lijden de goedbedoelende rijscholen hier ook imagoschade door. Het is dan ook goed dat de handen in elkaar worden geslagen.
Ik heb gezegd dat die conceptnota goed is. Wij kijken nu uit naar hoe we die verder kunnen omzetten. Wanneer mogen we ter zake verdere stappen verwachten wat betreft de hervorming van het examen en de hervorming van de rijopleiding? Wij kijken daar reikhalzend naar uit.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Minister, het dossier is al langer bekend. We hebben uit respect voor het politie- en parketonderzoek uiteraard een en ander laten lopen en hebben daar niet te snel in detail over kunnen communiceren. Ik ben blij dat u opnieuw bevestigt, zoals u ook al deed in antwoord op mijn schriftelijke vraag, dat u stappen onderneemt en dat u wel degelijk met bijzonder grote vasthoudendheid die rotte appels eruit wilt halen.
Na het geïsoleerde geval in Antwerpen verneem ik dat men inmiddels nog andere meldingen maakt van malversaties die gebeuren, opnieuw in de Antwerpse regio. Hebt u daar weet van? Is het een optie om met digitale attesten te gaan werken, zoals we ook misbruiken bij De Lijn hebben kunnen aanpakken? Zit dat ook in uw koker? Bekijkt u dat mee, om een einde te kunnen maken aan mogelijke misbruiken, die slecht zijn voor de verkeersveiligheid en die de goed draaiende instituten die zich wel aan de regels houden, in een slecht daglicht plaatsen? Hoe krijgen we die misbruiken eruit?
De heer Keulen heeft het woord.
Valse attesten afleveren en mensen het verkeer insturen, dat is spelen met mensenlevens. Dat zijn cowboys. Dat moet strafrechtelijk vervolgd worden. Daarover kan geen enkele discussie bestaan.
Minister, de Vlaamse Regering is eind juli 2014 gestart. We zijn nu eind februari 2016. Ik denk dat het nu tijd wordt om een aantal werven op te leveren en om de nieuwe rijopleiding nu ook af te ronden, om ruggenspraak te houden, maar dan ook knopen door te hakken en te tonen waar we voor staan en wat de nieuwe reglementering is.
Ik denk dat het publiek en het parlement dat in deze fase van de regering mag verwachten.
Tegen medio dit jaar gaan we naar de omzetting in besluiten van de hervorming van de rijopleiding die we in de conceptnota hebben aangekondigd.
We bekijken inderdaad hoe we de procedure inzake rijbewijzen wat kunnen digitaliseren. In dezen zou dat echter geen oplossing hebben geboden, omdat attesten werden verstrekt zonder dat de rijlessen effectief werden uitgevoerd. Of je nu een attest verstrekt in papieren vorm of in digitale vorm, maakt niet uit. Het blijft een vorm van fraude.
Minister, ik denk dat u hier kunt vaststellen dat u een mandaat hebt om er inderdaad voor te zorgen dat die uitwassen eruit gaan. We hebben er alle belang bij dat we in Vlaanderen onbesproken rijscholen hebben. Daar varen die rijscholen wel bij, maar vooral ook de verkeersveiligheid.
We kijken uit naar de hervorming van de rijopleiding. We verwachten ook heel snel initiatief inzake de hervorming van de rijexamens. We willen ter zake graag meedenken. (Applaus bij CD&V)
De actuele vraag is afgehandeld.