Commissie voor Binnenlandse Aangelegenheden, Bestuurszaken, Institutionele en Bestuurlijke Hervorming en Decreetsevaluatie Vergadering van 09/12/2008
Interpellatie van de heer Kris Van Dijck tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media, Toerisme, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid, over de organisatorische problemen bij sommige strategische adviesraden
De voorzitter: De heer Van Dijck heeft het woord.
De heer Kris Van Dijck: Mijnheer de minister-president, ik voel mij genoodzaakt u enkele vragen te stellen over de implementatie en de benoeming van secretarissen in enkele van onze strategische adviesraden (SAR´s).
Wij herinneren ons dat in het kader van de bestuurlijke hervormingen die de Vlaamse overheid op touw heeft gezet, werd beslist om, naast de herstructurering van de Vlaamse administratie en de Vlaamse openbare instellingen, ook een herstructurering van het bestaande advies- en overlegstelsel door te voeren. Dit was een gevolg van een beslissing van de Vlaamse Regering op 19 januari 2001, dat is ´zes jaar voor Peeters´. Wij hadden toen de intentie om ongeveer 150 adviesraden, overlegorganen enzovoort te stroomlijnen. Dit werd later via het kaderdecreet van 18 juli 2003 geregeld. Dit decreet werd goedgekeurd op 9 juli 2003. Men wilde op die manier de adviesregeling opnieuw ordenen. Per beleidsdomein zou er in principe nog slechts één strategische adviesraad overblijven die deskundig onderbouwde standpunten kon formuleren over strategische beleidsvraagstukken en de hoofdlijnen van beleid, en die een bijdrage zou leveren bij het vormen van een beleidsvisie.
Bij de bespreking van het ontwerpdecreet stelde toenmalig minister-president Dewael: ?Met het voorliggende ontwerp van decreet beklemtoont de Vlaamse Regering dat zowel de vertegenwoordigers van het maatschappelijke middenveld als onafhankelijke deskundigen op een eigentijdse wijze hun deskundigheid kunnen inbrengen. Daardoor groeit hun betrokkenheid bij het beleid en wordt de kritiek dat een keuze voor deskundigheid automatisch een kaakslag vormt voor het middenveld, en dat een keuze voor het middenveld gelijkstaat met het verzuilde Vlaanderen, ontkracht. De Vlaamse Regering kiest voor beiden: het is belangrijk dat experts worden geraadpleegd, maar dat betekent niet dat het volledige maatschappelijke middenveld wordt opzijgeschoven.?
Centraal in de gehele organisatiestructuur van deze SAR´s zijn, zoals bij de meeste organisaties, de secretariaten, geleid door een secretaris. Het secretariaat staat in voor de administratieve, logistieke en inhoudelijke ondersteuning van de strategische adviesraad en staat ook onder het gezag van deze adviesraad. Daarvoor moet ik verwijzen naar artikel 12 van het decreet. Het gaat dus heel duidelijk om het eigen secretariaat van de adviesraad, dat zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen.
Maar blijkbaar loopt de aanstelling van de leidende secretarissen niet overal van een leien dakje. Zo zit blijkbaar de aanstelling van een aantal secretarissen compleet geblokkeerd. Dat was zo toen ik op 21 november 2008 deze interpellatie indiende. Ik denk dat er intussen één secretaris bij aangesteld is. Ik wacht uw antwoord af.
Ik wil hier, mijnheer de minister-president, verwijzen naar de regelgeving met betrekking tot de aanstelling van de secretarissen. Deze is zeer duidelijk geformuleerd in het Vlaams Personeelsstatuut. Ik citeer uit artikel 23, waarbij de eerste paragraaf uiteraard overeenkomt met de ambitie van het decreet:
?Paragraaf 1. De strategische adviesraad heeft een interview met de kandidaten van de lijst, vastgesteld overeenkomstig artikel V 22, paragraaf 3, waarbij de wederzijdse verwachtingen worden gepreciseerd.
Paragraaf 2. De strategische adviesraad kiest een kandidaat uit de voorgestelde lijst. Indien hij geen kandidaat uit de lijst kiest, wordt de procedure heropgestart.
Paragraaf 3. De strategische adviesraad doet via de functionele minister een voorstel aan de Vlaamse Regering die, onverminderd afwijkende decretale bepalingen, benoemt bij de diensten van de Vlaamse overheid.?
Met andere woorden: als een kandidaat wordt voorgedragen door de strategische adviesraad, kan de Vlaamse Regering niet anders dan de persoon in kwestie benoemen.
Mijnheer de minister-president, kunt u ons een overzicht geven van de adviesraden waar nog geen secretaris benoemd is? Wat is de stand van zaken in elk van deze dossiers? Zijn er al voordrachten vanuit die SAR´s binnen bij de Vlaamse Regering via de functionele minister? Het gaat hier uiteraard over de SAR´s waar nog geen benoeming is. Sinds wanneer zijn die voordrachten binnen? Hoe komt het dat de benoeming van sommige secretarissen zo lang uitblijft? Is dit niet nefast voor de goede werking van deze belangrijke instellingen, die centraal stonden en staan in de gehele reorganisatie van de Vlaamse overheid? Klopt het dat de dossiers op regeringsniveau aan elkaar gekoppeld worden? Dit is geen vraag naar de intentie, maar naar het verleden. Het gaat over vandaag, gisteren en eergisteren. Om de nodige lessen te trekken en het decreet uit te voeren, heb ik daar graag duidelijkheid over, mijnheer de minister-president. Door het laattijdige aanstellen van een aantal secretarissen ontstaat hier toch wel een zweem van politieke benoemingen. Aan u om dat te ontkrachten.
De voorzitter: Minister-president Peeters heeft het woord.
Minister-president Kris Peeters: Mijnheer de voorzitter, collega´s, mijnheer Van Dijck, er waren 135 adviesraden. De Vlaamse Regering heeft op 14 december 2007 haar goedkeuring gehecht aan de procedure met het oog op het aanwerven van de hoofden van de secretariaten van de strategische adviesraden, in uitvoering van de rechtspositieregeling opgenomen in het Vlaams Personeelsstatuut. Voor een aantal strategische adviesraden is de functie van secretaris al ingevuld: Mobiliteitsraad van Vlaanderen, Socio-Economische Raad van Vlaanderen, Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid, Vlaamse Onderwijsraad, Minaraad, Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid, Vlaamse Woonraad, Strategische Adviesraad Internationaal Vlaanderen. Over de laatste twee raden heeft de Vlaamse Regering een beslissing genomen op 28 november 2008. Er zijn nog vier strategische adviesraden waarvan de functie van secretaris nog niet is ingevuld. Voor twee raden moet de vacantverklaring nog gebeuren. Voor de twee andere raden is de selectieprocedure bezig.
Nu, waarover gaat het? De Raad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media werd, zoals u weet, decretaal opgericht op 15 januari 2008 en is operationeel. De vacantverklaring wordt momenteel voorbereid en de functie wordt momenteel waarnemend ingevuld.
De Strategische Adviesraad voor Landbouw en Visserij is een heel belangrijke strategische adviesraad (SAR). Deze SAR trad in werking op 23 mei 2008, waarbij de leden van de raad werden aangewezen door de Vlaamse Regering op 19 september en de voorzitter van de raad werd op 14 november 2008 door de Vlaamse Regering benoemd. Dat is dus allemaal van recente datum. Nu de raad voltallig is samengesteld, kan worden overgegaan tot de vacantverklaring van de functie van secretaris, conform de bepalingen in het Vlaams Personeelsstatuut. Dit zal door de Vlaamse Regering behandeld worden in haar zitting van 12 december 2008, dat is aanstaande vrijdag. ?Kan het nog sneller??, zult u zich afvragen.
De Strategische Adviesraad Ruimtelijke Ordening - Onroerend Erfgoed kreeg zijn volledige samenstelling bij besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2008. De functie van secretaris voor deze raad werd op 23 mei 2008 vacant verklaard. De selectieprocedure is nog bezig.
De Vlaamse Adviesraad voor Bestuurszaken werd decretaal opgericht op 28 april 2006 en is operationeel. De functie van secretaris werd conform de afgesproken procedure van 14 december 2007 vacant verklaard op 21 maart 2008. Ik heb vastgesteld dat de selectieprocedure nog altijd bezig is. De functie wordt momenteel waarnemend ingevuld.
Mijnheer Van Dijck, van de vier is er dus één waarvan de vacantverklaring loopt, één wordt voorbereid en voor de Adviesraad voor Landbouw en Visserij hebben we toch vrij snel gewerkt en is de volledige raad al samengesteld. We zullen ter zake de nodige acties ondernemen.
U vroeg of er al voordrachten vanuit die SAR´s binnen waren bij de Vlaamse Regering. Ik heb u een overzicht gegeven. Over al degenen die werden voorgedragen, werd al beslist.
De afwezigheid van een formeel aangestelde titularis in de functie van secretaris verhindert niet - dit is heel belangrijk - dat een strategische adviesraad reeds kan functioneren. In een aantal gevallen, zoals ik al heb verteld, wordt dit opgevangen door een tijdelijk waarnemend secretaris. Ik ga ervan uit dat ik ter zake de volledige steun van deze commissie krijg. Wegens de zorgvuldigheid van de aanstelling moet elke benoemingsprocedure immers een aantal stappen doorlopen. Voorafgaand aan de vacantverklaring beslist de strategische adviesraad over de aanvullende functiespecifieke competenties, naast de generieke gedrags- en vaktechnische competenties die bepaald worden door de Vlaamse Regering. De strategische adviesraad formuleert een voorstel van salarisschaal, conform de bepalingen van het Vlaams Personeelsstatuut. Dan komt de vacantverklaring door de Vlaamse Regering. Daarop volgt de selectieprocedure door Jobpunt Vlaanderen, na publieke bekendmaking van de vacature. Ook die procedure omvat een aantal stappen. Daarna bezorgt Jobpunt Vlaanderen een lijst met geschikte kandidaten aan de raad. De strategische adviesraad heeft daarna een interview met elk van de kandidaten en doet, via de functioneel bevoegde minister, een voordracht van geselecteerde kandidaat aan de Vlaamse Regering. Als laatste stap benoemt de Vlaamse Regering bij de diensten van de Vlaamse overheid.
Uw laatste vraag was een beetje tendentieus. Het klopt niet dat de dossiers op regeringsniveau aan elkaar gekoppeld worden. Ik herhaal dat voor de selectie van de functie van secretaris van een strategische adviesraad de selectieprocedure werd vastgelegd door de Vlaamse Regering in haar beslissing van 15 december 2007. Er is geen sprake van een koppeling en dat zal ook niet gebeuren in de toekomst. Voor elke vacante functie is er een afzonderlijke beslissing van de Vlaamse Regering. Wat mij betreft, kan van koppeling geen sprake zijn.
De voorzitter: De heer Van Dijck heeft het woord.
De heer Kris Van Dijck: Mijnheer de minister-president, ik dank u voor het uitvoerige antwoord. Wat de tendentieuze vraag betreft, die werd gesteld omdat er voorbeelden bekend zijn waarbij tussen de stappen zoals u ze formuleert, dus tussen de voordracht van de functionele minister en de benoeming door de Vlaamse Regering, toch enige tijd verlopen is. We kunnen dus het vermoeden hebben dat er enige afstemming is of dat toch de wil daartoe kan bestaan. Ik neem akte van uw antwoord. Ik geloof u ter zake op uw woord en ik ben ervan overtuigd dat de secretarissen conform de letter en de geest van het decreet werden en zullen worden aangesteld.
Ik begrijp ook dat er enige tijd nodig is voor men tot zo´n aanstelling kan overgaan, een periode voor bekendmaking, onderzoek en zo meer, maar het blijft een belangrijk gegeven dat die secretarissen de drijvende motoren zijn van de betrokken adviesraden. Ik ga ervan uit dat u de secretarissen blijft aanwijzen op een manier die conform het decreet is.
De voorzitter: Het incident is gesloten.