Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 19/03/2002
Vraag om uitleg van de heer Eloi Glorieux tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de naleving van de isolatienormen bij nieuwbouw
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Glorieux tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de naleving van de isolatienormen bij nieuwbouw.
De heer Glorieux heeft het woord.
De heer Eloi Glorieux : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, geachte collega's, zolang de nieuwe regelgeving over energieprestatie in de maak is, blijven de isolatienormen de enige voorwaarde die inzake energie aan nieuwbouwwoningen worden opgelegd. Volgens het WTCB toont onderzoek aan dat op 200 nieuwbouwwoningen in Vlaanderen slechts ongeveer 20 percent aan de wettelijk verplichte K55-isolatienorm voldoet. Op mijn vraag om uitleg van twee jaar geleden antwoordde de minister dat bij 1.070 werfcontroles die van januari 1998 tot december 1999 zijn uitgevoerd, 316 inbreuken zijn vastgesteld. Dat is ongeveer 30 percent. Dat laatste cijfer is minder dramatisch dan dat van het WTCB onderzoek, maar blijft toch onaanvaardbaar hoog. Op dit ogenblik heb ik geen informatie dat de vastgestelde inbreuken en de daaropvolgende pv's tot het wegwerken van de bouwovertredingen hebben geleid.
De Vlaamse K55-norm is een van de laagste van Europa. We bevinden ons daarmee op het niveau van landen als Portugal en Griekenland. In de Scandinavische landen is het kouder dan bij ons. Toch zorgen de veel strengere isolatienormen en het goede handhavingsbeleid er voor een lager energieverbruik voor de residentiële verwarming dan bij ons het geval is. Uit de opeenvolgende beleidsbrieven en beleidsnota's over de nieuwe energieprestatieregelgeving en het bijhorende handhavingsdecreet blijkt dat die strenger en beter afdwingbaarder zullen zijn dan de normen van het huidige isolatiedecreet. Daaraan wordt nog gewerkt, en de implementatie wordt niet voor 2004 verwacht. Het terugdringen van het residentieel energieverbruik zal dus pas een paar jaar later voelbaar worden. Ik vrees dat tegen dan Vlaanderen ongeveer zal zijn volgebouwd. Tegen dan hebben we definitieve kansen gemist om via een regelgeving voor nieuwe woningen het energieverbruik drastisch terug te dringen.
Het is dus aangewezen om de nieuwe energieprestatieregelgeving die wordt voorbereid voldoende streng te maken. De invoering ervan moet worden versneld. Ondertussen moet de bestaande isolatieregelgeving, hoe zwak ze ook is, consequent wordt toegepast. Eigenlijk kan het niet worden getolereerd dat er nog één woning wordt gebouwd die niet aan de K55-norm voldoet. Toch verneem ik dat in Wetteren-Overbeke een verkaveling met 65 nieuwe woningen wordt gebouwd waarvan de spouwmuren niet zouden zijn geïsoleerd. Als dat juist is, vraag ik me af hoe de K55-norm wordt gerespecteerd. Deze verkaveling bevindt zich tussen de spoorweg, de Koophandelsstraat, de Gentsesteenweg en de Naarstraat. Dit voorbeeld toont nog aan hoe erbarmelijk het is gesteld met het rationeel energieverbruik en met energiebesparingen.
Ik wil de minister dan ook enkele vragen voorleggen. Leiden de vastgestelde inbreuken op de huidige isolatienormen tot effectieve aanpassingen van de werken aan in aanbouw zijnde woningen?
Ten tweede, is de daarnet vermelde bouwwerf te Wetteren gecontroleerd op het naleven van de isolatiewetgeving? Zo ja, wat is het resultaat van deze controle? Zo neen, zullen er alsnog controleurs naar deze werf worden gestuurd? Welke maatregelen overweegt de minister om, in afwachting van de nieuwe EPR en het handhavingsdecreet, de nu geldende minimale K55-norm te doen naleven?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer de voorzitter, de administratie verricht in eerste instantie een administratieve controle op de ingediende isolatieformulieren. Alle tekortkomingen die de administratie tijdens deze administratieve controle vaststelt, worden aan de bouwheer en de architect gemeld.
Bij die gelegenheid vraagt de administratie de architect om tekortkomingen te regulariseren door het verifiëren van de voorgelegde berekeningsnota en door het treffen van bijkomende schikkingen bij de realisatie van het bouwproject. Beide situaties leiden tot het openen van een dossier. Afhankelijk van de specifieke situatie volgen er werfbezoeken op het moment dat de regularisatie het best te controleren valt. De realisatie van alle belangrijke ingrepen die invloed hebben op het isolatiepeil van het gebouw wordt verder opgevolgd.
De geplande werfbezoeken worden aangevuld met steekproefsgewijze inspecties. Bij deze inspecties wordt net dezelfde werkwijze toegepast. De bouwheer en de architect worden op de hoogte gebracht van alle vastgestelde afwijkingen van de reglementering. Ze krijgen de mogelijkheid om het bouwproject te regulariseren.
In 2001 heeft de administratie 1071 dossiers geopend. In 2000 zijn 1014 dossiers geopend. In 1999 waren dit er 875. In 2001 zijn 540 werfbezoeken uitgevoerd. Dit getal omvat tevens de opvolgingsbezoeken. In 2000 zijn 622 bezoeken uitgevoerd. In 1999 waren dit er 742.
De bouwheer zorgt er haast iedere keer voor dat zijn gebouw uiteindelijk aan de reglementering voldoet. Slechts in een beperkt aantal gevallen wil de bouwheer de noodzakelijke wijzigingen niet uitvoeren en moet de administratie een proces-verbaal opstellen.
De administratie kent de werf in Wetteren. De werken worden door het bouwbedrijf Bostoen uitgevoerd. De administratie weet op welke manier dit bedrijf de ruwbouw uitvoert. Tientallen door dit bedrijf gebouwde woningen zijn al aan een werfcontrole onderworpen. Onafgezien van enkele bijsturingen in het verleden, is het bedrijf nog niet op inbreuken op de isolatiereglementering betrapt.
In het kader van deze vraag om uitleg heb ik de administratie verzocht om dit bouwproject op korte termijn aan een werfcontrole te onderwerpen. Net zoals bij snelheidscontroles is het respecteren van de isolatiereglementering afhankelijk van de frequentie van de controles.
De administratie beschikt voor haar controleopdracht momenteel over 2,4 voltijdse krachten. Bij het opmaken van de begroting 2002 heeft de Vlaamse regering op mijn voorstel de aanwerving van vijf bijkomende controleurs goedgekeurd. Begin april 2002 zal de eerste van deze bijkomende controleurs in dienst treden.
Het opdrachtenpakket van de bijkomende controleurs bestaat uit het uitvoeren van steekproefsgewijze controles, het sensibiliseren van de bevoegde gemeentelijke ambtenaren, het overleggen met de bouwpartners en het conceptueel werken aan nieuwe beleidsinitiatieven die de energieprestaties van het Vlaamse gebouwenbestand kunnen verbeteren.
Mijnheer Glorieux, ik beschik tevens over een technische uiteenzetting. Ik zal u een schriftelijke versie van deze zeer ingewikkelde berekening bezorgen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.