Commissie voor Economie, Economisch Overheidsinstrumentarium, Innovatie, Wetenschapsbeleid, Werk en Sociale Economie
Vergadering van 22/04/2014
De voorzitter : De heer Janssens heeft het woord.
De heer Chris Janssens : Voorzitter, minister-president, collegas, deze vraag dateert van begin april, dus van voor het moment dat u in de plenaire vergadering hebt laten uitschijnen dat u de onderhandelingen niet wilt laten hypothekeren door op de feiten vooruit te lopen en de stand van zaken mee te delen. Vandaag zijn we toch al een kleine drie weken verder, en kunt u misschien meer vertellen over de stand van zaken van de al dan niet gedeeltelijke overname van de Genkse Fordterreinen.
Begin april vernamen we dat zich een investeerder had gemeld voor een deel van de fabriek, en voor de koetswerkperserij in het bijzonder. Enkele dagen later vernamen we dat het over een West-Vlaams ondernemer gaat. Inmiddels zou ook een andere geïnteresseerde zich hebben gemeld, en in tegenstelling tot eerdere kandidaten zou die persoon wel een geloofwaardig businessplan kunnen voorleggen en ook over de nodige financiële middelen beschikken.
Ik houd mijn toelichting kort. Dit is de laatste vraag van deze legislatuur. Laat het symbolisch zijn dat die vraag over Ford gaat en eigenlijk in grote mate over de economische relance van de provincie Limburg. Het zou geweldig zijn als u deze vraag met goed nieuws zou kunnen beantwoorden, als u ons zou kunnen zeggen dat er inderdaad nog jobs op dit mooie industriële terrein in Genk, centraal in de provincie, kunnen worden gered. Ik kijk uit naar uw antwoord.
De voorzitter : De heer Keulen heeft het woord.
De heer Marino Keulen : Voorzitter, minister-president, collegas, na de zware klap van de sluiting van Ford, op 24 oktober 2012, gloort er blijkbaar een nieuwe toekomst. De positieve tekenen zijn fragiel, maar ze zijn er. Onlangs stond in de pers dat de groep Essers in Limburg al een belangrijke werkverschaffer op de gronden van Ford, en meer bepaald in de K-hal, een gedeelte van zijn bevoorrading van de farmaceutische sector wil organiseren. Het zou gaan om de creatie van 400 jobs.
Iedereen weet dat er toekomst zit in die logistieke sector. Dat is daar weer meteen een concrete illustratie van, aan de ene kant. Aan de andere kant lezen we in de kranten dat er meerdere geïnteresseerden zijn voor de persafdeling. De naam van Guido Dumarey uit West-Vlaanderen is gevallen. Hij is daar op bezoek geweest en als het ware op heterdaad betrapt door de Limburgse pers. Er zou nog een kandidaat-overnemer zijn.
De Vlaamse Regering heeft zich toen bereid verklaard om op alle mogelijke manieren, binnen de wettelijke grenzen uiteraard, ruggensteun te geven aan geïnteresseerden om op de site nieuwe activiteiten te ontwikkelen. In het kader van het SALK-programma (Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat) gold die bereidwilligheid voor heel Limburg.
Er is een akkoord rond de verwerving van die Fordgronden door de Vlaamse Regering voor een symbolische euro. Wat is daar de stand van zaken?
We hebben dus positieve signalen gekregen, zowel van de groep Essers als van Guido Dumarey, of nog andere kandidaten. Hebt u daarover al meer nieuws? Momenteel wordt er van alles gegist, er doen veel geruchten de ronde. Wat weet u concreet? Wat is de rol van de Vlaamse Regering in dit geheel?
De voorzitter : Minister-president Peeters heeft het woord.
Minister-president Kris Peeters : Dit is een ernstig dossier, collegas.
We zijn intensief bezig geweest met de Fordsite en zullen dat blijven doen tot op de laatste dag. Mijnheer Janssens, u hebt gelijk, we hebben ons in de plenaire vergadering voorzichtig uitgedrukt, omdat men in deze periode nogal snel het verwijt krijgt dat het om verkiezingsstunts gaat. De camera is nu weg, mevrouw Turan.
Ik ben me ervan bewust dat we daar omzichtig mee moeten omspringen: publieke uitspraken zouden investeerders kunnen afschrikken. Aan de andere kant is uw vraag naar informatie terecht. We moeten onze bijdrage leveren zodat zo snel mogelijk nieuwe werkgelegenheid kan worden gecreëerd.
We hebben een principeakkoord getekend met Ford Europe. Stephen Odell is daarvoor langsgekomen. We zijn zo goed als rond om dit om te zetten in eigendomsaktes.
Er zijn bijkomende elementen opgedoken, zoals hypotheken die moesten worden gelicht. Andere zaken moesten nog worden aangepakt. Dat ziet er nu allemaal goed uit. Ik ga ervan uit dat we de verwerving nu snel kunnen afronden. Bij Ford bestaat daarover geen enkele twijfel, dat is niet het probleem. Er waren enkele details die eerst moesten worden uitgeklaard.
Er bestaat zeker interesse voor bepaalde onderdelen van Ford, en dit bij meerdere partijen. Het gaat over de koetswerkperserij en eventueel de wielenfabriek. Die twee zijn heel interessant. We hebben twee geïnteresseerde kandidaat-investeerders. Wij proberen die interesse te faciliteren zodat die kan leiden tot het behoud van duurzame werkgelegenheid op de site. Ik ben ervan overtuigd dat de koetswerkperserij nog een belangrijke rol kan spelen voor de toekomst van de industrie in Limburg. Ik doe er alles aan om die activiteiten overeind te houden. Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden, maar het is voor Ford interessant om deze activiteiten te laten doorlopen omdat zij dan ook afnemer kunnen zijn. Ook andere klanten kunnen de producten van de koetswerkperserij en de wielenfabriek afnemen.
De Vlaamse Regering zal de terreinen overnemen, maar de uitrusting blijft in handen van Ford. Ford kan die verplaatsen, wat niet evident is met een verankerde perserij, of verkopen aan een andere ondernemer die als overbrugging minstens een aantal jaren afnamecontracten met Ford zal proberen te onderhandelen. In deze onderhandelingen tussen Ford en de private partijen is de Vlaamse Regering niet rechtstreeks betrokken. We proberen dit enkel zo goed mogelijk te faciliteren.
Ik denk dat er zeker een belangrijke opportuniteit is voor de verdere ontwikkeling van de koetswerkperserij en voor andere activiteiten zoals metaalbewerking. In Vlaanderen bestaat er heel wat expertise over, en dat kan leiden tot een nieuwe, toekomstige niche, die dan verder kan groeien.
Voorzitter, er is vandaag dus interesse voor de koetswerkperserij en voor de wielenfabriek. Het is geen vrijblijvende interesse, er zijn ook al businessplannen en dergelijke. Men is dus al vrij concreet. Ik stel vast dat Ford positief meewerkt om tot oplossingen te komen die kunnen leiden tot het behoud van een deel van de tewerkstelling. Vanuit de Vlaamse Regering faciliteren en ondersteunen wij dat, natuurlijk binnen de grenzen van de Europese staatssteunregels.
Daar zitten we nu, want u vroeg naar de stand van zaken. Liever morgen dan overmorgen zouden we dit kunnen afsluiten: niet alleen dat wat de gronden betreft alle overeenkomsten die werden gesloten met Stephen Odell volledig juridisch worden uitgevoerd, maar ook dat er voor de koetswerkperserij en misschien ook voor de wielenfabriek een kandidaat-investeerder is die zal onderhandelen met Ford over het verwerven van die twee activiteiten en waarschijnlijk ook over de levering aan Ford gedurende een bepaalde periode van wat uit die perserij en wielenfabriek komt.
De voorzitter : De heer Janssens heeft het woord.
De heer Chris Janssens : Minister-president, u blijft inderdaad erg voorzichtig. U bevestigt dat er interesse is van twee kandidaat-overnemers, maar dat hadden we ook al begrepen uit de berichtgeving in de media. Die was heel concreet en liet duidelijk uitschijnen dat de interesse niet vaag of oppervlakkig is, maar dat die al heel specifiek is en dat er al businessplannen zijn waaruit blijkt dat het om gezonde ondernemingen gaat.
Dit is de laatste commissievergadering van deze legislatuur. Morgen is er nog een plenaire vergadering met een vragenuurtje. Ik neem aan dat we in deze legislatuur in dit parlement geen uitsluitsel zullen krijgen over wat er met de Fordterreinen zal gebeuren.
Ik herinner me dat de aankondiging van de sluiting van Ford er kwam één week na de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Dat was heel slecht nieuws. Indien u nu voor de verkiezingen van 2014 goed nieuws zou kunnen brengen, dan zult u van mij niet horen dat het om een verkiezingsstunt gaat, zolang het om juiste, concrete en correcte berichtgeving gaat. Als de honderdduizenden mensen die nu nog bij Ford tewerkgesteld zijn en die over een achttal maanden zonder job zullen zitten, uit het nieuws kunnen concluderen dat er voor hen nog een toekomst is weggelegd op de Fordterreinen zelf of in de buurt ervan, dan mag u dat nieuws wat mij betreft zeker voor de verkiezingen aankondigen. Ik hoor dat nieuws ook liever morgen dan overmorgen.
In elk geval zullen we er tijdens deze legislatuur in dit parlement blijkbaar geen uitsluitsel meer over krijgen. Indien de kiezer ons dat toelaat, komen we er volgende legislatuur graag op terug.
De voorzitter : De heer Keulen heeft het woord.
De heer Marino Keulen : Voorzitter, minister-president, u spreekt inderdaad voorzichtig, uw woorden zijn gewikt en gewogen. Hebt u wat betreft de afhandeling van de grondverwerving bepaalde vooruitzichten qua termijn? Kunt u zeggen in welke periode de overdracht kan worden geformaliseerd? Kan dat bijvoorbeeld ik zeg maar iets binnen twee of drie maanden? Kunt u hierover wat meer duidelijkheid geven?
Kunt u ook wat meer zeggen over de twee serieuze kandidaat-overnemers voor de koetswerkperserij en de wielenfabriek? Hebt u daar een zicht op? Zegt u dat daarvoor nog een aantal weken of maanden tijd nodig is? Dat het mensen zijn met businessplannen wijst erop dat het over serieuze kandidaat-overnemers gaat, niet over mensen die volledig vrijblijvend de temperatuur eens komen opnemen. Hebt u zicht op de termijnen? Ik weet dat het gissen blijft, maar dit is wel een belangrijke vraag. De mensen in Limburg praten erover. In mijn gemeente zijn er driehonderd potentieel getroffen gezinnen wanneer op het einde van het jaar de Fordvestiging in Genk de deuren sluit. Hebt u zicht op het formaliseren van de overdracht van de Fordgronden aan de Vlaamse Regering? In welke periode verwacht u dat de kandidaat-overnemers witte rook kunnen laten verschijnen?
De voorzitter : Minister-president Peeters heeft het woord.
Minister-president Kris Peeters : Ik begrijp dat elke dag telt. Dat is zeker het geval voor de gezinnen die met betrekking tot de toekomst en de werkgelegenheid in het ongewisse blijven. Indien nog een oplossing wordt gevonden, zal de oppositie dit uiteraard beoordelen. Ik apprecieer alvast dat dit in het licht van de ernst van de situatie niet als een verkiezingsstunt zou worden afgedaan.
We werken zo snel mogelijk. Ik kan iedereen nogmaals verzekeren dat we met betrekking tot dit dossier zeker zullen landen indien we de kans krijgen. Dat is in eerste instantie afhankelijk van de kandidaat-investeerders en van Ford. De volledige afronding van de verwerving van de gronden kan nog weken in beslag nemen. Ik hoop dat we dit nog tijdens deze legislatuur, die nog enkele weken loopt, kunnen klaren. Indien dit niet zou lukken en de volgende Vlaamse Regering dit dossier tot een goed einde zou kunnen brengen, zal ze zichzelf al onmiddellijk met een pluim op de hoed kunnen lanceren. (Opmerkingen van de heer Marino Keulen)
Dit kan volgens mij een kwestie van weken zijn. De belangrijkste elementen zijn al afgerond. Op een bepaald ogenblik zullen de kandidaat-investeerders ook een beslissing nemen. Dit geldt zeker voor een van de kandidaten. Zij zullen dan beslissen of ze een deal sluiten of het dossier laten vallen. Dat lijkt me een kwestie van weken.
Indien het nog maanden zou duren, moet niemand me dat kwalijk nemen. Ik zit niet aan het stuur van die ondernemingen. Ford ziet in elk geval de toegevoegde waarde in. Indien ik me in de positie van Ford zou bevinden, zou ik de meerwaarde van een overname ook inzien. Het is natuurlijk onbegonnen werk de perserij af te breken en te verplaatsen. Ik hoop in elk geval dat het een kwestie van weken is.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.