Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden en Internationale Samenwerking
Vergadering van 01/04/2014
De voorzitter : Mevrouw Poleyn heeft het woord.
Mevrouw Sabine Poleyn : Minister-president, mijn vraag gaat over de samenwerking met Frankrijk. We hebben het daar de afgelopen jaren nog niet zo vaak over gehad. Nochtans heeft de Vlaamse Regering in 2008 een strategienota Frankrijk uitgeschreven, met heel wat ambities en vier strategische doelstellingen: Vlaanderen als logistiek knooppunt daarin erkennen, de economische slagkracht versterken, het uitdragen van de cultuur, en de bestuurlijke grensoverschrijdende samenwerking verder ontwikkelen.
Wat die grensoverschrijdende samenwerking met Frankrijk betreft, hebben we twee Europese groeperingen voor territoriale samenwerking ( EGTSen): een samenwerking met Kortrijk-Rijsel-Doornik, een Eurometropool die een nogal zware structuur heeft en in het noorden een samenwerking met Duinkerken, Nord-Pas-de-Calais en de provincie West-Vlaanderen.
Wat is de stand van zaken daarvan? Die strategienota had een aantal doelstellingen. Die dateert van 2008. Het is niet duidelijk of dat is stilgevallen of dat daar in deze legislatuur nog iets mee gebeurd is. Is het de bedoeling om daar nog een vervolg aan te breien tijdens de volgende legislatuur? Of evalueert u dit instrument negatief?
Wat de Eurometropool betreft, is er een strategie 2014-2020 met een aantal domeinen. Ik had te laat gezien dat de heer Van Overmeire daar al een schriftelijke vraag over had gesteld. Welke kansen ziet Vlaanderen daarin?
Ten slotte zijn er in Vlaanderen een aantal EGTSen. Evalueert u dat als een positieve manier van samenwerking of is het toch niet wat velen ervan hadden verwacht?
De voorzitter : Minister-president Peeters heeft het woord.
Minister-president Kris Peeters : Voorzitter, collegas, de samenwerking met onze buurlanden, inclusief de grensoverschrijdende samenwerking, is een van de prioriteiten voor het Vlaamse buitenlands beleid nu en in de toekomst, daar ga ik toch van uit.
In 2008 bracht de Vlaamse Regering de Strategienota Frankrijk uit. Tussen Vlaanderen en Frankrijk zijn er veelvuldige contacten en wordt er intens samengewerkt op alle terreinen die vermeld zijn in de Strategienota Frankrijk. De vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering in Parijs vervult een actieve rol in het onderhouden van deze contacten en het versterken van de samenwerking. Onze diensten werken ook intens samen met de Franse ambassade in Brussel.
In uitvoering van de strategie heeft Vlaanderen bijzondere aandacht gegeven aan de duurzame vormgeving van de grensoverschrijdende ruimte tussen Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Vlaanderen was dan ook medeoprichter van twee EGTSen die respectievelijk in 2008 en 2009 in dit grensgebied werden opgericht: EGTS Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai en EGTS West-Vlaanderen/ Flandre, Dunkerque en Côte dOpale. Deze EGTSen zijn inmiddels volop in werking en Vlaanderen participeert er actief in. De Vlaamse overheid volgt het beheer van deze EGTSen op via de beheersorganen en de begeleidende werkgroepen en participeert ook in thematische projectwerkgroepen in lijn met de strategische doelstelling van de strategienota. Om de interne coördinatie op het terrein te bevorderen, doet de Vlaamse Regering een beroep op de gouverneur van West-Vlaanderen, die werd aangesteld als Vlaamse coördinator van de grensoverschrijdende samenwerking met Noord-Frankrijk en die tevens als een van onze vertegenwoordigers in de bestuursorganen in de EGTSen fungeert.
De Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai besliste vorig jaar om haar werking na drie jaar te evalueren. Parallel zou in onderlinge samenwerking tussen de leden en met het agentschap een nieuw strategisch programma 2014-2020 voor de Eurometropool ontwikkeld en uitgevoerd worden. Vlaanderen heeft daarvoor de nodige inbreng gepland.
Op het verloop van de evaluatie en de ontwikkeling van het nieuwe strategische programma, zal ik ook ingaan u hebt trouwens verwezen naar de schriftelijke vraag van de heer Van Overmeire. In het eindrapport van de evaluator worden een aantal aanbevelingen voor de verbetering van de werking van Eurometropool geformuleerd die betrekking hebben op de basis van Eurometropool: de governance, de budgettaire context, de themas die in de toekomst aan bod moeten komen, de organisatie en de werking van het agentschap van de Eurometropool. De interne stuurgroep van Eurometropool heeft akte genomen van het evaluatierapport en heeft de aanbevelingen van de externe dienstverlener ook aangevuld met eigen voorstellen. De evaluatie van de Eurometropool heeft geleid tot een nieuwe organisatiestructuur van Eurometropool die gekoppeld is aan de nieuwe strategie. Aangezien de implementatie van de nieuwe structuur nog maar sinds kort een aanvang heeft genomen, kan ik nog niet inschatten in hoever deze nieuwe structuur effect zal sorteren.
In de loop van 2012-2013 werd een strategisch programma 2014-2020 van de EGTS Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai uitgewerkt door de leden onderling, in samenwerking met het agentschap voor de Eurometropool. De finale versie van de strategie werd op 1 juli 2013 aan de algemene vergadering voorgesteld. Er zijn drie strategische assen vooropgesteld: het ontwikkelen van het socio-economisch potentieel van de Eurometropool, het versterken van de interne mobiliteit en de internationale bereikbaarheid van de Eurometropool en een blauwe en groene Eurometropool. Elke strategische as omvat een aantal ambities: elf in het totaal voor de drie assen. Rond elke ambitie zal een technische werkgroep samengesteld worden. De taak van die werkgroep bestaat erin om de doelstelling van elke ambitie te vertalen naar concrete projecten. Elke as wordt aangestuurd door een politieke commissie, samengesteld uit verkozenen van elk van de partners. De implementatie van de nieuwe strategie bevindt zich in de opstartfase. Er zijn intussen politieke vertegenwoordigers aangeduid voor de drie commissies, die gestalte moeten geven aan de drie prioritaire strategische assen. Op ambtelijk niveau heeft de Vlaamse overheid zich bereid verklaard om deel te nemen aan het merendeel van de elf ambities en dito werkgroepen die onder de strategische assen ressorteren.
In al die domeinen vervult Vlaanderen een meewerkende rol. Wij hopen dat de strategie 2020 en de daarbij horende nieuwe organisatiestructuur de welvaart en het welzijn van de bevolking in de Eurometropool ten goede zullen komen. De Vlaamse overheid zal hieraan actief deelnemen.
De EGTS West-Vlaanderen/ Flandre-Dunkerque-Côte dOpale is een kleinschaliger samenwerkingsverband dan de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai. Het is pragmatischer van opzet en werkt vooral rond concrete projecten in een aantal specifieke domeinen, met actieve inbreng van lokale actoren. Ik evalueer de samenwerking in het kader van de EGTS West-Vlaanderen/ Flandre-Dunkerque-Côte dOpale als positief en deze samenwerking zal worden voortgezet. Vlaanderen zal zich blijven inzetten als partner in dit samenwerkingsverband met Noord-Frankrijk.
Mevrouw Sabine Poleyn : Dank u wel, minister-president, voor uw grondige toelichting. Ik ben er inderdaad ook van overtuigd dat het belangrijk is dat we als het kleine Vlaanderen werk maken van grensoverschrijdende samenwerking. Hoe concreter en hoe minder structuur er nodig is, hoe beter, natuurlijk. We geven het weer mee aan de volgende regering.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.