Commissie voor Economie, Economisch Overheidsinstrumentarium, Innovatie, Wetenschapsbeleid, Werk en Sociale Economie
Vergadering van 30/05/2013
Vraag om uitleg van de heer Marino Keulen tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, over de toekomst van LRM
- 1710 (2012-2013)
De voorzitter : De heer Keulen heeft het woord.
De heer Marino Keulen : Voorzitter, minister-president, in de republiek Limburg is grote beroering ontstaan. U weet dat intussen: zoiets begint aan de Maas maar deint uit over de provinciegrenzen tot aan de kust. Het gaat over de toekomst van de Limburgse Reconversiemaatschappij: zal dat een zelfstandige Limburgse investeringsmaatschappij blijven of wordt ze gedevalueerd tot een Limburgs filiaal van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) hetzij de Vlaamse Participatiemaatschappij (VPM)?
Dat heeft alles te maken met de aangekondigde kapitaalsverhoging ter waarde van 100 miljoen euro. Aanvankelijk zou die verhoging van 100 miljoen euro gebeuren via het Vlaamse Gewest. Dat bleek achteraf niet het geval te zijn. Het zou gebeuren via de PMV of de VPM of nog een andere manier. Ik ben benieuwd wat u daar gaat op zeggen. Misschien is er nog een derde weg. De derde weg was in de jaren 90 heel erg populair. Minister-president, voor die steun van 100 miljoen euro zou u een extra Vlaams mandaat hebben gevraagd in de raad van bestuur van LRM, terwijl daar toch al een aantal Vlaamse vertegenwoordigers zitten. Waarom dan een extra mandaat?
In de krant Het Belang van Limburg van vrijdag 17 mei staat te lezen dat de Vlaamse Regering de beloofde 100 miljoen euro wenst te geven, maar daar een aantal voorwaarden aan koppelt: kapitaalsverhoging niet via de Vlaamse overheid zelf maar via de PMV of de VPM en een verhoging van het aantal bestuursmandaten voor de PMV of de VPM. U zou letterlijk gezegd hebben: In ruil voor die 100 miljoen euro Vlaams belastinggeld wil ik een vinger in de pap bij LRM, in de vorm van minstens één bestuursmandaat. Ik wil dat Limburg snel de juiste investeringen krijgt, en dat die kunnen worden opgevolgd door mensen van het Vlaamse niveau. Dit lijkt me een logische zaak.
In de feiten betekent dit extra bestuursmandaat dat de Vlaamse overheid een meerderheid heeft in de raad van bestuur van LRM. Over deze mogelijke nieuwe verhouding is er in Limburg in zowat alle kringen zowel op politiek, maatschappelijk als ondernemersvlak heel wat ongerustheid en stuit dit op enorm veel kritiek. Men is bang voor een devaluatie van LRM, waar goed werk wordt geleverd onder leiding van Stijn Bijnens en Hugo Leroi, voorzitter van de raad van bestuur. Zij vervullen vandaag de taken van de banken, die dat laten afweten. We hebben ze gered en nu keren ze hun rug naar hun redders. Laat het een liberaal zijn die het u zegt. LRM verstrekt daar nu start- en groeikapitaal. Dat lukt en dat mislukt al eens, dat hoort nu eenmaal bij investeringen. De balans van LRM is vandaag positief.
Minister-president, hoe zit de vork aan de steel? Wat bent u van plan? Wat mogen we verwachten? Wat mogen de mensen van LRM verwachten?
De voorzitter : Minister-president Peeters heeft het woord.
Minister-president Kris Peeters : Mijnheer Keulen, u of de heer Van Mechelen hebt deze week over deze problematiek ook vragen gesteld aan minister Muyters. We hebben het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK) ontwikkeld. LRM wordt door vriend en vijand gerespecteerd en heeft de afgelopen jaren goed werk geleverd. Er werd gepraat over meer financiële middelen voor LRM om heel die dynamiek van het SALK mee uit te voeren.
Ik heb begrepen dat LRM, de raad van bestuur, de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder sterk vragende partij waren voor extra financiële middelen. Als LRM een actievere politiek zou moeten voeren in het kader van het SALK, zouden ze participaties moeten verzilveren om opnieuw te kunnen investeren in nieuwe projecten of in SALK-activiteiten. De eerste vraag is dus of de Vlaamse Regering bereid is om extra middelen te geven aan LRM.
Ik betreur een beetje dat er in Limburg zon sfeer is ontstaan. De Vlaamse Regering gaat toch geen raid uitvoeren op LRM om de maatschappij dan onder te brengen bij de PMV of de Gewestelijke Investeringsmaatschappij Vlaanderen (GIMV) of dergelijke? Ik heb daar een hele tijd geleden voorstellen rond geformuleerd. Ik ken de gevoeligheden in Limburg. Ze hebben dat geld gekregen bij de sluiting van de mijnen en ze beheren dat goed. Dat heeft daar dus niets mee te maken, die vraag om extra financiering. Het gaat om 100 miljoen euro, dat is 4 miljard frank. Dat is een pak geld. Andere streken hebben mij ook al gemeld dat ze uitdagingen en financiële noden hebben. Mevrouw Smaers gaat straks pleiten voor de Kempen. Ik wil natuurlijk geen enkele provincie uitsluiten.
De Vlaamse Regering heeft positief gereageerd op die vraag naar financiering in het kader van de begrotingscontrole. We hebben 100 miljoen euro toegezegd. In 2013 zullen we een eerste schijf van 20 miljoen euro uitbetalen. We hebben daar verder over gediscussieerd omdat we die 100 miljoen euro ergens vandaan moeten halen, en op korte termijn die 20 miljoen euro. We hebben gezocht naar cashmogelijkheden en naar de juiste vehikels. We hebben gezocht naar de correcte manier om het geld van dat vehikel naar LRM over te brengen. Ik zal in het parlement vragen krijgen van alle andere provincies. Ik moet die vragen kunnen beantwoorden. Het gaat om geld van de belastingbetaler, van ons allemaal. We gaan dat op een goede manier inzetten in Limburg. Vanuit die invalshoek zijn bepaalde denksporen naar voren gekomen.
Wanneer het over een kapitaalsverhoging zou gaan, verwijs je naar het vennootschapsrecht: je doet een kapitaalsverhoging, daar moeten aandelen voor in de plaats komen en zo meer. Zeker als men een kapitaalsverhoging doet van 100 miljoen euro, in normale omstandigheden, komen er vragen van bestuurders enzovoort.
Ik was ook verwonderd over het volgende. Als we die piste volgen, zei men, komt er een bestuurder bij vanuit een of ander vehikel en wordt het evenwicht verstoord. Wat mij ook nog verwonderde, was dat men direct begon over dividenden en dergelijke meer die dan op die 100 miljoen euro betrekking zouden hebben. Vertrekkende van de 100 miljoen euro die wij in de begrotingscontrole hebben vrijgemaakt om tegemoet te komen aan de vraag van LRM en heel Limburg, ontstond dus al direct een discussie over een vermeende raid op LRM, een onevenwicht in de raad van bestuur enzovoort. Als men zulke reacties geeft, hebben wij bepaalde emoties die in Limburg leven, misschien wat verkeerd ingeschat. Dat is altijd mogelijk. Ik probeer mijn emotionele intelligentie elke dag opnieuw minstens op peil te houden.
In elk geval is dat allemaal niet aan de orde. Wij bekijken nu in de schoot van de Vlaamse Regering hoe we dat op een verstandige manier kunnen doen, rekening houdend met de elementen vanuit LRM. Maar we houden ook rekening met de elementen vanuit de Vlaamse Regering. Collega Philippe Muyters moet als minister van Financiën goed op zijn centen letten en bekijken welke constructie de beste is om dat te doen.
Ik lees ook elke dag Het Belang van Limburg, mijnheer Keulen, het staatsblad van Limburg. Peeters wil LRM inlijven, stond daar op een dag op de voorpagina. Blijkbaar heb ik bepaalde intenties die ik mezelf niet had toegedicht. Er werd dan ook gezegd dat er twee fronten waren: Peeters en Bourgeois aan de ene kant, en Lieten en Vandeurzen aan de andere kant. Mocht u bij mij nu nog kwade trouw vermoeden, dan zou ik nog zeggen dat ik daar misschien aanleiding toe gegeven heb, maar Geert Bourgeois, die is volledig te goeder trouw meegegaan in de discussie over die 100 miljoen euro, en die wordt nu in een bepaald kamp geduwd. Dat is hallucinant.
Ik rond af, collegas. Ik wil zo snel mogelijk landen. Wij houden niet alleen rekening met de elementen van LRM. We moeten als Vlaamse Regering niet alleen het budgettaire in het oog houden, maar moeten ook verantwoording kunnen afleggen aan alle Vlamingen dat wij geld stoppen in LRM, met de juiste motivering en de juiste technieken.
Ik moet u teleurstellen, collega Keulen, want ik kan u op dit moment niet zeggen wat de beslissing is. Ik kan u wel zeggen dat we dat met heel veel begrip en deskundigheid bekijken. Wij hebben de beste intenties en zoeken de beste oplossing. Mocht ik toch de intentie hebben om LRM binnen te rijven, zal ik dat met open vizier doen. Maar dat is nu zeker niet het geval. Dat is ook niet wijs, want LRM doet goed werk. Het moet nu in het SALK nog een paar tandjes bij steken. Daar heeft men extra middelen voor nodig, en de Vlaamse Regering is bereid die te geven. De beslissing is genomen.
De voorzitter : De heer Keulen heeft het woord.
De heer Marino Keulen : Het Belang van Limburg, collegas, wordt in Limburg door 86 procent van de mensen gelezen. De Pravda bestaat dus nog. Tel daar nog TV Limburg bij, en dan heb je 100 procent. Je hebt in Vlaanderen dus twee soorten media: de nationale media en de Limburgse media.
Morgen is het veertien dagen geleden, minister-president, dat dat fameuze artikel Het been van de één in Het Belang van Limburg stond. En dan gaat dat ook in Limburg helemaal rond, van Lommel tot Voeren en van Gingelom tot Kinrooi. 800.000 Limburgers weten dat dan ook.
U bent niet concreet, minister-president, want u laat alles nog in het midden. U ontkent niets, maar u zegt ook niet dat u geen extra beheerder neemt via een of ander instrument. Ik heb u een tijd geleden ondervraagd, samen met collega Vereeck, en toen ging het over het terugvorderen van steun die wij aan Ford hadden gegeven. Toen liet u uitschijnen dat die 100 miljoen euro beschikbaar kwam. U hebt toen niet gezegd dat dat geld voor LRM was, maar u zei dat het ook niet direct aan voorwaarden was gekoppeld. U koppelt er nu een aantal dingen aan vanuit vennootschapsrechtelijke overwegingen en vanuit het gegeven dat Philippe Muyters de schatkist moet leegkrabben. Wanneer denkt u duidelijkheid te kunnen geven? Dat lijkt mij een oorbare vraag.
Ondertussen is de polemiek al veertien dagen oud. Ik verwijs naar de twee Limburgse ministers, waarbij minister Lieten iets meer naar buiten kwam en minister Vandeurzen liet uitschijnen dat het niet zon vaart zou lopen. Wanneer mogen we wel witte rook verwachten?
De aankondiging dat er 100 miljoen euro extra ging naar LRM is al weken geleden gebeurd. Ondertussen praten we echt over meer dan twee maanden. Dat geld komt van het Vlaamse Gewest. Veertien dagen geleden is de heibel begonnen. Dat is ook niet gisteren of eergisteren. Ik had een beetje gehoopt dat u zou kunnen landen en klaarheid zou kunnen scheppen in de duisternis.
U kunt zeggen dat wij hier onze rol als oppositie spelen, maar ik denk dat we dat altijd zeer constructief doen. Zeker als het gaat over de Limburgse zaak, zijn alle Limburgers eendrachtig, over de partijgrenzen heen en ook over de scheidslijnen van meerderheid en oppositie. Dat weet u ook, en dat zal nu ook niet anders zijn. Ik had toch verwacht dat ik na dertien dagen iets meer te weten zou komen. Wanneer denkt u daarover beslissingen te kunnen nemen, minister-president?
Minister-president Kris Peeters : Mijnheer Keulen, dit is ook in de taskforce aan bod gekomen. Als ik me niet vergis, heeft zelfs iemand van uw partij gevraagd hoe we dat zouden organiseren. Er zijn vragen gesteld over bestuurdersdividenden enzovoort. Op zich is dat debat daar gevoerd. We hebben gezegd dat we dat zouden bekijken.
Ik ga ervan uit dat het ook voor u belangrijk is dat we met alle facetten, zijnde LRM, Vlaamse Regering en budget, de juiste beslissing nemen. Ik heb niet begrepen dat LRM op dit moment met een liquiditeitsprobleem zit en dus binnen dit en enkele dagen 100 miljoen euro nodig heeft. Godzijdank is dat niet het geval.
Heel duidelijk: het engagement dat wij hebben genomen, wordt nagekomen. Het gaat om 100 miljoen euro, met 20 miljoen euro in 2013 en oplopend. In de schoot van de Vlaamse Regering hebben we daarover al verschillende keren gesproken. Ik begrijp dat Het Belang van Limburg en vele anderen, u zelf in het bijzonder, daarover zo snel mogelijk duidelijkheid door een beslissing wensen. Ik kan dat bijtreden. Alle polemiek met het verdelen in kampen is niet goed, voor niemand. We moeten daar zo snel mogelijk uit geraken. Wat mij betreft, is dat een kwestie van weken of zelfs van dagen. Maar ik wil daarop niet vooruitlopen, want ik heb al een aantal deadlines waarmee ik de laatste dagen geconfronteerd ben.
Wij zullen de juiste beslissing nemen, zo snel mogelijk. Ik kan u spijtig genoeg vandaag geen definitieve beslissing van de Vlaamse Regering meegeven, behalve de beslissing die is genomen na de begrotingscontrole en die ook is gecommuniceerd. We kijken nu of we niet nog betere middelen en instrumenten kunnen inzetten.
De voorzitter : De vraag om uitleg is afgehandeld.