Commissie voor Economie, Economisch Overheidsinstrumentarium, Innovatie, Wetenschapsbeleid, Werk en Sociale Economie
Vergadering van 31/01/2013
Vraag om uitleg van de heer Bart Van Malderen tot de heer Kris Peeters , minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, over Volvo Gent
- 581 (2012-2013)
Vraag om uitleg van de heer Veli Yüksel tot de heer Kris Peeters , minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, over de toekomst van Volvo Cars Gent
- 706 (2012-2013)
De voorzitter : De heer Van Malderen heeft het woord.
De heer Bart Van Malderen : Voorzitter, minister-president, geachte leden, we hebben het in deze commissie al heel vaak gehad over de automobielindustrie. Opel Antwerpen is hier meermaals de revue gepasseerd, jammer genoeg. Volgende week wordt het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK) voorgesteld, naar aanleiding van de aangekondigde sluiting van Ford Genk. Dat is een noodzakelijke stap, maar een stap die we liever niet hadden gezet, omdat we die fabriek liever open hadden gezien.
Vandaag stellen zowel ikzelf als de heer Yüksel hier een vraag over Volvo, omdat we via de pers een aantal onrustwekkende en minstens waarschuwende signalen hebben ontvangen. Ik zal daar straks op terugkomen. Ik zie mogelijk een parallel met de discussies die ik net heb genoemd over Opel en Ford Genk, hoewel ik hoop dat die er niet is.
Bij de overname van Volvo door het Chinese Geely heeft de Vlaamse Regering een waarborg van 198 miljoen euro verstrekt. Daar stond de belofte tegenover dat de tewerkstelling minstens tot 2015 op peil zou worden gehouden. Waar hebben we dat nog gehoord? Er werd ook een investering tegenover gesteld die eigenlijk min of meer met het bedrag van de waarborg overeenstemde.
Op 10 januari 2013 werd in een artikel in De Tijd opgeroepen alert te blijven met betrekking tot de toekomstplannen voor Volvo Gent. Er was toen een zeer begrijpelijke en terechte feeststemming, omdat de 5 miljoenste Volvo er van de band was gerold. In tegenstelling tot de eerder genoemde merken ondervindt Volvo immers heel wat minder last van de crisis. Het artikel kwam er echter omdat op datzelfde moment de productie was teruggevallen van vijf naar drie modellen. Ook de plannen voor een elektrische wagen werden stilgelegd. Gent verliest ook de exclusiviteit voor het bouwen van de S60 aan een Zweedse fabriek, wat betekent dat die productievolumes zullen worden verdeeld tussen de beide fabrieken.
Ik wil hier geen Cassandra spelen: van een vergelijking met Ford Genk is vooralsnog geen sprake. Volvo Gent kampt niet met overproductie en er is geen sprake van economische werkloosheid, integendeel. Toch zijn er voldoende elementen aanwezig om ons aan te manen alert te zijn voor de toekomst van Volvo in Gent en de bijhorende tewerkstelling. Waar ik me zorgen over maak, is dat het mogelijke verplaatsen van de productie de huidige rendabiliteit van de site zou kunnen hypothekeren als je ze gaat benchmarken met andere sites binnen de groep zoals we ook gezien hebben bij Opel en Ford.
Een tweede parallel is het engagement van de overheid tot investeren en garanderen van de tewerkstelling. Gigarant is in stelling gebracht, er is strategische opleidings- en investeringssteun, er is het project elektrische wagen. Naast een morele, heeft de Vlaamse overheid ook een juridische invloed. Zowel bij Opel als bij Ford Genk hebben we moeten laten onderzoeken in hoeverre we die post factum konden aanwenden. Een van de lessen zou kunnen zijn dat we die juridische invloed ook ante in het geding brengen, in het kader van eventuele benchmarks die gebeuren.
Een derde parallel is dat er zowel bij Opel als bij Ford in de pers af en toe artikels verschenen die dit soort van ballonnetjes oplieten die objectief werden weerlegd. We kunnen ons afvragen of ze op een gegeven moment geen deel uitmaakten van een strategie om een bepaalde sfeer te scheppen en om fabrieken van een bepaalde groep tegen elkaar uit te spelen.
Ik kom net uit de commissie Cultuur waar iedere vraag begon met een gedicht. Het is vandaag namelijk Gedichtendag. Ik kan iedereen geruststellen: ik ga geen gedicht voordragen. De heer De Ro van Open Vld citeerde Herman Gorter, een dichter die eerder in een sociaal-democratische hoek te plaatsen is. Ik heb hem moeten beloven dat ik in ruil een liberaal zou citeren. Ik heb niet onmiddellijk een liberale dichter in gedachte, maar ik heb wel een filosoof gevonden misschien is dat in deze commissie nog iets meer van toepassing die zei: Optimism is a moral duty. Het is een lange uitleg om te zeggen dat we waakzaam moeten zijn, maar ook niet defaitistisch moeten zijn.
Minister-president, wat is uw reactie op de berichten over Volvo Gent? Bent u van mening dat Volvo zich houdt aan de voorwaarden die verbonden zijn met de destijds verstrekte waarborg, met name behoud van tewerkstelling en een investeringsportefeuille? Hebt u aanwijzingen dat Volvo een deel van de productie in Gent zou verhuizen naar haar fabrieken in Zweden? Hebt u recent overleg gehad met de bedrijfsleiding in Gent en met het management in de hoofdzetel? Wat was hiervan het resultaat?
De voorzitter : De heer Yüksel heeft het woord.
De heer Veli Yüksel : Voorzitter, minister-president, collegas, ik hoef u het belang van de Volvofabriek in Gent niet te schetsen. De fabriek met 4500 werknemers en de toeleveringsbedrijven in de buurt, zijn een belangrijke werkgever voor de grote regio Gent.
In december 2012 werd gemeld dat de C30 niet langer in Gent zal worden gebouwd. De modellen S40 en V50 werden eerder dat jaar al afgevoerd. De productie van de S60 zal gedeeltelijk naar de fabriek in het Zweedse Torslanda worden verplaatst.
In 2012 kende de fabriek slechts tien dagen economische werkloosheid. 2013 is slecht gestart met twee dagen economische werkloosheid op 3 en 4 januari. Op donderdag 24 januari vernamen we dat de fabriek opnieuw drie dagen economische werkloosheid plant op 1 en 11 februari en op 4 maart. De heer Van Malderen heeft daarnet parallellen getrokken tussen Ford Genk en Opel Antwerpen en andere zaken in de automobielsector. Op basis daarvan hebben sommige media gewaagd van een mogelijk Ford Genk-scenario. Op 10 januari kopte De Tijd toch een belangrijke kwaliteitskrant in economische kringen : Zaagt Volvo de poten onder Gent weg?
Het is belangrijk om de troeven van Volvo Cars Gent te onderstrepen. Het is de grootste en meest productieve Volvofabriek van Europa. 2012 was voor Volvo Cars Gent het op één na beste jaar ooit. Met een productie van bijna 260.000 wagens eindigde de fabriek op een zucht van het record van 2011, toen 266.000 wagens werden geproduceerd. De XC60, die alleen in Gent wordt gemaakt, is er een groot succes. Vorig jaar werden er liefst 106.000 stuks verkocht. Ook van de nieuwe V40 wordt veel verwacht. Deze twee modellen vormen nu de ruggengraat van de fabriek in Gent.
Minister-president, dit neemt niet weg dat waakzaamheid geboden blijft. 2013 wordt naar alle waarschijnlijkheid moeilijker dan de voorbije jaren. De economische crisis zorgt voor een daling van de vraag op de Europese markten. Nieuwe groeilanden zoals China bieden mogelijkheden, maar die zullen wellicht bediend worden door fabrieken die ter plaatse worden gebouwd. De Chinese eigenaar van Volvo, Geely, bouwt in China een motoren- en een assemblagefabriek met een capaciteit van 100.000 autos. De vorige topman van Volvo, Stefan Jacoby, zei al in 2011 dat Volvo van plan is in China ook wagens te bouwen die bestemd zijn voor export. Het lijkt voor de hand te liggen dat dit ook een invloed zal hebben op de productie hier bij ons.
De mooie cijfers van Volvo Cars zijn mede te danken aan de steun van de Vlaamse overheid. In 2010 kreeg Volvo Cars nv van de Vlaamse overheid in het kader van de Gigarantwaarborgregeling een overheidswaarborg van 90 procent voor een krediet van 198 miljoen euro op vijf jaar. Dankzij de Gigarantbijdrage kon een investeringsplan worden opgemaakt voor de opstart van de productie van nieuwe Volvomodellen in Gent. Bij het verstrekken van deze waarborg werden uiteraard voorwaarden gesteld. Zo garandeerde de Volvogroep om minstens 171 miljoen euro te zullen investeren in de Gentse fabriek en om een afgesproken tewerkstellingsgraad te zullen behouden.
U hebt me in een antwoord op een eerdere schriftelijke vraag reeds laten weten dat Volvo zich nauwgezet houdt aan de gemaakte beloftes. Dat stemt me uiteraard tevreden. De engagementen van Volvo lopen eind 2014 af. De vraag is dus: wat daarna? De mensen van Gigarant hebben tweemaal per jaar een overlegmoment met het management van Volvo Cars nv in het licht van de opvolging van de engagementen van de onderneming in het kader van de verstrekte financiering met overheidswaarborg. Wellicht hebben zij dus wel indicaties over de toekomst. Valt uit de meest recente overleggen op te maken dat Volvo Cars nv plannen heeft om de productie en de tewerkstelling in Gent na afloop van de engagementen te verlagen?
Naast Gigarant kan Volvo Cars Gent ook op andere vormen van steun van de Vlaamse overheid rekenen. De Europese reglementering verbiedt investeringssteun aan grote ondernemingen die, zoals Volvo Cars Gent, buiten de Europese steunzones gevestigd zijn. Steun voor opleidingen van het personeel kan wel. Op 29 april 2011 verleende de Vlaamse Regering dan ook 2 miljoen euro steun voor een opleidingsprogramma van 17 miljoen euro.
De contacten tussen Volvo Cars Gent en de Vlaamse overheid zijn uiteraard niet beperkt tot de steundossiers. Volvo informeert zijn belangrijkste stakeholders, onder meer de Vlaamse overheid, regelmatig over de stand van zaken. Ook zijn er informele contacten met de raad van bestuur van Volvo Cars Corporation. Gemiddeld twee keer per jaar heeft een vertegenwoordiger van het Agentschap Ondernemen een gesprek met de directie van Volvo Cars over het lopende en de mogelijke toekomstige opleidingsdossiers.
Minister-president, heeft de Vlaamse overheid ook op deze fora beloftes en garanties gekregen aangaande de toekomst van de fabriek in Gent?
Volvo is ook een partner in het open innovatieplatform Vlaamse proeftuin elektrische voertuigen. In dat kader zijn er ook contacten met minister Lieten, bevoegd voor de innovatie. De vraag rijst echter welke impact het stopzetten van de productie van de klassieke C30 heeft op de deelname van Volvo aan deze proeftuin. Het was immers dit model dat werd gebruikt voor de proefprojecten met elektrisch aangedreven voertuigen. Ik hoop ook op deze vraag van u een antwoord te krijgen.
Minister-president, ik heb nog een laatste vraag. Ik had het daarnet al over Geely en de twee nieuwe fabrieken die worden gebouwd in China. Hebt u contacten met Geely over de activiteiten van Volvo Cars in Vlaanderen? Zo ja, wat wordt daarbij gezegd over de toekomst van de fabriek in Gent? Kunt u een inschatting maken van de impact van de opening van deze fabrieken op de productie en tewerkstelling bij Volvo Cars Gent?
Collegas, minister-president, u merkt dat mijn verschillende vragen er vooral op gericht zijn meer duidelijkheid te krijgen over de toekomst van de Volvofabriek in Gent. Ik hoop dat ik van u antwoorden zal krijgen die niet alleen mij, maar ook de duizenden werknemers in Gent en omgeving zullen geruststellen.
De voorzitter : De heer Deckmyn heeft het woord.
De heer Johan Deckmyn : Voorzitter, ik had hier eigenlijk ook een vraag om uitleg over ingediend, zij het iets ruimer, maar blijkbaar laattijdig, vandaar dat ik me hier zal aansluiten.
De afgelopen maanden staan er steeds meer jobs op de helling. We hebben de dramatische aankondiging gehad van de sluiting van Ford Genk een tijdje geleden. Nu wordt ook aangekondigd dat ArcelorMittal in Luik 1300 van de 2100 jobs schrapt. De auto- en staalindustrie in ons land krijgen nogal rake klappen.
Naar aanleiding van de sluiting van een deel van ArcelorMittal stelt men dat er in Gent voorlopig niet gevreesd moet worden aangezien Gent beschikt over een zeehaven, een constructieve vakbond, topingenieurs en een beter geordende staalfabriek. Bovendien zijn 3 van de 24 leden van het managementcomité van ArcelorMittal begonnen in de Gentse fabriek, wat een band schept. Toch staat de staalnijverheid overal in Europa onder druk en volgt men, zeker vanuit de Vlaamse Regering, deze situatie beter nauwlettend op.
Ook bij Volvo Cars Gent doemen, ondanks de gunstige berichten uit het verleden, nu plots de eerste ongunstige voortekenen op. Toen de sluiting van Ford Genk werd aangekondigd, was men er als de kippen bij om te stellen dat de situatie van Volvo helemaal niet te vergelijken is met de moeilijke gang van zaken bij de Europese divisie van Ford.
In 2012 kreeg Volvo Cars een nieuw model, de V40, maar er werden sindsdien ook drie modellen geschrapt. De productie van de C30, S40 en V50 werden stopgezet, daar werd al naar verwezen. Ook de productie van de elektrische C30, nochtans een van de paradepaardjes van Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten, zit volledig in het slop. Met de stopzetting van de productie van het model C30 lijkt het initiatief definitief opgedoekt te zijn. De XC60 doet het daarentegen verrassend goed, maar de vraag is natuurlijk of de nieuwe V40 dezelfde productiecijfers zal halen als de drie geschrapte Gentse modellen. Daar worden alvast de nodige vraagtekens bij geplaatst. Buiten de V40 ziet het er immers niet naar uit dat er nieuwe modellen bij zullen komen. De V40 mikt bovendien grotendeels op de Europese markt, die aan het krimpen is. De export naar de groeiende Aziatische afzetmarkt lijkt dan weer erg moeilijk, met de Chinese groep Geely als aandeelhouder.
Critici waarschuwen nu alvast voor de potentiële afbouw van Volvo in Gent. Men stelt dat de Vlaamse Regering, die na de overname van Volvo door het Chinese Geely een waarborg van 198 miljoen euro gaf, de zaak goed in het oog zal moeten houden. Van de vijf modellen die in Gent werden geproduceerd, blijven er immers nog maar drie over. Er wordt ook al rekening gehouden met de verschuiving van S60-volumes naar Zweden.
Is de Vlaamse Regering zich bewust van de problematiek? Welke initiatieven heeft ze ter zake al genomen? Heeft de Vlaamse Regering recent nog overleg gehad met Volvo Cars Gent en/of ArcelorMittal Gent over deze problematiek? Zo ja, wat zijn de resultaten van die gesprekken? Hoeveel heeft de Vlaamse Regering geïnvesteerd in het innovatieve project rond de elektrische C30? Wat zijn de netto resultaten van die investering?
De voorzitter : Ter informatie, mijnheer Deckmyn: uw vraag is onontvankelijk verklaard omdat ze blijkbaar was ingediend na de publicatie van de agenda.
De heer Sabbe heeft het woord.
De heer Ivan Sabbe : Voorzitter, minister-president, collegas, omdat het vandaag Gedichtendag is, wil ik er ook een aantal lanceren. Het zijn heel korte: Wie niet horen wil, moet voelen en Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Minister-president, eigenlijk kunt u hier niet zo veel aan doen. We kunnen natuurlijk subsidies uitreiken en allerlei maatregelen treffen om innovatief te zijn en mensen en bedrijven te stimuleren om hier zaken te blijven produceren, maar laat ons eerlijk zijn: wij hebben een probleem met de maakindustrie. De gemiddelde loonkost in België is 39 euro per uur. In Duitsland is die door toedoen van Schröder en zijn opvolger Merkel inmiddels gezakt naar 30,5 per uur. In Spanje bedraagt die 20 euro per uur, in Slowakije 8 euro per uur.
Chinezen zijn niet de vriendelijkste mensen, maar het zijn mensen die enorm rekenen. Zij gaan er trouwens prat op dat ze het enige volk zijn dat slimmer is dan het zuiver blanke volk, zoals zij ons bekijken. Als wij willen dat we verder een rol spelen in de maakindustrie, is de uitdaging om een nieuwe sociale deal te maken, zoals Schröder dat gedaan heeft om de maakindustrie en met name de automobielindustrie in Duitsland te houden. Dat overstijgt de Vlaamse Regering, maar niet de partijen hier aanwezig.
Als we, zoals we nu bezig zijn, zelfs niet in staat zijn om in januari 2013 een indexsprong door te voeren, die een besparing op de loonmassa was geweest van 2,5 procent, als we zelfs niet de kloten aan ons lijf hebben om zoiets te doen, hoe willen wij dan de maakindustrie hier in België en Vlaanderen vrijwaren? We kunnen de minister-president nu wel vragen wat hij zal doen als omkaderingsmaatregel, maar ik herhaal: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wij kunnen de maakindustrie enkel hier houden als we de zaken fundamenteel anders gaan bekijken en Vlaanderen en België de aansluiting doen vinden met de onmiddellijke concurrerende Europese landen, en op zijn minst met Duitsland.
In mijn eigen onderneming werken er 217 mensen. Door de indexering heb ik er sinds januari fictieve werknemers bij. Dat is de kostprijs van de indexering: we zijn vandaag nog altijd met 217, maar door de indexering betaal ik er vandaag eigenlijk 222. Dat is de realiteit waarmee we te maken hebben, niet alleen een gewone onderneming als de onze, maar alle ondernemingen, dus ook de grote. Als het gaat om een bedrijf van 5000 ondernemers en je laat daar de indexering op los, weet je waarvoor je staat.
De vraag is hier dus, over alle partijgrenzen heen: willen wij nog toekomst voor de maakindustrie in dit land? Dat debat moet op alle niveaus gevoerd worden. Er moet een wil zijn om dat te voeren. Ja, er zal hier en daar een beperking van de inkomst zijn, maar op termijn zal het de duurzaamheid van de tewerkstelling garanderen. Men is zelfs niet bereid tot een indexsprong, nochtans voorgesteld door een minister van ACW-signatuur, Steven Vanackere. Men kan dus zelfs dat kleine element niet doen, laat staan dat men aan het fundamentele probleem iets zal doen. Zolang we dat niet doen, is er geen oplossing.
De voorzitter : De heer Bothuyne heeft het woord.
De heer Robrecht Bothuyne : Ik kan de collegas geruststellen: ik zal noch een gedicht brengen, noch een ellenlang betoog houden over de algemene competitiviteit dat is ongetwijfeld zeer belangrijk, maar hier niet meteen ter zake. Ik wil het wel hebben over de toekomst van Volvo Cars Gent, aansluitend op de vragen van de collegas, maar deels ook in tegenspraak ermee.
Het zou immers heel fout zijn om van hieruit onrustwekkende signalen uit te sturen over de fabriek in Gent. Er zijn mijns inziens weinig parallellen met bijvoorbeeld Ford Genk. De situatie van Volvo als bedrijf met twee productievestigingen, een in Zweden en een in Gent, is helemaal anders dan die van Ford, waarbij verschillende vestigingen tegen elkaar op moeten bieden om modellen binnen te halen.
Het is heel belangrijk om de zaken te zeggen zoals ze zijn. Volvo Cars Gent heeft de beste jaren uit zijn bestaan achter de rug. Er zijn verschillende signalen die erop wijzen dat ook 2013, ondanks de economische crisis en de teruglopende vraag, geen slechte jaargang zal zijn.
Minister-president, bij mijn weten zijn de waarborgen die de Vlaamse overheid heeft toegezegd, ondertussen stopgezet in het kader van een heronderhandeling van de financiering van de investeringen van Geely in Volvo. Die waarborgen en de eraan verbonden voorwaarden zijn dus niet meer van toepassing. In welke mate is het overleg met Volvo Cars Gent nu gestructureerd? Zijn er nog toekomstige overlegmomenten gepland?
Er wordt in 2013 op het niveau van de Volvogroep bijvoorbeeld onderhandeld over de bouw van nieuwe platformen en het toewijzen van nieuwe modellen aan fabrieken. In die zin is 2013-2014 een beslissende periode voor de toekomst van de fabriek in Gent. Alle steun die de Vlaamse overheid in dat verhaal kan bieden, is dus relevant en belangrijk. Ook goed overleg met Geely en Volvo is van cruciaal belang voor de toekomst van de fabriek in Gent. We kunnen heel wat troeven op tafel leggen en hebben heel wat redenen om vrij optimistisch te zijn over die toekomst.
De voorzitter : De heer van Rouveroij heeft het woord.
De heer Sas van Rouveroij : Mijnheer Bothuyne, ik wil u wijzen op de gevleugelde woorden van uw minister-president, die zei dat je het onverwachte moet verwachten. In die zin is het wel verstandig om vandaag te praten over wat zich voordoet of zou kunnen voordoen, de diverse scenarios in beeld te brengen en te kijken of we daarop kunnen anticiperen.
Minister-president, toen Ford eind 2009 meedeelde Volvo te verkopen en we in de eerste maanden van 2010 vernamen dat Geely de overname zou doen, waren we allemaal blij, en terecht. Beter een overname met behoud van productie en tewerkstelling dan een sluiting. Die had zich op dat ogenblik nog niet voltrokken, maar de eerste onweerswolken hadden zich toen al samengepakt boven de Opel-vestiging in Antwerpen. Later op het jaar zou de Opel-vestiging ook verdwijnen.
Geely maakte op dat ogenblik alleszins waar waarvoor het staat in de Chinese taal. Geely staat immers voor geluk en voorspoed. Laten we hopen dat dat zo blijft. We hebben daarover toen ook van gedachten gewisseld, minister-president, en ik heb u toen gezegd dat men in de wandelgangen van de economie fluisterde dat de overname door Geely in hoofdorde was geïnspireerd door hun behoefte om de technische blauwdrukken te verwerven van de modellen, onder meer om Volvo te realiseren als wagen, maar ook om de Europese markt te kunnen penetreren, omdat ze toen worstelden met de door de EU opgelegde crashtesten, en om het dealernetwerk te kunnen overnemen.
Nu, nogmaals, het was goed nieuws dat Geely die fabriek overnam want de alternatieven waren slechter. Maar van in den beginne was het wel duidelijk dat er een risico aan vastzat. Op termijn zou er zich een scenario kunnen ontwikkelen waarbij deze productie-eenheden in Zweden en Gent zouden verhuizen naar China. Op dat moment kon dat niet omdat er nog geen productie-eenheden in China tot stand waren gebracht. Ondertussen weten we dat Geely de productiefabrieken aan het bouwen is. Ze zijn zo goed als klaar om de eerste autos van de band te laten rollen.
Moet dat bedreigend zijn? Als ik het businessplan van Geely voor 2011-2015 bekijk, is het niet zo bedreigend. De productiecapaciteit of de verkoop van Geely benaderde in 2011 de 500.000 autos. Ze hebben de ambitie om in 2015 hou u vast de kaap van de twee miljoen te ronden. Er mag en zal nog veel gebouwd worden door Geely.
Dat doet niets af aan het feit dat het risico bestaat dat Geely tegen 2016-2017 beslist om Zweden en Gent te sluiten. Dat kan gebeuren wanneer zou blijken dat de productie in China een overschot heeft door gebrekkige interne vraag, of wanneer de kosten in China zo laag zijn dat, ondanks de transportkosten die erbij komen, het toch beter is om ze daar te bouwen en hier te verkopen. Dat is het scenario dat ik al schetste, dat Geely alleen maar blauwdrukken heeft gekocht voor een paar miljard euro en een dealernetwerk heeft overgenomen. In dat geval krijgen we Chinese wagens op de Europese markt.
Collegas, ik ben eerlijk gezegd niet bevreesd voor een benchmark met Zweden. Die kunnen we met de vingers in de neus halen, of we zullen alleszins de fabriek in Gent kunnen behouden. De productiecapaciteit, de productiviteit van onze arbeiders, de constructieve houding van de vakbonden: het zijn allemaal waarborgen om de interne Europese concurrentie aan te kunnen. De vraag blijft of we met China gaan kunnen concurreren.
Minister-president, de heer Sabbe heeft het heel breed opengetrokken, maar mijn vraag sluit wel aan bij die van hem. Minister-president, wat zijn voor u de belangrijkste kritische succesfactoren die we samen in het oog moeten houden om in de komende maanden en jaren daar waar mogelijk te interveniëren als een van die factoren in het rood gaat?
Het is een moeilijke vraag. Ik vraag dan ook geen gedetailleerd antwoord. Wat zijn voor u de belangrijkste componenten? Die moeten we kunnen definiëren. Europa kan daarin een partner zijn. In welke mate hebt u contact met Europa, met de bevoegde Europese commissaris? We moeten er samen voor zorgen dat de Europese automobielindustrie niet zo fel wordt bedreigd door China als vandaag het geval is.
De voorzitter : Minister-president Peeters heeft het woord.
Minister-president Kris Peeters : Collegas, er zijn veel vragen over deze belangrijke aangelegenheid. Volvo Gent is een zeer belangrijke industriële vestiging in onze regio. Daarmee trap ik een open deur in, maar ik wil het nog eens herhalen. Op dit ogenblik werken er 4791 personen, waarvan 405 uitzendkrachten. Na de herziening van de cyclustijd heeft de fabriek een capaciteit van 250.000 autos op jaarbasis.
Naar aanleiding van het Autosalon zijn er over de productievestiging van Volvo in Gent in de media een aantal sceptische uitspraken gedaan en is er opgeroepen tot alertheid bij de politiek die u hier nog eens herhaald hebt. Het is evident mocht u daaraan twijfelen dat ik de grootste alertheid aan de dag leg met betrekking tot alle buitenlandse productievestigingen in onze regio en met betrekking tot de automobielassemblage en Volvo in het bijzonder. Maar tot op heden is er geen bijzondere reden tot ongerustheid. We moeten wel constant alert zijn en de zaak opvolgen. Mijnheer van Rouveroij, ik heb heel wat contacten met die industriële spelers. Ik wil van hen ook horen hoe zij een en ander zien.
Ik baseer me voor de feiten op informatie die me ter beschikking werd gesteld door de CEO in Vlaanderen, Geert Bruyneel. Ik heb regelmatig contact met hem. Ik heb naar aanleiding van de berichten met hem gesproken en antwoord gekregen op mijn vragen.
In de pers wordt gezegd dat de productie terugvalt van vijf naar drie modellen. Beter is te spreken van het vervangen van drie oude modellen door twee nieuwe. In feite zijn de kleine modellen S40, V50 en C30 volgens planning uitgefaseerd omdat ze het einde hebben bereikt van hun levenscyclus. In de automobielsector heeft elk model een cyclus. Als die op zijn einde loopt, moeten we nog meer alert zijn dan anders. Dat was ook bij Ford zo. Als een model afloopt, heeft het hoofdkantoor een aantal opties.
De kleine modellen bij Volvo zijn dus uitgefaseerd. De verkoopvolumes waren al dalende, en in 2012 werden er nog maar 47.000 exemplaren van geproduceerd. Ze zijn vervangen door twee nieuwe modellen: de V40 en de V40 Cross Country. Bovendien moet men niet alleen kijken naar het aantal modellen, maar vooral naar de volumes. De V40 en de V40 Cross Country gingen vorig jaar in productie en bevonden zich toen nog in een aanloopfase. In 2012 werden er al 35.000 autos van gemaakt. Op jaarbasis verwacht Volvo een verkoop van 90.000 à 100.000 van de V40-modellen.
Het Volvomanagement toont ons hiermee aan dat er op het vlak van volume een groei is bij de compacte Volvomodellen. Daarnaast benadrukt men dat Volvo Cars Gent eigenlijk geluk heeft omdat het compacte gamma vernieuwd werd met de succesvolle V40.
De pers onderstreept het verlies van de exclusiviteit van de S60 voor Volvo Cars Gent. Volvo heeft recent inderdaad beslist om van de S60 een flex-model te maken, dit wil zeggen een model dat in de twee Volvofabrieken kan worden gebouwd. Dit past in een optimalisatie van de totale productiestructuur en kwam in overleg met de vakbonden tot stand. Gent blijft evenwel de hoofdfabriek voor de S60.
In de periode 2010-2011 had Volvo Cars Gent doordat het de limieten had bereikt van zijn capaciteit het moeilijk om aan de sterke marktvraag te voldoen. In die optiek werd de beslissing genomen om de S60 ook in Zweden te bouwen, naast het zustermodel V60.
Zodoende kan Gent meer autos maken van de XC60 en ook van de compacte Volvos, als de markt dat zou vragen. Gent blijft de enige fabriek waar zowel de grote als kleine Volvos worden gebouwd, en het produceert als enige de XC60, die met 106.000 verkochte exemplaren Volvos belangrijkste model blijft. Volvo Cars Torslanda produceerde vorig jaar 155.000 autos, Gent 258.000. Dit geeft duidelijk de verhouding weer tussen de twee plants.
Ten slotte, wat de elektrische wagens betreft, mijnheer Yüksel, werden er de voorbije jaren door Volvo een vierhonderdtal C30 electric modellen gedeeltelijk in Gent gebouwd. De elektrische aandrijflijn werd immers in Zweden gemonteerd. Hoewel de productie van de C30 is stopgezet, bevestigt Volvo dat ze verder onderzoek verrichten naar puur elektrische aandrijving. Volvo Cars werkt samen met Siemens België in het proeftuinproject van de Vlaamse Regering. Dat loopt verder. De autos voor de voorziene projecten zijn geproduceerd en geleverd. De komende weken zal Flanders DRIVE een onderzoeksproject afronden betreffende het inductief laden van elektrische voertuigen, een project waar ook Volvo trouwens aan meewerkt. Midden dit jaar zullen de resultaten daarvan worden bekendgemaakt. Er is op dit moment geen beslissing genomen om een nieuw puur elektrisch model op te nemen in het gamma.
Collegas, dit is informatie die me is bezorgd door de CEO van Volvo Gent en die ik bij dezen met u deel. Ze moet een aantal berichten in een juist kader plaatsen.
Wat betreft de stand van zaken in verband met de waarborg Gigarant ten bate van Volvo, heeft de heer Bothuyne al terecht een aantal zaken aangestipt. In 2010 bood de Vlaamse Regering via Gigarant kredietwaarborgen voor 178 miljoen euro aan opdat Volvo Car Corporation een lening zou kunnen aangaan bij ING ten belope van 198 miljoen euro. Toen was de crisis nog zodanig dat we 90 procent konden garanderen, nu is dat teruggevallen op 80 procent. Het door Gigarant gewaarborgde krediet voor Volvo werd op 13 december 2012 integraal vervroegd terugbetaald, samen met de 400 miljoen euro EIB-krediet (Europese Investeringsbank), gewaarborgd door de Zweedse staat.
De verschillende leningen worden vervangen door een nieuwe lening bij de China Development Bank ten belope van 922 miljoen euro. Het is natuurlijk een feit dat de overheidswaarborg gepaard ging met een tewerkstellingsgarantie en aangezien er geen garantie meer wordt gegeven, is ook die garantie ten aanzien van werkgelegenheid er natuurlijk niet meer. Als je een garantie geeft, moet er werkgelegenheid gegarandeerd worden. Als die garantie er niet meer is, is er natuurlijk ook geen voorwaarde meer wat tewerkstelling betreft. Maar de reden voor de beslissing en dat is nog belangrijker is puur strategisch-financieel en heeft niets te maken met een intentie om niet langer te kunnen of te willen voldoen aan de verplichtingen die gepaard gaan met de leningen bij ING en de EIB. We hebben uitdrukkelijk gevraagd of het feit dat men de leningen terugbetaalde en elders een nieuwe lening is aangegaan waardoor men die garantie niet meer nodig had, een slinkse wijze was om zich niet meer te moeten houden aan een en ander. Ons is overgemaakt dat het niet de bedoeling is om de werkgelegenheid niet langer te behouden.
U vraagt hoe ik reageer op negatieve voorspellingen over de toekomst van Volvo in Vlaanderen. Collegas, mijn antwoord is dat ik sterk geloof in de troeven van Vlaanderen en van de fabriek in Gent voor de toekomst van de assemblage van Volvos in Vlaanderen. Een aantal feiten uit het recente verleden geven daar ondersteuning aan. Ten tijde van de zware crisis in 2008-2009 heeft Volvo beslist om de nachtshift af te schaffen, niet in Gent maar in Zweden, in Göteborg. Bovendien zal Volvo dit jaar een fabriek sluiten in Zweden. Wat de actuele situatie betreft, maakte Volvo Cars Gent zelf al duidelijk dat, na de twee succesrijke jaren 2011 en 2012, dit jaar wat moeilijker wordt. Het consumentenvertrouwen in Europa blijft immers aan de lage kant en de verwachtingen voor de autoverkoop op korte termijn zijn niet positief. Volvo deelt natuurlijk in de algemene sfeer en de algemene klappen. Men hoopt op een opleving en men verwacht wel groei in de Verenigde Staten, Japan en China.
In 2013 zullen de volumes dus wat lager liggen. Men houdt rekening met een daling tussen de 5 tot 10 procent. Deze volumedaling zal worden opgevangen door het inlassen van economische werkloosheid, waar daarstraks in de vraagstelling naar verwezen is, en door het niet verlengen van contracten van uitzendarbeiders. Er werden al zes dagen van economische werkloosheid aangekondigd, waar daarstraks ook al naar is verwezen, en men verwacht nog enkele dagen meer in het eerste trimester van dit jaar. Maar de vaste tewerkstelling zal op peil blijven. Daar hebben we ons ook over bevraagd en men heeft ons dat antwoord bezorgd.
Ondertussen blijft Volvo ook investeren in Vlaanderen. De laatste vijf jaar investeerde Volvo 234 miljoen euro in Gent. Daarstraks is gevraagd of er naar aanleiding van die garantie ook investeringsengagementen waren. Die zijn uitgevoerd. Vorig jaar werd begonnen met het vernieuwen van de spuitinfrastructuur, de paintshop, een project van 50 miljoen euro dat loopt tot 2017.
Wat een mogelijke delokalisatie van de productie naar China betreft, wordt er door het Volvomanagement op gewezen dat Volvo momenteel maar over twee hoofdfabrieken beschikt en dat Volvo Cars niet zonder de capaciteit van de Gentse fabriek kan. Er wordt wel een nieuwe fabriek in China gebouwd. De capaciteit van deze fabriek zal ongeveer 100.000 eenheden bedragen en de productie is bestemd voor de lokale Chinese markt. Tegen 2020 wil Volvo 200.000 autos verkopen in China. Als men dit businessplan kan realiseren, lijkt er geen bedreiging te kunnen uitgaan naar de productie in Europa.
Wat de verdere toekomst betreft, is het essentieel dat Volvo Cars Gent toekomstige modellen, op basis van een nieuw platform, krijgt toegewezen. Het gaat dan om de toekomstige opvolgers van zowel de grote modellen, namelijk de S60 en de XC60, als de kleine autos, namelijk de V40 en V40 Cross Country, die in 2016 in productie moeten worden genomen. De strategische beslissingen hierover in het concern zijn nog niet genomen. Het is duidelijk dat 2014 op dit vlak belangrijk zal zijn.
Collegas, ik heb daarstraks gezegd dat wanneer men in de autoassemblage een model heeft, en dat is op een gegeven ogenblik afgelopen, men opnieuw in een kritische fase komt. In 2016 zal de productie moeten worden hernomen. Dat betekent dat 2014 een heel belangrijk momentum is om te kijken waar het hoofdkantoor die productie zal laten plaatsvinden.
Ik heb al gezegd dat er met de CEO regelmatig contacten zijn. Ik ben zelf in mei 2012 persoonlijk in de fabriek in Gent geweest en ik heb in december 2012 een uitgebreid gesprek gehad met de CEO Geert Bruyneel. De afgelopen weken zijn er concrete afspraken gemaakt voor een bezoek dat ik zal brengen aan Volvo in Zweden, waar ik een onderhoud zal hebben met de nieuwe CEO van Volvo en de directie van de manufacturing in Zweden. Ik zal binnenkort zelf afreizen naar Zweden om daar met de top van Volvo een gesprek te hebben. Het opzet is een degelijke update te kunnen krijgen van de huidige situatie en de toekomstige uitdagingen. Daarbij zal ik zeker spreken over het behoud van het productievolume voor de S60 en de toewijzing van toekomstige modellen.
Volvo is vandaag, gegeven de aangekondigde sluiting van Ford, nog de enige autoassemblagefabriek in Vlaanderen, ervan uitgaande dat Audi-Volkswagen in Brussel zit, wat natuurlijk ook Vlaanderen is. Voor het Vlaamse industrieel weefsel is dergelijke productiefootprint bijzonder belangrijk, zowel qua tewerkstelling, als voor de relaties tussen autobedrijven en toeleveranciers. De Vlaamse Regering wenst met het Nieuw Industrieel Beleid het kader te bieden voor een meer competitieve en toekomstgerichte industrie. De bouw van autos heeft daarin absoluut een plaats en we wensen al het mogelijke te doen om een eigen assemblageactiviteit te behouden. Dat is perfect mogelijk, kijk naar Audi. Ook Volvo is tot hier toe een positief verhaal.
Een aantal collegas hebben de vraag opengetrokken. De maakindustrie is natuurlijk zeer belangrijk. Mijnheer Sabbe, tenzij ik me vergis, bent u niet direct actief in de maakindustrie maar wel in de groothandel. Ik zou geen slecht woord willen zeggen over de groothandel, die levert aan de distributie en de horeca. De horeca en de distributie moeten het hebben van de burgers, die het dan weer moeten hebben van hun loon dat ze kunnen gebruiken, als het geïndexeerd wordt, voor consumptie. Voor de groothandel moet u dus wel oppassen met die indexering, want u zou misschien de eerste zijn die daarvan de gevolgen draagt. Maar goed, u hebt uw punt gemaakt over die indexering, maar u hebt ook duidelijk gezegd dat Vlaanderen daar vooralsnog niet bevoegd voor is.
Mijnheer van Rouveroij, u had het over de knipperlichten. U weet dat we op Europees niveau volop bezig zijn met CARS 2020. Ik heb daar ook over gesproken met Europees commissaris Tajani. De EU probeert dus ook die automobielsector in Europa een boost te geven, met innovatie, elektrische wagens enzovoort. U kent die elementen ook. We proberen daar zeer intensief toe bij te dragen.
Ik heb daarnet ook al even vermeld dat ik heel wat vergaderingen heb met CEOs en topmensen van grote bedrijven, maar ook van middelgrote bedrijven. Ze melden me bepaalde problemen. We proberen voor elk bedrijf oplossingen te vinden. Dat lukt niet altijd, maar we proberen voor elk dossier, binnen het Europese, Belgische en Vlaamse kader dat er is, te bekijken wat we kunnen doen.
Die knipperlichten zijn hier ook al aan bod gekomen, met de Vlaamse Commissie voor Preventief Bedrijfsbeleid en dergelijke, maar tot nu toe zijn dergelijke knipperlichten niet erg efficiënt. Daarom proberen we nu geval per geval op te volgen en de nodige ondersteuning te geven, ook door de administratie.
Ik zal dus het hoofdkantoor in Zweden van Volvo bezoeken. Ik hoop dat een aantal elementen die ik hier heb meegegeven, wat ongerustheid kunnen wegnemen, maar nogmaals, alertheid is in dezen zeker geboden. Grote ongerustheid is niet aan de orde. De komende jaren zijn er echter wel een aantal cruciale momenten. Dan gaat het over 2014 en over 2016, voor de nieuwe modellen. We moeten dat zeer goed in de gaten houden.
De voorzitter : De heer Van Malderen heeft het woord.
De heer Bart Van Malderen : Minister-president, ik ben eigenlijk bijzonder tevreden met uw uitgebreide en gedetailleerde antwoord.
Ik ben begonnen met de verklaring dat optimisme een morele plicht is, maar de waakzaamheid waarover u het daarnet had, is dat al evenzeer. Het lijkt me dan ook terecht dat hier vragen worden gesteld wanneer een aantal berichten de wereld worden ingestuurd, al is het maar om er geen selffulfilling prophecy van te maken. Mijnheer Bothuyne, dat is iets anders dan te pas en te onpas proberen onheil af te roepen, waarmee ik niet beweer dat u dat doet. We mogen de kop niet in het zand steken. De minister-president heeft heel goed aangetoond dat er door de combinatie van diverse modellen eigenlijk sprake is van een vrijwel continu proces van opstarten, piekproductie en het al voorbereiden van de opvolger. Ik neem er akte van dat 2014 een bijzonder belangrijk jaar is.
Uiteraard wordt de aantrekkelijkheid van een regio bepaald door de kosten die productie op die plaats met zich meebrengt. Er zijn ook andere factoren, zoals de logistieke omgeving. Een van die omgevingsfactoren is echter ook de aanwezigheid van een stabiel kader, zodat op eventuele vragen van bedrijven een passend antwoord kan worden gegeven. Wie in 2014 graag een systeemcrisis zou willen afroepen over dit land, zal dan toch ook wel rekening moeten houden met dit dossier, en zien wat daarvan dan desgevallend de gevolgen zijn.
Ik neem er akte van dat de waarborgen daadwerkelijk zijn terugbetaald. Het is goed dat u dat hebt geduid. Uiteindelijk mogen we het doel en de middelen niet omkeren. De tewerkstellingsgarantie die aan die waarborg was gekoppeld, was er om te kunnen verantwoorden waarom we dat overheidsgeld ter beschikking stellen van een privébedrijf. Als dat bedrijf dan die uitzonderlijke waarborg die in het kader van de crisis is aangevraagd, terugbetaalt, dan mag men niet de gevolgtrekking maken dat dit dan automatisch de voorbode zou zijn van het terugschroeven van die tewerkstelling.
We hebben aan de andere kant wel een aantal opleidingsprojecten gesteund. Ter zake bestaan eigenlijk ook dezelfde waarborgen. U hebt heel goed geduid dat er diverse contacten zijn. Dit is altijd een kwestie van de wortel en de stok: enerzijds proberen we onszelf te promoten en anderzijds wijzen we op het belang van het naleven van regels die nu eenmaal eigen zijn aan faire afspraken.
Andere leden hebben inderdaad een veel ruimere beschouwing gegeven hierover. Ik ben het ermee eens dat, als we moeten concurreren met de buurlanden, en ik beschouw Zweden als buurland, we uiteraard op de kosten en op de organisatie moeten letten. Maar willen we op het vlak van kosten, arbeidsrechten en milieu concurreren met China? Ik denk dat niemand daar echt om staat te springen. Des te meer belang moeten we hechten aan de transformatie, die evenzeer een continu proces is. We moeten dat dan uiteraard wel concretiseren. We moeten evenzeer die overbrugging kunnen doen. Ik heb echter heel wat cijfers genoteerd die inderdaad aantonen dat we alert moeten blijven, maar dat we toch nog altijd troeven hebben en dat er geen slechtere raadgever is dan wanhoop.
De voorzitter : De heer Yüksel heeft het woord.
De heer Veli Yüksel : Minister-president, ik dank u voor uw uitgebreide antwoord. U hebt de puntjes op de i gezet. Daarmee toont u aan dat wij hier geen vragen stellen om aan stemmingmakerij te doen, maar dat onze bezorgdheden en de uwe terecht zijn.
Ik ben uiteraard gerustgesteld. Op dit moment zijn er geen aanwijzingen om ons grote zorgen te maken over de tewerkstelling en de productie bij Volvo. Dat is goed nieuws, maar uiteraard moeten we de zaken blijven volgen.
Die garantie is inderdaad terugbetaald. Op dit moment, zo zegt u, is er geen engagement qua werkgelegenheid. Dat ontslaat u en de politiek echter niet van de verantwoordelijkheid. Voor de mensen op straat zult u immers geen verhaal hebben als u stelt dat we niets hebben gegeven, dat er geen garantie en geen engagement is. Ter zake mogen wij samen onze politieke verantwoordelijkheid niet ontlopen. Er zijn voldoende elementen om te blijven insisteren, om waakzaam te blijven wat de situatie in Gent betreft. Ik roep de Vlaamse Regering uiteraard ook op om maximale inspanningen te doen voor het behoud van die werkgelegenheid in Gent.
Uiteraard hebben ook de lokale stakeholders een belangrijke opdracht en verantwoordelijkheid. In dit geval is dat de stad Gent. Begin deze week heb ik in de gemeenteraad de bevoegde schepen ertoe opgeroepen om waakzaam te blijven en de zaken op de voet te volgen. Dat is erg belangrijk.
U hebt ook een belangrijke boodschap gegeven met uw verklaring dat het management zegt dat er twee fabrieken met een capaciteit van 100.000 autos zullen worden gebouwd, maar dat dit de productie in Gent niet in het gedrang brengt. Dat is zeer belangrijk nieuws. We moeten op dat elan doorgaan.
Ik had nog een kleine vraag: wanneer vindt dat onderhoud plaats met de CEO van Volvo in Zweden?
Uiteraard blijven we dit dossier van nabij volgen.
De voorzitter : De heer van Rouveroij heeft het woord.
De heer Sas van Rouveroij : Voorzitter, op zich is het goed dat de bijstand die we leveren uiteraard wordt gedekt door contractuele verplichtingen, in functie van gemaakte afspraken, zodat er bij een niet-inlossing sprake kan zijn van een terugvordering. Dat is echter een soort juridisch spierballenvertoon wanneer het kwaad meestal is geschied. Daarmee beweer ik geenszins dat dit niet nodig is, maar laten we eerlijk zijn, als we die clausules moeten inroepen, dan is de wedstrijd jammer genoeg al verloren en kunnen we alleen nog maar proberen terug te krijgen wat we ooit hebben gegeven. Vandaar dus mijn vraag, die u nogal algemeen beantwoordde. Wat zijn voor u de kritische succesfactoren die leiden tot knipperlichten?
Sta mij toe het een beetje in te schalen op de situatie Volvo in concreto. Het zou me bijvoorbeeld wel boeien en ik weet niet of uw regering dat doet en of ze analisten in huis heeft of ze inhuurt om een aantal dingen na te gaan. U zegt me dat er sprake is van één fabriek met een productiecapaciteit van 100.000 autos. Bent u ervan overtuigd dat het correct is? Wordt dat gecheckt? Ik vind het zeer goed dat u met de top die in Zweden zit, gaat praten, maar ik ben er niet altijd van overtuigd dat u de juiste en perfecte informatie krijgt. Dat is ook logisch. U praat met werknemers van Geely. Uw werknemer is de Vlaamse welvaart. U hebt geen andere dienstbaarheid te betonen dan aan de Vlaming. Dat betekent dat ik me afvraag of die informatie juist is. Het kan zijn, maar check ze. De Vereniging België-China spreekt over twee vestigingsplaatsen en dat kan best fout zijn , namelijk een in Shanghai en een in Chengdu. Ze maken er motoren, maar ik zou willen weten wat de productieplatformen zijn en hoe flexibel ze in ombouw zijn.
Als het businessplan van Geely inderdaad aangeeft dat men tegen 2020 200.000 autos in China wil verkopen, dan zou ik graag een analyse hebben en uw diensten kunnen dat om na te gaan wat de vooruitzichten voor het merk in China zijn. Zal de middenklasse, die deze autos moet afnemen, gestaag groeien? Zijn er geen signalen voor risico op overproductie? Stel dat de productiecapaciteit hoger is dan wij vermoeden en stel dat er ook snel productiecapaciteit met omvorming van platformen van andere fabrieken in China kan worden gekocht, dan kan het zeer snel kantelen. Het is dus interessant om te weten of we die risicos lopen.
Wil het zeggen dat we er iets tegen kunnen doen? Ik vrees van niet, maar het belangrijkste is dat we niet zoals met Opel en Ford te laat komen en ik bedoel op het einde van dat proces waardoor elke weerbaarheid verloren is gegaan en elke remedie onmogelijk wordt.
Wat zijn de verwachtingen voor de transportkost van de grote autocarriers tussen China en Europa? Hoe zien uw diensten dat? Gaan de transportkosten verhogen tussen 2013 en 2017 of 2018? Als de transportkosten door de capaciteit van de carriers enorm variabel zijn, dan zullen ze ook meespelen in de mate dat Europese fabrieken worden bedreigd wanneer in China een overcapaciteit ontstaat.
In welke mate hebben uw diensten zicht op de financiële weerbaarheid van Geely? Ik herinner mij berichten van eind 2011 waarin werd gesteld dat Geely in feite te klein was voor de overname van Volvo. Analisten hadden duidelijk gemaakt dat de schuldgraad van Geely in 2008 5 miljard yuan was en dat die twee jaar later was opgelopen tot 70 miljard yuan. Ik herinner me berichten dat Geely in de problemen zou zitten om aan vers kapitaal te geraken met het oog op de financiering van de investeringen waarover we het daarnet hadden. Die investeringen zijn bezig, men zal het dus wel gevonden hebben. Ik heb ook vernomen dat Goldman Sachs aandeelhouder is geworden, maar dat zou ons te ver leiden. Mijn vraag is in welke mate uw diensten Geely op de voet volgen. Zodra er een knipperlicht is waaruit blijkt dat Geely overcapaciteit heeft, te veel leningen heeft en een veel te groot vreemd vermogen, dan weet je dat Volvo opnieuw in de etalage staat. Ik vrees dan dat we in de wereld niemand anders zullen vinden met de naam voorspoedig en geluk wat Geely betekent , want de automarkt heeft het bijzonder moeilijk en zal het moeilijk blijven hebben de volgende jaren.
Voorzitter, minister-president, vandaar mijn dringende vraag en het gaat niet alleen over Geely versus Volvo over in welke mate u wordt bijgestaan door diensten. Of huurt u diensten in om echt de vinger aan de pols te hebben? Met die kennis en ik zal u graag begeleiden gaan we samen naar Geely in China, want daar moet u zijn. De vraag is natuurlijk of we groot genoeg zijn. (Opmerkingen)
De havens proberen dat. Ik heb als voorzitter van de Gentse haven vaak in China rondgelopen. Ik werd er inderdaad niet door de nummer één ontvangen, misschien zelfs niet door nummer twee, maar je probeert zo hoog mogelijk te klauteren. Vaak lukte me het om tot het derde of vierde niveau te geraken. Met Honda ben ik tot op het derde niveau geraakt. Minister-president, u had het ook al moeilijk om tot de allerhoogste te geraken, maar: hij doet het! Ik kan getuigen over de Flanders Port Area-reis naar Japan dat was een zeer gezellige reis waar we elkaar beter hebben leren kennen waarbij de minister-president als minister-president van een kleine deelstaat probeert om zijn voet tussen de deur te krijgen. Je moet dat blijven doen. Het is het meest efficiënt als je goed bent voorbereid. Een knipperlicht is een slechte beeldspraak. Het gaat eigenlijk over groen, oranje en rood. Als het oranje is, moet je snel gas geven want anders wordt het rood. Natuurlijk moet je bij snel gas geven, opletten dat je niet te laat bent, want anders heb je een ongeval op het kruispunt met het groen van de andere rijrichting.
De voorzitter : De heer Deckmyn heeft het woord.
De heer Johan Deckmyn : Minister-president, ik wil u danken voor uw omstandig antwoord, maar ik blijf toch bezorgd.
De vraagstelling over Volvo is uiteraard niet bedoeld om onrust te wekken, wel integendeel. Het is belangrijk om te anticiperen op mogelijke, negatieve evoluties in de toekomst. De heer van Rouveroij heeft wel gelijk als hij de uitdrukking citeert Verwacht het onverwachte. (Opmerkingen)
Het is alleszins de uitdrukking die we in ons achterhoofd moeten houden.
Minister-president, u zegt dat we al bij al nog geluk hebben dat een nieuw model zoals de V40 naar Gent is gekomen, maar ik maak mij daar toch twee bedenkingen bij. Die V40 mikt op een toch wel krimpende Europese markt en er is buiten Europa allicht weinig afzet voor. Bovendien moeten we vooruitzien naar toekomstige modellen. U hebt er zelf ook naar verwezen. De vraag is natuurlijk of die er komen, dan wel of we met een scenario van delokalisatie naar China te maken zullen hebben. Het is niet omdat er nu of het volgend jaar geen direct gevaar is, dat we niet moeten nagaan of er in de toekomst gevaar is.
We moeten dus alert blijven voor elke mogelijke indicatie waaruit blijkt dat de toekomst van Volvo Gent in het gedrang kan komen. Minister-president, uit uw antwoord blijkt dat u zich daartoe zult engageren en dat zal zeker nodig zijn.
De voorzitter : De heer Bothuyne heeft het woord.
De heer Robrecht Bothuyne : Ik vind het zeer belangrijk dat we de vinger aan de pols houden en dat we proactief handelen. Dit is nu net een dossier waarin de Vlaamse Regering bewezen heeft dat ze die twee dingen doet. Ze zal dit ook blijven doen als ik de minister-president goed begrepen heb.
Mijnheer Deckmyn, het is geen geluk dat de V40 naar Gent is gekomen, maar het is afgedwongen door het bedrijf, in samenwerking met de regering en met alle sociale partners.
Het is heel belangrijk dat we als politiek verantwoordelijken geen doemberichten de wereld insturen en geen scenarios gaan creëren waar er geen hoeven te zijn. We moeten ervoor zorgen dat het proactief handelen bestendigd wordt. We zijn heel blij dat de minister-president aankondigt dat hij binnenkort een overleg heeft met de top in Zweden. Dat is heel belangrijk. We moeten er ook voor zorgen dat we Volvo Gent maximaal ondersteunen om in 2014 de nieuwe modellen binnen te halen. Ik ben ervan overtuigd dat de fabriek heel wat troeven heeft om die modellen ook te krijgen. Met de Vlaamse Regering kunnen we ondersteuning bieden, wat de minister-president ook effectief doet.
De voorzitter : Minister-president Peeters heeft het woord.
Minister-president Kris Peeters : Ik zal naar Zweden afreizen in april, wanneer u geniet van de paasvakantie. (Rumoer)
Sommigen werken door, anderen genieten terecht, vind ik van de vakantie. Ik zal dan naar Zweden gaan, dat is toch de bedoeling.
Mijnheer van Rouveroij en anderen, het is zo dat wij alert zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat we dat ook waren bij Ford. Ford is een goed voorbeeld. We hebben heel veel energie en centen geïnvesteerd om Ford Genk bij ons te houden. De werknemers hebben inspanningen gedaan, wij hebben inspanningen gedaan, er werd een toekomstcontract getekend enzovoort. Alertheid is heel belangrijk, maar Ford Genk heeft ons geleerd dat er ondanks die alertheid nog altijd beslissingen kunnen worden genomen in hoofdkantoren waar we dan met grote verbijstering kennis van moeten nemen.
Wat Volvo en Geely betreft tenzij mijn informatie niet correct zou zijn, maar ik ben in China geweest bij Geely is Geely voor 51 procent in handen van de Chinese staat. U twijfelt over de financiële mogelijkheden van Geely, maar ik ga ervan uit dat de Chinese staat toch enige basis heeft. Er is nu een lening van 922 miljoen euro, dat is toch lening waarbij we ervan mogen uitgaan dat de nodige dimensie wordt gegeven aan Geely.
Natuurlijk volgen we alles op. We informeren bij de CEOs. En in die zin hebt u gelijk dat een goed geïnformeerde minister-president heel gevaarlijk is in vergaderingen. Ik probeer me dus maximaal te laten informeren, zeker wanneer ik dergelijke contacten heb. Maar we hebben dit dossier en ik heb u gezegd dat we nog een aantal andere dossiers hebben. Ervan uitgaande dat de mensen van F.I.T. en anderen daar ook heel intensief mee bezig zijn, wil ik natuurlijk ook bekijken wanneer ik ze waarvoor inzet u bent niet voor het bijkomend aanwerven van ambtenaren of het uitbesteden. Goed informeren is belangrijk om met heel gerichte vragen te weten te komen wat de effectieve bedoelingen zijn. Maar nogmaals, verwijzend naar Ford Genk, ook al is men heel goed geïnformeerd, dan nog kan in een hoofdkantoor op een bepaald moment een beslissing genomen worden waar noch het Europees noch het Belgisch management van op de hoogte is. Ook al die mensen gingen ervan uit dat Ford Genk een toekomst had in Vlaanderen.
Als ik in april naar Zweden ga, zal dat heel goed voorbereid zijn, met heel goede informatie. Het management van Volvo Gent heeft er immers alle belang bij om alle informatie ter beschikking te stellen zodat het ook wijzer wordt uit het bezoek dat ik zal afleggen.
Wat China betreft, heb ik u de informatie gegeven. De ene fabriek is nieuw, de andere bestond al. Ik heb u de cijfers gegeven. Ik ga ervan uit dat we ons nu, met de alertheid, geen grote zorgen moeten maken. 2014 zal een heel belangrijk jaar zijn, omdat vanaf 2016 de nieuwe modellen aan Gent moeten worden toegewezen. Zeker tegen 2014 en dat is dus vrij snel moeten we het hele dossier van Gent verder uitwerken en moeten we alle informatie verzamelen die zinvol kan zijn om de troeven van Gent en Volvo Gent op tafel te leggen in ons pleidooi.
Mijnheer van Rouveroij, ik moet u natuurlijk niet vertellen dat bedrijven private instellingen zijn. Wanneer een bedrijf om de ene of de andere reden beslist om een heroriëntering te doen, dan is de impact van de overheid beperkt. U als verdediger van de vrije markt par excellence, weet dat wij natuurlijk niet van elk bedrijf een staatsbedrijf kunnen of willen maken. Daar zou het budget van Vlaanderen ook niet toereikend voor zijn.
De voorzitter : De vragen om uitleg zijn afgehandeld.