Commissie voor Algemeen Beleid, Financiƫn en Begroting
Vergadering van 22/06/2010
Vraag om uitleg van de heer Sven Gatz tot de heer Kris Peeters , minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, over de benoeming van bestuurders in Waarborgbeheer nv
De voorzitter : Mijnheer Gatz, ik heb even geaarzeld om deze vraag te agenderen omdat het hier gaat over personen en benoemingen. Ik wil u dan ook vragen om die vraag algemeen te formuleren. U zegt dat bepaalde ontslagnemende bestuurders geen kans hebben gekregen om zich opnieuw kandidaat te stellen. Deze vraag mag niet over personen gaan.
De heer Gatz heeft het woord.
De heer Sven Gatz : Voorzitter, ik neem uw opmerkingen ter harte. Niettemin wil ik aan de minister-president de vraag stellen over de herbenoeming van de raad van bestuur van de nv Waarborgbeheer. We kennen deze nv. Zij is een onderdeel van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en staat in voor de borgstelling voor gewone beroepskredieten en kredieten voor kmos en/of vzws.
De zelfstandige of starter gaat naar een kredietinstelling of participatiemaatschappij om een lening te vragen. Aan Waarborgbeheer nv kan in bepaalde gevallen worden gevraagd om borg te staan. Voor de ondersteuning van zelfstandigen is de nv Waarborgbeheer dus belangrijk in het algemeen en in tijden van nood.
Uit het verslag van de algemene vergadering van de nv Waarborgbeheer van 4 mei 2010 blijkt dat bij de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur enkele zaken zijn gebeurd die niet volledig transparant zijn en waarover ik uw bescheiden oordeel vraag, minister-president.
Enkele bestuurders zijn niet herbenoemd. Op zich is dat niet ongebruikelijk. De vraag is wel wat en hoe. Anderen zijn dan weer in hun plaats gekomen. De criteria die hebben geleid tot de hersamenstelling, zijn onduidelijk. Zo zouden ontslagnemende bestuurders geen kans hebben gekregen zich opnieuw kandidaat te stellen. De regels van het goede bestuur schrijven een bepaalde vorm van transparantie voor bij samenstellingen en hersamenstellingen van dergelijke organen.
Mijn eerste vraag is half retorisch. Hebt u weet van de herbenoemingen of benoemingen in de raad van bestuur van de nv Waarborgbeheer? Uiteraard hebt u daar weet van.
Hoe zijn deze benoemingen tot stand gekomen? Welke criteria werden aangewend?
Hebben de ontslagnemende kandidaten de kans gekregen opnieuw te kandideren?
Hoe is men aan de namen van de nieuwe bestuurders gekomen?
De voorzitter : Minister-president Peeters heeft het woord.
Minister-president Kris Peeters : Het is niet juist dat deze benoemingen niet transparant zouden zijn gebeurd. Ik zal hier tekst en uitleg over geven.
Het Waarborgfonds is een naamloze vennootschap waarvan het aandeelhouderschap volledig in handen is van de Vlaamse overheid en waarvan het beheer is toevertrouwd aan de PMV. De voordracht van de bestuurders komt dan ook toe aan de Vlaamse Regering. De bestuurders worden benoemd voor een termijn van 6 jaar. Het mandaat van de bestuurders die waren aangesteld door de algemene vergadering van mei 2004 verviel dus bij de algemene vergadering van mei 2010. Het normale ritme van 6 jaar is dus gevolgd.
Het komt aan de PMV toe om een voorstel te formuleren ten aanzien van de Vlaamse Regering. Op 30 april 2010 heeft de Vlaamse regering zich over dit voorstel gebogen en ermee ingestemd. Deze beslissing van de Vlaamse Regering is in alle transparantie genomen en publiek gemaakt. Ik kan me voorstellen dat alle bestuurders graag hadden blijven zetelen. Ik stel echter vast dat een zekere rotatie de Vlaamse Regering toch nuttig lijkt.
Bij een raad van bestuur die samengesteld wordt voor een relatief lange periode is het aangewezen om te voorzien in een blijvende goede mix van ervaren en nieuwe bestuurders, zeker als het gaat over een periode van 6 jaar. In die zin zijn inderdaad niet alle bestuurders vernieuwd en zijn dus vier op de negen uittredende bestuurders, onder wie de voorzitter, niet vernieuwd.
Terwijl het Waarborgfonds 6 jaar geleden nog een opstartende vennootschap was, is men nu tot maturiteit gekomen en is een goede mix van financiële kennis en van kennis van de noden van de ondernemingen aangewezen. Het is daarbij nuttig dat de diversiteit van het ondernemerslandschap aan bod komt: van de beoefenaar van een vrij beroep, over de zelfstandige en kleine kmo tot een uit de kluiten gewassen kmo.
Die nieuwe samenstelling is aan de hand van de profielen waar Waarborgbeheer nv onzes inziens nood aan heeft, gebeurd. Een ambtenaar vertrouwd met de Vlaamse overheid en met de noden en zorgen van bedrijven, werd aangesteld als voorzitter. De uittredende voorzitter die tot op heden zowel Waarborgfonds nv als ARKimedes voorzat, zal zich nu concentreren op het voorzitterschap van de nv ARKimedes.
De uittredende bestuurder met kennis van het bankwezen, is herbenoemd. De uittredende bestuurder met bijzondere kennis van de techniek van de waarborgverschaffing blijft in functie. De uittredende bestuurder van de PMV is herbenoemd.
Van de vijf bestuurders die representatief zijn voor de kmo-populatie, werden er twee herbenoemd en drie nieuwe aangesteld. Er is ook een mix van mensen actief in kmo-organisaties en mensen die zelf als ondernemer actief zijn.
Het lijkt me een goede mix te zijn, die tot stand is gekomen met deskundige personen met aanvullende competenties en vaardigheden, die een goede raad van bestuur kunnen vormen. De Vlaamse Regering heeft in alle transparantie het voorstel van de PMV gevolgd.
De voorzitter : De heer Gatz heeft het woord.
De heer Sven Gatz : Minister-president, het Latijnse gezegde vae victis is me niet onbekend. Het betekent: wee de overwonnenen, niet zozeer in oorlogstermen, maar wel in verkiezingstermen. Degenen die de verkiezingen hebben gewonnen, hebben de gewoonte de benoeming of herbenoeming van dergelijke bestuurs- of beheersorganen te voltrekken, en de anderen kunnen toekijken.
We zitten niet in de sfeer van het Cultuurpact. Met andere woorden, we moeten niet allerlei strekkingen op een filosofische manier aan bod laten komen, maar in het kader van het goed bestuur zou een iets doorzichtiger aanduiding, met de nodige kwaliteiten, beter op zijn plaats zijn geweest. Ik hoop dat in de nieuwe raad van bestuur voldoende deskundige mensen zitten. Het is ook niet slecht dat het representatief is waar die mensen vandaan komen. Het is jammer dat bepaalde mensen die in het verleden blijk hebben gegeven van kwalitatief medebeheer in de raad van bestuur, er nu weg zijn.
Minister-president, ik moest deze vraag stellen met plezier is veel gezegd. Ik neem aan dat de deskundigheid van de bestuurders voldoende gewaarborgd blijft. Tegelijk vraag ik me af hoe deze procedure precies wordt voltrokken. Het is als een lift die van boven naar beneden gaat, en dan van beneden naar boven. Wie heeft uiteindelijk het laatste woord? Over het voorstel van de PMV of de voordracht van de Vlaamse Regering kunnen we uren discussiëren. Laten we zeggen dat ik een bepaalde bezorgdheid heb willen uitdrukken.
De voorzitter : Het incident is gesloten.