Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 14/01/2009
Vraag om uitleg van de heer Patrick De Klerck tot mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de mogelijkheden van piëzokristallen voor het opwekken van stroom
De voorzitter: De heer De Klerck heeft het woord.
De heer Patrick De Klerck: Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, geachte collega's, de laatste tijd wordt in steeds meer toepassingen gebruik gemaakt van het zogenaamde piëzokristal. Zo worden bijvoorbeeld veel aanstekers gevuld met een piëzokristal. In de autotechniek wordt het piëzokristal in stijgende mate gebruikt in onder andere inspuitventielen.
Volgende maand wordt in het buitenland een proefopstelling uitgetest, waarbij auto's stroom opwekken. Het principe gaat uit van het omzetten van druk in stroom, en andersom. Het betreft een techniek met bovendien een lang leven: het piëzokristal slijt namelijk niet snel. Via de wieldruk van voorbijrijdende auto's wil men stroom opwekken.
In het noorden van Israël werd een proefstrook van honderd meter in speciaal asfalt aangelegd, waarin dergelijke kristallen zijn verwerkt. Het project werd ontwikkeld door de Technion-universiteit in Haifa. Auto's die er over deze strook rijden, drukken de kristallen in en er wordt stroom opgewekt. Voorwaarde is dat het wegdek elektrisch geïsoleerd is en dat er adequate stroomafnemers worden vastgehecht. Indien het experiment lukt, verkrijgt men uit een kilometer vierbaansweg tot 400 kilowatt stroom.
Gezien de grote autobereikbaarheid van Vlaanderen, biedt deze techniek misschien groene perspectieven.
Mevrouw de minister, is de Vlaamse Regering op de hoogte van de mogelijkheden van deze nieuwe technologie? Wordt die reeds experimenteel in Vlaanderen toegepast? Wordt een experiment op korte termijn overwogen? Wat is de kostprijs van een dergelijke vorm van energie?
De voorzitter: De heer Glorieux heeft het woord.
De heer Eloi Glorieux: Mevrouw de minister, mijnheer de voorzitter, geachte collega's, ik ben blij verrast door de interesse die er de laatste tijd is voor allerlei vormen van hernieuwbare energie. Dat is een heel goede evolutie. Als wij Vlaanderen op termijn op de kaart willen zetten, dan is dit een sector die op lange termijn veel meer toekomstperspectieven biedt dan de logistieke sector.
Het is belangrijk dat alle mogelijke vormen van hernieuwbare energie zo snel mogelijk worden onderzocht, worden ontwikkeld, op punt worden gesteld en ingang vinden.
Ik heb onlangs gelezen dat er in Amsterdam zelfs een discotheek is met piëzokristallen in de vloer. Door het dansen en het stappen op de vloer wordt er energie opgewekt voor de muziekboxen en de spots in de zaal. Ik weet niet of zo'n installatie aangewezen is in het parlement. In elk geval biedt het hier en daar enkele toepassingsmogelijkheden. Ik ben benieuwd te horen of er in Vlaanderen enige ervaring mee is en of er onderzoek naar gebeurt.
De voorzitter: Minister Crevits heeft het woord.
Minister Hilde Crevits: Geachte leden, het is inderdaad de voormiddag van de nieuwe dingen. Het is ook voor mij interessant om die eens te bekijken.
Mijnheer De Klerck, deze nieuwe techniek werd in de autopers inderdaad voorgesteld als afkomstig van de Technion-universiteit te Haifa in Israël. Mijn kabinet heeft de website van de universiteit uitgevlooid en vond daar niet veel over terug. Ook als we bekijken wat er allemaal op stapel staat, vinden we daar niet onmiddellijk iets over terug.
Daarom vraag ik me af of we dat voorstel al ernstig kunnen overwegen om bruikbare elektriciteit op te wekken, of dat het voorlopig veeleer gaat over een gadget of droombeeld over een energietoekomst met dit materiaal. Misschien is het een idee uit een proefschrift van een student. Daar heb ik op dit ogenblik geen verdere informatie over. Het tijdsbestek was ook niet zo groot om daar grondig over na te denken.
Bovendien kan men er een aantal opmerkingen bij maken, omdat elke omzetting van energie in een andere energievorm gepaard gaat met verliezen. Energie wordt nooit opgewekt, maar altijd getransformeerd uit een andere energievorm. De energie moet in dit geval van de automotoren komen. Een automotor heeft doorgaans een bijzonder slecht energetisch rendement, zodat op deze wijze elektriciteit opwekken voor normaal gebruik zeer moeilijk te verantwoorden zou zijn. Er moet bovendien nog een omzetting gebeuren via de banden die evenmin een hoge conversiegraad hebben. Daarenboven ligt het energetische rendement van piëzo-elektriciteit omwille van zijn hoge interne elektrische weerstand, zeer laag. Er zijn heel wat redenen om zeer voorzichtig te zijn met het enthousiasme daarvoor.
Elektrische toepassingen die gebruik maken van het piëzo-elektrisch effect zullen daarom enkel in heel specifieke gevallen kunnen worden gebruikt, namelijk daar waar vooreerst het benodigd vermogen heel klein is en de kosten voor het opwekken ervan geen belang hebben. Die techniek wordt vandaag niet in Vlaanderen toegepast en er worden, onder andere omwille van de hoge investeringskosten, vanwege de Vlaamse overheid ook geen experimenten overwogen.
De voorzitter: De heer De Klerck heeft het woord.
De heer Patrick De Klerck: Mevrouw de minister, ik dank u voor het antwoord. We moeten alle alternatieve vormen van energie zeker bekijken. Daarom zijn ze niet allemaal valabel, maar ze verdienen zeker onze aandacht. Toen ik dit las, vond ik het een zeer innovatief idee, vandaar ook mijn vraag om daarover te durven denken. Dat kan nooit slecht zijn, want grote uitvindingen zijn in het verleden op die manier breed verspreid.
In het artikel stond ook duidelijk dat het vaak wordt toegepast in aanstekers. Er zijn heel wat toepassingen, niet alleen op het vlak van de autotechnologie. Daarom dacht ik dat het misschien wat potentie had, maar er is te weinig onderzoek gebeurd tot op vandaag. Een gematigd enthousiasme om het op te volgen, is misschien niet slecht. Als het proefproject in Haifa inderdaad een succes zou zijn, kunnen we er nog eens op terugkomen.
De voorzitter: Het incident is gesloten.