Commissie voor Leefmilieu en Natuur, Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid en Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed Vergadering van 03/05/2007
Interpellatie van de heer André Van Nieuwkerke tot de heer Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over het kustzonebeheer en de reorganisatie van het Agentschap Natuur en Bos
De voorzitter: De heer Van Nieuwkerke heeft het woord.
De heer André Van Nieuwkerke: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega´s, de kust is een belangrijke contactzone tussen zee en land. Ze beschikt over een prachtig natuurpatrimonium. Daarnaast spelen zich aan de kust ook heel wat belangrijke economische activiteiten af die zorgen voor inkomsten en voor tewerkstelling. Het gevolg daarvan is dat Vlaanderen en bijvoorbeeld ook Spanje een heel verstedelijkte kust hebben. Vandaar dat de Europese Unie aan haar lidstaten vraagt om de biodiversiteit te bewaken en te beheren via resoluties, demonstratieprogramma´s en aanbevelingen. Voor Vlaanderen is de kust een zesde provincie, voor België is het een elfde provincie. We moeten daar dan ook de nodige aandacht voor blijven hebben.
Onlangs stond in een infoblad van de Vlaamse overheid ?Natuur, daar zorgen wij voor´ een overzicht van wat de cel Kustzonebeheer al heeft gepresteerd. Het gaat over de aankoop van 670 hectare kustduinen, het herscheppen van de Swimming Pool in Knokke tot een natuurlijk duinenlandschap, waar we meer dan 30 jaar op hebben moeten wachten, het bouwen van een houten wandelbrug in de Zwinduinen te Knokke, het herstel van het kalkmoeras in het voormalige waterzuiveringsstation te Nieuwpoort, de uitbouw van het prachtige bezoekerscentrum De Nachtegaal in De Panne, het herprofileren tot een ketelduin van de site van het afgebroken home Theunis te Oostduinkerke enzovoort. Dat zijn mooie voorbeelden van hoe een gerichte aanpak heel wat kan herstellen.
Mijnheer de minister, ook op vorige vragen over de aankoop en het beheer van kustduinen bevestigde u dat het wenselijk leek om aan hetzelfde tempo natuurgebieden en kustduinen aan te kopen. Er was ook sprake van goedgekeurde beheersplannen en beheersplannen in opmaak voor de negen bestaande Vlaamse natuurreservaten.
In april 2006 vond een reorganisatie plaats. De afdeling Natuur en de afdeling Bos en Groen werden samengevoegd tot het Agentschap Natuur en Bos. Mijn vraag is nu of de cel Kustzonebeheer een aparte entiteit kan blijven en eventueel zelfs kan worden versterkt zodat het beleid onverkort kan worden voortgezet. De uitdagingen zijn er nog steeds. Zo zijn er nog heel wat duingebieden in privé-eigendom die met niet-aangepaste middelen worden beheerd. Daarnaast moeten ook de bestaande Vlaamse natuurreservaten nog heel wat aandacht krijgen. Ik pleit er dan ook voor om, naar analogie met het bevoegdheidsdomein van Openbare Werken, een sterke entiteit te ontwikkelen voor de natuur aan de kust.
Mijnheer de minister, mijn eerste vraag betreft de organisatie binnen het Agentschap Natuur en Bos. Ik pleit ervoor om de bestaande personeelsinzet te behouden en zelfs uit te breiden. Het is uiteraard zo dat leidinggevende ambtenaren het liefst zorgen voor hun eigen territorium. Het enige territorium dat mij interesseert, is de natuur aan de kust.
Mijnheer de minister, het dossier over het Zwin is bekend. Ik heb gezien dat u de tegenstanders van de ontpoldering met een brede glimlach hebt ontvangen. Wat is de stand van zaken in verband met de aankoop van de Simliduinen te Nieuwpoort?
Welk budget trekt de Vlaamse Regering in 2007 uit voor de verwerving van kustduinen?
Wat is de stand van zaken inzake het beheer van de Vlaamse kustnatuurgebieden, meer bepaald wat de beheersplanning en de natuurherstelprojecten betreft?
Wat is de stand van zaken van de beheersplannen voor de Vlaamse natuurreservaten De Noordduinen, De IJzermonding, De Zwinduinen en -polders en De Duinen en Bossen van De Panne?
De voorzitter: Minister Peeters heeft het woord.
Minister Kris Peeters: Mijnheer de voorzitter, mijnheer Van Nieuwkerke, ik weet dat u dit dossier niet eendimensionaal opvolgt, maar dat u er regelmatig een vraag over stelt. Ik ga daar graag op in.
Het organisatieontwikkelingstraject van het Agentschap voor Natuur en Bos is nog volop aan de gang. De indeling in nieuwe subentiteiten en de toewijzing van de processen, bijvoorbeeld de aankoop van kustduinen, en het personeel aan deze nieuwe subentiteiten van het Agentschap voor Natuur en Bos, liggen nog niet definitief vast. Zoals ik u heb meegedeeld in mijn antwoord op uw vraag om uitleg nummer 773 van 9 maart 2006 (Hand. Vl. Parl. 2005-06, nr. C171), blijft het uiteraard mijn bedoeling om het verwervingsbeleid van kustduinen in de toekomst onverminderd voort te zetten en om hiervoor de nodige budgettaire middelen ter beschikking te stellen van het Agentschap voor Natuur en Bos. Ik ben ervan overtuigd dat de administrateur-generaal deze bekommernis deelt en dat zij de inspanningen en het beleid samen met ons voortzet. Het is aan haar om de organisatie op punt te zetten. Het is voor mij zonneklaar dat de nodige aandacht en de nodige middelen aan de kustduinen moeten worden besteed zodat de nodige resultaten kunnen worden geboekt.
De aankoop van de Simliduinen te Nieuwpoort is nog niet volledig afgerond, hoewel er recent een betekenisvolle vooruitgang in dit dossier werd geboekt. Ik hoop dat u begrijpt dat ik de verdere afhandeling van de onderhandelingen niet wil hypothekeren door nu een aantal zaken bekend te maken. Ik ben dus wat terughoudend met het oog op een zo snel mogelijke, goede afloop van dit dossier. Er werden al belangrijke stappen gezet.
Op het artikel 361 B 5320 van het Minafonds, dat bestemd is voor de aankoop van kustduinen en aanpalende natuurgebieden, is voor het begrotingsjaar 2007 in een initieel vastleggingskrediet van 3.546.000 euro voorzien.
In de toekomst zal het beheer van de domeinbossen, openbare bossen, gewestelijke parken, Vlaamse natuurreservaten, gewestelijke natuurdomeinen en het ecologische beheer van delen van militaire domeinen door het Agentschap voor Natuur en Bos georganiseerd worden in beheerregio´s. In het kader van het organisatieontwikkelingstraject worden momenteel objectieve criteria voor de afbakening van die beheerregio´s ontwikkeld. Uiteraard is het de bedoeling de afgebakende beheerregio´s te voorzien van de nodige personeels- en organisatorische middelen om de beheerplanning en -uitvoering op efficiënte en effectieve wijze te blijven verzekeren. Ook de voortzetting van noodzakelijke natuurherstelprojecten zal organisatorisch verzekerd blijven, zoals blijkt uit het recent opgestart LIFE-natuurproject Zwinduinen Ecologische Natuur Ontwikkeling, afgekort als ZENO, te Knokke.
Op 27 februari 2007 heb ik de beheerplannen voor het Vlaamse natuurreservaat De Noordduinen te Koksijde en voor het Vlaamse natuurreservaat Groenendijk te Nieuwpoort goedgekeurd. Die goedkeuring verscheen in het Belgisch Staatsblad van 15 maart 2007. Samen met de goedkeuring van deze beheerplannen werd het Vlaams Natuurreservaat De Noordduinen uitgebreid van ongeveer 13 hectare tot bijna 60 hectare en werd het natuurdomein Groenendijk, dat ongeveer 5 hectare groot is, aangewezen als Vlaams Natuurreservaat.
De ontwerpen van beheersplannen voor het Vlaamse natuurreservaat De IJzermonding te Nieuwpoort en voor het Vlaamse natuurreservaat De Zwinduinen en -polders te Knokke-Heist werden respectievelijk op 5 december 2006 en op 27 februari 2007 gunstig geadviseerd door de Vlaamse Hoge Raad voor Natuurbehoud. Beide voormelde beheersplannen werden onlangs door het Agentschap voor Natuur en Bos voor principieel akkoord aan mijn kabinet voorgelegd.
Het Vlaamse natuurreservaat De Duinen en Bossen van de Panne omvat alle door het Agentschap voor Natuur en Bos beheerde duingebieden op het grondgebied van de gemeente De Panne. Momenteel wordt er volop gewerkt aan een beheerplan voor het deelgebied Zwarte Hoek, het deelgebied Oosthoekduinen, het deelgebied Cabour en het deelgebied Garzebekeveld. Er wordt naar gestreefd om de beheersplannen in het eerste kwartaal van 2008 aan mijn kabinet over te maken zodat ik ze kan goedkeuren.
De goedgekeurde beheersplannen voor de deelgebieden De Westhoek en De Houtsaegerduinen dateren inmiddels van 1996 en zijn aan een actualisatie toe. De actualisatie van die elf jaar oude beheersplannen zou in de loop van 2008 moeten kunnen aanvangen.
De voorzitter: De heer Van Nieuwkerke heeft het woord.
De heer André Van Nieuwkerke: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, ik heb aandachtig geluisterd naar het antwoord. Ik denk dat we dezelfde bekommernis hebben. De reorganisatie van het Agentschap voor Natuur en Bos laat een beetje op zich wachten. Het is onze en uw bekommernis, mijnheer de minister, dat daar werk van wordt gemaakt. Dit moet volwaardig worden uitgebouwd. Uit uw opsomming blijkt dat er nog veel werk aan de winkel is. Ik kondig dan ook een met redenen omklede motie aan om uw beleid te ondersteunen. De administratie moet dit zo snel mogelijk in orde brengen.
De voorzitter: De heer Loones heeft het woord.
De heer Jan Loones: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, ik heb mijn geliefde kuststrook verlaten om de files te trotseren. Ik excuseer me voor het feit dat ik te laat ben. Ik sluit me aan bij de positieve bezorgdheid van de heer Van Nieuwkerke. Ik veronderstel dat de minister daarop in zijn antwoord is ingegaan.
Er is zeer veel werk geleverd sinds het Duinendecreet. In 1991 werd het eerste voorstel ingediend. Ik herinner me dat nog zeer goed. Mijnheer Van Nieuwkerke, uw voormalige partijgenoot, de heer Chevalier uit Brugge, was daarbij betrokken. Brugge heeft zich altijd aangetrokken gevoeld tot de kuststrook. U bent een zeer goede opvolger. Ik zou zelfs durven zeggen de verbeterde versie, zeker wat betreft de duinen. Maar alle gekheid op een stokje, er zijn mensen die daar hun levenstaak van hebben gemaakt. Zo is er de cel Kustzonebeheer, die dit dossier door en door kent en ermee leeft.
Gemeentebesturen en schepencolleges zijn ook geëvolueerd. Het zijn niet meer de barbaren van vroeger die alles willen volbouwen. Misschien kan er een betere samenwerking zijn tussen het Vlaamse Gewest en die gemeentebesturen. Een goed voorbeeld is De Noordduinen: een natuurgebied dat binnenkort opengaat. Dit is een gezamenlijk initiatief van de VLM (Vlaamse Landmaatschappij) en de gemeente. Dit is een positieve benadering. Alles kan echter beter, en die zorg wil ik uiten. Ik zal nagaan welke motie ik samen met de collega´s kan steunen.
Met redenen omklede motie
De voorzitter: Door de heer Van Nieuwkerke werd tot besluit van deze interpellatie een met redenen omklede motie aangekondigd. Ze moet zijn ingediend uiterlijk om 17 uur op de tweede werkdag volgend op de sluiting van de vergadering.
Het incident is gesloten.