Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 17/04/2007
Vraag om uitleg van de heer Jan Laurys tot de heer Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de zogenaamde flexdrempels
De voorzitter: De heer Laurys heeft het woord.
De heer Jan Laurys: Mijnheer de voorzitter, geachte leden, mijnheer de minister, in deze moeilijke tijden, waarin u vast wordt overvallen met allerlei zware problemen, wil ik u ook eens lastig vallen met een veeleer banaal probleem. Ik kan u echter verzekeren dat, sinds ik een uitvoerend mandaat bekleed, het begrip 'banaliteit' een totaal andere lading heeft gekregen. Mijn collega's hier kunnen dat bevestigen.
Het gaat over verkeersdrempels. Het gesignaleerde probleem ter zake is algemeen bekend. De drempels komen tegemoet aan de behoefte aan veiligheid. Ze hebben zeker een taak in het afremmen van de snelheid van het verkeer. Anderzijds worden ze steeds meer ervaren als een last. Zo beginnen de mensen die in de buurt ervan wonen zelfs schade aan hun huizen vast te stellen, doordat het zware vervoer er telkens over moet. Maar ook chauffeurs van brandweer- en ziekenwagens en van bussen van De Lijn vragen steeds meer dat die drempels zouden worden verwijderd. Een aantal jaren geleden was er een tendens om die verkeersdrempels overal te gaan aanleggen. Nu krijgen we een tendens waarbij die drempels systematisch overal moeten worden weggehaald wegens allerlei soorten druk.
Er bestaat uiteraard wel een koninklijk besluit waarin is vastgelegd hoe een aan de juiste snelheid overrijdbare drempel moet worden aangelegd. Nu wordt er echter een andere oplossing gesuggereerd. Sommigen beweren dat die tegemoet zou komen aan beide bekommernissen. Er zou namelijk een systeem van flexibele drempels bestaan. Ik ben naar de website gesurft van de Nederlandse firma die deze drempels ontwikkelt, en heb wat informatie afgedrukt, waaronder een evaluatiedocument van een aantal proefopstellingen in de Rotterdamse deelgemeente Kralingen-Crooswijk. Ook in andere gemeenten is er sprake van proefopstellingen. Ook andere landen zijn ermee begonnen. Het zou gaan over Zwitserland en Denemarken, landen die toch wel wat proactief werken op het gebied van verkeersveiligheid. Zij hebben her en der een proefopstelling van dit systeem. Deze drempels kunnen, afhankelijk van de snelheid, in hoogte worden versteld. Door het gewicht van het vervoer kunnen ze worden ingeduwd. Als dus een licht voertuig over de drempel rijdt, zal die niet meegeven en wordt de snelheid afgeremd. Komt er een zwaar voertuig over, dan zal door de druk van dat voertuig de drempel worden ingeduwd, waardoor de trillingen en de verhoogde emissie en geluidsoverlast tot een minimum worden herleid.
Mijnheer de minister, is men hier ook al vertrouwd met dergelijke technieken? Hebt u weet van de resultaten van de evaluaties die overal zijn gepubliceerd? Volgt u dit? Meent u dat die flexibele drempels ook bij ons een oplossing zouden kunnen zijn voor het net geschetste dilemma?
De voorzitter: De heer Sauwens heeft het woord.
De heer Johan Sauwens: Dit is een algemeen probleem. Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Op dit ogenblik worden wij gestalkt door De Lijn, die vraagt dat we alle drempels zouden weghalen, omdat de lagevloerbussen blijven hangen op die drempels oude stijl, die niet helemaal conform zouden zijn. In woonstraten waar, dankzij de drempels, uiteindelijk het sluipverkeer is geweerd, zal dat sluipverkeer terugkeren, op vraag van De Lijn. Als openbaar bestuur bevinden we ons wat dat betreft in een bijzonder moeilijke positie.
De voorzitter: Minister Peeters heeft het woord.
Minister Kris Peeters: Mijnheer de voorzitter, geachte leden, die flexdrempels zijn me bekend. Ik heb zelfs die publicatie van dat Nederlandse bedrijf bij me. Mochten de leden dat interessant vinden, dan kan ik die bezorgen aan de commissie. De resultaten van die proefprojecten zijn ook opgenomen in die publicatie.
Als minister van Openbare Werken ben ik in eerste instantie bevoegd voor de gewestwegen, en vanuit die invalshoek ben ik niet echt enthousiast over drempels. Gewestwegen moeten immers zorgen voor doorstroming. Drempels mogen er zo weinig mogelijk worden gebruikt, omdat ze een effect hebben op de doorstroming. Het gaat hier natuurlijk over gemeentewegen en mogelijk ook over provinciale wegen, voor zover die er nog zijn. Het gaat dus vooral over de gemeente en mogelijke discussies met De Lijn. Ik heb het departement Mobiliteit en Openbare Werken gevraagd dat Nederlandse voorbeeld te bekijken. Dat zal niet alleen gebeuren op basis van de publicatie. We zullen ook aan de Nederlandse overheid vragen hoe die dit bekijkt. Er zal dus worden onderzocht wat de positieve of negatieve effecten zijn van die flexdrempels. Ik zal daarover worden geïnformeerd, zodat ik deze commissie de resultaten kan meedelen.
De voorzitter: De heer Laurys heeft het woord.
De heer Jan Laurys: Mijnheer de minister, het was vooral mijn bedoeling de aandacht van het beleid te vestigen op deze mogelijkheden, zodat u die bekommernis mee in overweging neemt. Het lijkt me dat dit nu zeker gebeurd is.
De voorzitter: Het incident is gesloten.