Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 07/11/2006
Vraag om uitleg van de heer Rudi Daems tot de heer Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over het gebrek aan onderhoud van fietspaden
De voorzitter: De heer Daems heeft het woord.
De heer Rudi Daems: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, mensen die regelmatig fietsen, zullen het al wel zelf hebben ervaren, maar er is nu ook een wetenschappelijk rapport, van professor Pauwels, van de faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de KU Leuven, dat stelt dat de kwaliteit van fietspaden te wensen overlaat.
Voor zijn onderzoek rustte de professor een fiets uit met een camera en een trillingstoestel op het voorwiel. Onder meer in Eeklo, Mechelen, Zepperen en Neerijse werd een testrit uitgevoerd op het fietspad en op de rijweg. De conclusie was dat op alle plaatsen de trillingen op het fietspad veel groter waren dan op de rijweg. Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat fietsers uitwijken naar de als veiliger ervaren rijweg. We merken dat ook regelmatig aan wielertoeristen op zondag.
Mijnheer de minister, onze conclusie is dat het onderhoud van de fietspaden op heel wat plaatsen wel eens te wensen zou kunnen overlaten. U hebt daar destijds op gereageerd door te stellen dat u jaarlijks 60 miljoen euro vrijmaakt voor het aanleggen van nieuwe fietspaden en 3,5 miljoen euro voor het onderhoud van vrijliggende fietspaden langs gewestwegen.
Wat is uw antwoord op deze kritiek ten gronde? Zal die som van 3,5 miljoen euro voor onderhoud volstaan? Of is het misschien aangewezen om, zoals ik voorstel, bijkomende budgetten te besteden en bijkomende initiatieven te ontwikkelen, niet alleen voor de aanleg van nieuwe fietspaden, wat lopend beleid is, maar ook om het degelijk onderhouden van nieuwe fietspaden een extra duw in de rug te geven en dus in een inhaaloperatie ter zake te voorzien?
De voorzitter: Minister Peeters heeft het woord.
Minister Kris Peeters: Mijnheer de voorzitter, dit probleem is niet nieuw. De kritiek van professor Pauwels is voor een groot deel terecht. Ik wil de resultaten van dit wetenschappelijk onderzoek dus bevestigen. Ik ga ervan uit dat de nieuwe fietspaden die we aanleggen, zullen worden aangelegd met de nodige middelen, maar ook met de nodige aandacht voor veiligheid. Het onderhoud wordt daar heel nadrukkelijk aan toegevoegd.
Ik erken dus dit probleem. Er is al een bijkomende som van 3,5 miljoen euro uitgetrokken voor het onderhoud en de netheid van de gewestelijke fietspaden. Dat toont aan dat we dit probleem ernstig nemen. We hebben er, in de mate van de budgettaire mogelijkheden, al een eerste bijkomende som voor gereserveerd. Natuurlijk hebt u gelijk, mijnheer Daems, als u stelt dat dit een werk van lange adem is. We moeten dit over een wat langere periode realiseren.
Op korte termijn wordt voort werk gemaakt van het vervolledigen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, zodat er in Vlaanderen voldoende verbindingen zijn waarvan de fietser gebruik kan maken. Ook hebt u kunnen vaststellen dat ik samen met minister Van Brempt het Fietsfonds heb opgericht, zodat ook de ontbrekende stukken van dit netwerk op gemeente- en provinciewegen kunnen worden aangepakt. Ik ga ervan uit dat ik ook de komende jaren de bijkomende aandacht voor het onderhoud en de netheid van de fietspaden en het bijkomende budget ervoor zal kunnen realiseren. Die inspanning zal ik zeker doen, maar voor de volgende jaren is ter zake nog geen beslissing gevallen.
De heer Rudi Daems: Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord.
De voorzitter: Het incident is gesloten.